معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به برنامه ریزی برای تداوم آموزش مجازی در دوران پس از کرونا گفت: زمان آزمونهای علوم پزشکی تغییر نمی کند.
دکتر علی اکبر حق دوست در پرسش و پاسخ با دانشجویان علوم پزشکی از طریق شبکههای اجتماعی، درباره راهبرد وزارت بهداشت در حوزه آموزش پزشکی در ایام کرونا گفت: اولین راهبرد در سطح برنامه ریزی ها و دانشگاههای علوم پزشکی حفظ سلامت دانشجویان، کارکنان و اساتید بود. اگر هر خطری وجود داشت و این سه گروه را تهدید میکرد ما نمیتوانستیم خودمان را ببخشیم و دانشگاهها را باز نگه داریم.
آمادگی داشتیم که ۶ ماه کل فرآیندهای آموزشی تعطیل شود
وی گفت: آمادگی داشتیم که ۶ ماه کل فرآیندهای آموزشی تعطیل شود ولی دانشجویان، کارکنان و اساتید آسیب نبینند. اما قبول داریم که آموزش مجازی هم نقصهایی دارد ولی در نهایت با همتی که شد، شرایط را پشت سر گذاشتیم و این ترم در حال اتمام است. البته موضوع آموزش مجازی منحصر به ایران هم نبود. در تمام دنیا این مسئله مطرح شد که آمادگی لازم برای این حجم از آموزش مجازی وجود نداشت. کل دنیا هم به این موضوع رسیده اند که آموزش مجازی در نهایت ۷۰ درصد میتواند محتوای آموزشی را پوشش دهد.
حق دوست یادآور شد: باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که ابتلاء به کرونا با بیماری کرونا و بیماری کرونا با موارد شدید و خطرناک کرونا متفاوت است. اگر ابتلاء بالا باشد و مرگ پایین باشد بسیار مفید است. ما از کرونای مانند سرماخوردگی نمیترسیم اما اشکال خطرناک آن مشکل ساز است. اما به لطف خدا افزایش جدی در اشکال خطرناک رشد چندانی در کشور نداشته است.
وی خاطرنشان کرد: در نظر داشته باشیم که ابتدای شروع شیوع کرونا در کشور تست و مراکز آزمایشگاهی کافی نداشتیم. اما اکنون تست بیشتری انجام میشود و هر چه بیشتر تست کنیم تعداد افراد بی علامت بیشتری را پیدا میکنیم. در هر صورت نمیتوان تضمین داد که شرایط چگونه میشود اما خدا رو شکر شرایط چندان سخت نشده است.
سعی داریم فشار اضافه ای به دانشجویان وارد نکنیم
معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره بازگشایی دانشگاهها و توقعات دانشجویان از این بازگشایی، گفت: توجه داشته باشید که دانشگاهها کاملاً باز نشده است اما آزادی به دانشجویان داده شده است و هیچ اجباری برای اتمام کلاسها نیست و دانشجویان میتوانند حتی کل ترم یا کل درس را حذف کنند. سعی داریم فشار اضافه ای به دانشجویان وارد نکنیم. با تمهیداتی که اندیشیده شده ارزیابی دانشجویان را با شیوههای مختلفی انجام خواهیم داد.
وی تاکید کرد: توجه داشته باشید که آموزش پزشکی آموزش حساسی است و باید با کیفیت باشد. اما به دانشگاهها اجازه داده ایم که اگر احساس کردند که آلودگی در منطقه آنها شدید شده میتواند همین میزان بازگشایی را هم ببندند و دانشجویان را برای نحوه ادامه تحصیل خود آزاد بگذارند.
معاون وزیر بهداشت درباره سوالی مبنی بر مشکلات میهمانی دانشجویان در برخی از دانشگاهها گفت: به عنوان معاون آموزشی وزارت بهداشت بر استقلال دانشگاهها تاکید ویژه دارم. دانشگاهها به عنوان مجموعه آموزشی باید بتوانند خودشان تصمیم بگیرند و دستوری نمیتوان کار کرد. ما به طور دائم با دانشگاهها در تماس هستیم و همدلی خوبی صورت گرفته است و از دانشجویان هم میخواهیم این همدلی را با دانشگاهها داشته باشند.
وی اضافه کرد: اینکه هم آموزش باشد، هم راحتی برای تحصیل باشد و هم کیفیت حفظ شود، همه باهم امکان پذیر نیست، بنابراین باید از هر کدام کمی عدول کرد.
شرایط امتحانات به دانشگاههای علوم پزشکی پیشنهاد شده است
حق دوست در پاسخ به این سوال دانشجویان که برخی از دانشگاهها با وجود شیوع بالا اصرار بر آزمون حضوری دارند، گفت: شرایط بیماری در هر نقطه کشور با نقطه دیگر کشور بسیار متفاوت است و حتی هر هفته هم باهم فرق دارد. انواع مدلهای امتحان گرفتن به دانشگاهها پیشنهاد شده است تا دانشجویان با انواع مدلهای مختلف ارزیابی شوند.
