وزیر علوم گفت: دانشگاهها و مراکز علمی وزارت علوم در توسعه همکاریهای علمی و پژوهشی با چین پیشقدم بودند و همکاریهای خوبی را از سال ۹۶، قبل از تنظیم تفاهمنامه همکاریهای ۲۵ ساله داشتند.
دانشگاهها در توسعه همکاریهای علمی و پژوهشی با چین پیشقدم بودند
وزیر علوم گفت: دانشگاهها و مراکز علمی وزارت علوم در توسعه همکاریهای علمی و پژوهشی با چین پیشقدم بودند و همکاریهای خوبی را از سال ۹۶، قبل از تنظیم تفاهمنامه همکاریهای ۲۵ ساله داشتند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، نشست هماندیشی همکاریهای علمی، فناوری و دانشگاهی در برنامه راهبردی همکاریهای ایران و چین، با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، به صورت مجازی برگزار شد.
وزیر علوم در این نشست، با اشاره به اینکه دولت همواره بر توسعه روابط بینالملل در زمینههای علمی و دانشگاهی تاکید خاص داشته است، گفت: اهمیت دیپلماسی علمی بر کسی پوشیده نیست و این موضوع تأثیرگذاری خاص و مهم خود را همواره داشته و خواهد داشت. وزارت علوم نیز با توجه به اهمیت موضوع، با جدیت این مسائل را دنبال کرده و دستاوردهای خوبی در این زمینه داشته است.
غلامی افزود: ما معمولاً در روابط بینالملل، وجه علمی که حاصل دستاوردهای پژوهشی، فناورانه و متکی بر مأموریتهای وزارت علوم مبتنی بر تحقیقات و پژوهش است را در نظر میگیریم؛ اما این مهم جوانب دیگری هم دارد که برکسی پوشیده نیست.
وی با بیان اینکه تاکنون بسیاری از فعالیتهای ما به طور سنتی، به دانشگاههای اروپایی و آمریکایی گرایش داشته است ادامه داد: در سالهای اخیر، نگاه دیگری در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری به کشورهای همسایه به ویژه با روسیه داشتیم و در این زمینه کارهای مشترک خوبی انجام شده است.
وی اظهار داشت: ظرفیتهای بزرگ اقتصادی، صنعتی، فناوری که در کشور چین وجود دارد، نشاندهنده وجود پشتوانههای علمی و فناورانه قوی است که با این موضوع تناسب دارد و باید این ظرفیتهای خوب و بزرگ علمی در همکاریهای بینالمللی مورد توجه قرار گیرد.
غلامی با اشاره به مؤلفههایی که در راستای تقویت این روابط وجود دارد، اظهار امیدواری کرد: با توجه به رفت و آمد محققین و اساتید به کشور چین، فرصتهای مطالعاتی و پروژههای مشترکی که داریم، امیدواریم بتوانیم با شناخت بیشتر این ظرفیتها، این بخش را فعالتر کنیم و به این ترتیب، توان استفاده از آن ظرفیتهای علم و فناوری را در دنیا داشته باشیم.
وی اظهار داشت: در این زمینه ما هیچ نگاه متعصبانه به هیچ بخشی از جغرافیای سیاسی دنیا نخواهیم داشت و هدف صرفاً کسب دستاوردهای علم و فناوری، برای تقویت مجموعه علمی کشور و توسعه تعاملات و دیپلماسی علمی است که در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی هم تلاشهای فراوانی در این زمینه صورت گرفته است.
غلامی تاکید کرد: زیرساختهای نیروی انسانی، برنامهای و دستاوردهای قابل اتکا بسیار خوبی در این مدت کسب شده است که نشاندهنده ورود قوی و عملکرد خوب در این زمینه است و امید داریم از تمام ظرفیتهای موجود در دنیا، برای توسعه علم و فعالیتهای مبتنی بر فناوری بهره ببریم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با جایگاهی که در بین کشورهای دنیا از نظر دستاوردهای علمی داریم؛ امروز جمهوری اسلامی ایران در کاربست دستاوردهای علمی نمود خوبی از خود به ظهور رسانده و به ویژه در دوره تحریم، با همین ظرفیتها توانستهایم مجموعههای پویا و تلاشگری را در حوزه فناوری ایجاد کنیم. این ظرفیت نشان میدهد که توان استفاده در هر زمینه از ظرفیتهای دنیا را داریم و فقط لازمه آن برنامهریزی دقیق ملی در چارچوب سیاستهای کلان و ظرفیتهای علمی دانشگاهها است که باید تدوین شود.
وی ضمن تشکر و قدردانی از وزارت امور خارجه و همچنین سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین، بابت همراهیها و مساعدتهایی که برای توسعه همکاریهای علمی بینالمللی داشتهاند، ابراز امیدواری کرد: هر گونه امکانی که برای توسعه همکاریها، معرفی ظرفیتهای مهم و کمک به دیدگاههای مشترک و رسیدن به تفاهم در برنامهها باشد، فراهم شود.
وزیر علوم همچنین با اشاره به گزارشهای ارائه شده توسط دانشگاههای مهم کشور در این جلسه گفت: گزارش دانشگاههای بزرگ کشور نشان داد که قبل از تنظیم تفاهمنامه همکاریهای ۲۵ ساله ایران با چین، در مجموعه دانشگاهها و مراکز علمی وزارت علوم، همکاریهای خوبی از سال ۹۶ شکل گرفته است و دانشگاهها در این زمینه پیشقدم بودهاند. به طور مثال دانشگاه شریف که به عنوان محور هماهنگیها بوده است، تلاشهای خوبی در این راستا معمول کرده که لازم میدانم تشکر و قدردانی کنم.
وی با تاکید بر اینکه ضرورت دارد مجموعه همکاریهایی که انجام شده، جمعآوری و تدوین شود تا در عملیاتی کردن آن بهتر از گذشته عمل کنیم، گفت: همه مراکز علمی که امروز نظرات خود را ارائه دادند، نشان داد که دانشگاههای ما از ظرفیت خوبی برخوردار هستند و میتوانیم در همه کشورهای جهان از آن استفاده کنیم. در همکاریهای مشترک باید به دستاوردی که کسب میکنیم و خدماتی که به بیرون ارائه میدهیم؛ به هر دو توجه کنیم و در این راستا یکپارچگی ملی ایجاد کنیم و در بخشهای مختلف آموزشی، پژوهشی و هم سیاستگذاری و حمایتی با همبستگی و اتحاد پیش رویم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در وزارت علوم هم در معاونت پژوهشی و مرکز همکاریهای علمی بین المللی این رویه به خوبی پیش رفته و پس از این هم، مرکز همکاریهای علمی و بین المللی این مهم را با جدیت دنبال خواهد کرد. قبل از این تاکید بیشتری روی محوریت فعالیتهای دانشگاهی بود اما با گزارش فعالیتهای خوبی که در حوزه پژوهشی و فناوری ارائه شد، باید سهم خوبی برای حضور و بهرهبرداری در زمینه پژوهش و فناوری داشته باشیم.