وی درباره اینکه دانشجویان در مقابل دانشگاهها با تناقض مواجه شده اند و با وجود افزایش آمار، دانشگاهها میخواهند آموزش حضوری ادامه یابد، گفت: فشاری به ما به عنوان وزارت بهداشت نیست که حتماً آموزش حضوری ادامه یابد اما ما صدای همه دانشجویان را میشنویم. همه دانشجویان درباره آموزش نظر داده اند. آیا ما نسبت به وزارت علوم عقب تر هستیم؟ بعید می دانم این طور باشد. دانشجویان میتوانند در سایت دانشگاه علوم پزشکی مجازی تمامی اقدامات را ببینند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: ما نمیگوییم که آموزش مجازی علوم پزشکی عالی است اما با همین توان به خوبی پیش رفته است. آموزش مجازی، آموزش جایگزین حضوری نیست اما آموزش مجازی مکمل آموزش حضوری است. سرمایه گذاری زیادی در زمینه آموزش مجازی شده و در آینده میخواهیم راند مجازی و مورنینگ ریپورت مجازی را راه اندازی کنیم. باید با کرونا زندگی کنیم و آموزش مجازی در کنار آموزش حضوری ادامه یابد.
وی یادآور شد: توجه داشته باشید که اگر دانشجویان مهندسی و ادبیات اگر یک سال دیرتر فارغ التحصیل شوند مشکلی پیش نمیآید اما اگر فارغ التحصیلی رشته پرستاری ۶ ماه عقب بیافتد در فرآیند ارائه خدمت اخلال ایجاد میشود.
حق دوست اظهار داشت: ما در وزارت بهداشت در همه جبههها با کرونا مبارزه کرده ایم و هر کاری که لازم بوده انجام شده است اما توجه کنید که درباره بیماری کرونا بسیاری از موارد که پیش از این مطرح بوده، اکنون مطرح نیست. به هر حال علم بشر ناقص است و کرونا نیز ویژگیهای ناشناخته بسیاری دارد.
وی در پاسخ به پرسش دانشجویان مبنی بر ناهماهنگی درباره امتحانات در دانشگاههای علوم پزشکی گفت: سه نامه در ایام کرونا به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ کردیم. نامه اول کلیات مدیریت ترم بود، نامه دوم اصول کلی بازگشایی دانشگاهها بود و نامه سوم درباره شیوهها و توصیهها درباره امتحانات بود. تاکید این است که اختیارات دانشگاهها سلب نشود.
خیلی از دانشگاهها زیرساخت آزمونهای مجازی را ندارند
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: توجه کنید که خیلی از دانشگاهها زیرساخت آزمونهای مجازی را ندارند. ما نمیخواهیم زمینه تقلب سیستماتیک را فراهم کنیم. همانطور که میدانید در چند روز اخیر این مسئله در فضای مجازی هم مطرح شده است. انواع امتحانات از جمله حضوری باید با رعایت ضوابط صورت گیرد. برای امتحان مجازی هم پیشنهاد شده تکلیف مشروح بدهند و حتی آزمونهای شفاهی بگیرند و همه نمره را به امتحان پایان ترم اختصاص ندهند.
وی درباره گلایه برخی از دانشجویان که برخی از اساتید حوصله آموزش مجازی را ندارند، گفت: این موارد بسیار معدود بوده و ندیدم که آموزش به دلیل مقاومت اساتید زمین مانده باشد. اوایل شاید مواردی بوده اما اکنون این طور نیست.
حق دوست درباره آزمونهای جامع علوم پایه پزشکی و پیش کارورزی پزشکی برای دانشجویان پزشکی و نگرانی این دسته از دانشجویان گفت: به اندازه کافی شرایط استرس زا است اما در عین حال باید قوام نظام آموزشی را نیز حفظ کنیم. آن دانشجویانی که باید آزمون پیش کارورزی میدادند به دلیل تعویق آزمون، دوره خود را شروع کرده اند. در هر حال این دانشجویان، دانشجویان پزشکی هستند و فردا میخواهند پزشک شوند. آنچه به دانشجویان اعلام شده در واقع ارفاق است.
وی افزود: این دانشجویان در سه گروه قرار دارند. گروه اول افرادی بودند که در امتحان قبلی افتاده بودند و معدل کافی نداشتند، به آنها ارفاق شد تا دوره خود را شروع کنند. چون این افراد معدل کافی ندارند باید در شهریور امتحان دهند و اگر حدنصاب کسب کنند ادامه میدهند و اگر نه هم باید ۶ ماه عقب بیافتند. دسته دوم گروهی هستند که نمره قبولی دارند اما میخواهند شهریور امتحان دهند که مختار هستند. دسته سوم دانشجویان برتر هستند که میخواهند از امتیازات نمره امتحان استفاده کنند. فرآیند محاسبات معدلها انجام شده و هفته آینده اعلام میشود.
اگر اتفاق غیرمترقبه ای نیافتد آزمونهای علوم پزشکی سرموقع برگزار میشو
معاون وزیر بهداشت درباره زمان برگزاری آزمونهای علوم پزشکی گفت: اگر اتفاق غیرمترقبه ای نیفتد آزمونها سرموقع برگزار میشود. ما از اواسط تیرماه امیدواریم که شرایط بیماری کرونا بهتر شود. درباره آزمون دستیاری سال ۹۹ نیز این عدم قطعیت وجود دارد و هیچ کسی نمیداند که در زمستان با بحران شدیدی مواجه شویم یا نه اما عزم ما این است که آزمون دستیاری هم در زمان خودش برگزار شود.
وی درباره درخواست تعداد زیادی از داوطلبان آزمون دکتری تخصصی گروه علوم پزشکی مبنی بر تغییر زمان آزمون گفت: دانشجویان با نامه و ایمیل این درخواست را به من اعلام کرده اند. این داوطلبان حق دارند که مطالبه خود را مطرح کنند. اما توجه داشته باشید که ما در وزارت بهداشت از تیرماه و تا شهریورماه ۱۶ امتحان داریم و این امتحانات باید در فضای فشرده زمانی برگزار شود و اصلاً قدرت مانور نداریم. هم اکنون سنجش بسیار تحت فشار است و خدای نکرده اگر افرادی که در قرنطینه سنجش هستند کرونا ایجاد مشکل کند، چه کسی جوابگو است.
زمان آزمون دکتری تخصصی گروه علوم پزشکی تغییر نمیکند
حق دوست گفت: ما ابزاری نداریم که بدانیم که چند درصد مخالف و چند درصد موافق هستند اما زمان آزمون دکتری تخصصی گروه علوم پزشکی تغییر نمیکند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر سقف تعداد عمل زایمان برای فارغ التحصیلی دانشجویان مامایی و مشکل عدم رسیدن به این سقف در شرایط کرونا گفت: اگر موقع زایمان برای فردی مشکل ایجاد شود چه کسی پاسخگو است؟ دانشجویان توجه کنند که آموزش علوم پزشکی قابل اغماض نیست. یک پزشک، یک پرستا و یک ماما باید یک فن را یاد بگیرد. یک موقع تز دانشجوی علوم پایه است میتوان آن را برای مدتی عقب انداخت اما مهارت علوم پزشکی هرگز قابل اغماض نیست.
معاون وزیر بهداشت گفت: کل دنیا، کل مملکت و کل آموزش در دنیا عقب افتاده و ضرر کردند و قبول کنید همان جوری که بسیاری از مردم و کارخانهها ضرر کردند دانشجویان هم متأسفانه متضرر شده اند و چارهای نیست. مدیران دانشگاهها از من با تجربه تر هستند و برای حل این مشکل در حال رایزنی هستند که درمانگاههایی را در شهرهای کوچک راه اندازی کنند و خوابگاهی برای این دانشجویان مامایی راه اندازی کنند تا شرایط شأن بهتر شود.
به دلیل این حقوقها از دستیاران و دانشجویان معذرت خواهی کنم
وی درباره موضوع تشویقهای دستیاران و اینترن ها در دانشگاههای علوم پزشکی گفت: من فقط میتوانم به دلیل این حقوقها از دستیاران و دانشجویان معذرت خواهی کنم و می دانم که این حقوقها خجالت آور است.
حق دوست درباره تغییر محل آزمون برای داوطلبان آزمون دکتری تخصصی یادآور شد: سعی میکنیم پیگیری کنیم و اگر مسائل فنی اجازه دهد جابجایی صورت بگیرد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره ارائه پروپوزال قبل از آزمون پیش کارورزی گفت: در این شرایط دانشگاهها درک میکنند و به خاطر ۵ درصد بالارفتن کیفیت پایان نامهها اصراری بر بعضی موضوعات نیست این موضوع هم قابل حل است.
تصمیم برای شهریه دانشجویان پردیسهای بین الملل دانشگاههای علوم پزشکی
وی درباره شهریه دانشجویان پردیسهای بین الملل دانشگاههای علوم پزشکی گفت: شهریه مسترد نمیشود زیرا پولی که به خزانه دولت وارد میشود قابل برگشت نیست. اما قصد داریم در یک نامه مشترک به تمام هیأت امناهای دانشگاهها پیشنهاد دهیم که بخشی از شهریه ذخیره شود. البته مسائل مالی باید در هیأت امنای دانشگاهها مطرح شود اما بعید می دانم مخالفت کنند. در نهایت بخشی از آن برای ترم بعد ذخیره میشود.