سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

ضرورت اصلاح شیوه پذیرش دانشجوی دکتری

انتشار 20 تیر 1398
مطالعه 4 دقیقه

دانشجوی Ph.D باید به گونه‌ای تربیت شود که قادر باشد منابع خارج دانشگاهی را از صنعت و وزارتخانه‌های مختلف برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی جذب کند. به عبارت دیگر دانشجوی دکترا باید جامع نگر و دانش بنیان تربیت شود.

ضرورت اصلاح شیوه پذیرش دانشجوی دکتری

دکتر میر محمد میری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هدف اصلی دانشگاه ایجاد تحول مثبت در جهت افزایش بهره وری است، اظهار کرد: دانشکده پزشکی در حال حاضر در رشته‌های علوم پایه شامل کارشناسی ارشد و PhD در ۱۴ رشته در حال تربیت دانشجوست.

وی تعداد دانشجویان مقاطع ارشد و PhD را در مجموع حدود ۴۰۰ نفر عنوان کرد که توسط حدود ۸۰ عضو هیأت علمی آموزش می‌بینند و ادامه داد: با هدف برقراری تعامل مستمر با اعضای هیأت علمی و تصمیم‌گیری تخصصی در موضوعات مختلف دانشگاه، ماهانه جلسات متعددی با عنوان "جلسات هم اندیشی اساتید" علاوه بر جلسات خصوصی با تک تک گروه‌ها، با حضور اعضای هیأت علمی گروه‌های آموزشی مختلف، مدیران گروه، معاونین و رئیس دانشکده برگزار می‌شود.

دکتر میری با تاکید بر ضرورت اصلاح شیوه پذیرش دانشجوی PhD با هدف تربیت فارغ‌التحصیلان جامعه نگر و مساله محور، تصریح کرد: البته تمام چالش‌ها و مشکلات دوره تحصیل دانشجوی پزشکی از جمله مسائل فیلد بالینی، کمبودها، چالش با بیمار و سایر موضوعات، جزئی از آموزش دانشجویان است، به عبارتی کار درمان و رسیدگی به بیمار نباید روی زمین بماند و مدیریت این شرایط و ایجاد هماهنگی ما بین فیلد بالین و پایه و حل مشکلات، فن و هنر مدیریتی ما را نشان می‌دهد.

دانشجویPhD باید قادر به جذب منابع خارج دانشگاهی باشد

وی با اشاره به کمبود منابع تحقیقاتی در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: دانشجوی PhD باید به گونه‌ای تربیت شود که قادر باشد منابع خارج دانشگاهی را از صنعت و وزارتخانه‌های مختلف برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی جذب کند. به عبارت دیگر دانشجوی دکترا باید جامع نگر و دانش بنیان تربیت شود.

معاون آموزشی تحصیلات تکمیلی دانشکده پزشکی با بیان اینکه برخی محدودیت‌ها منجر به بروز نوآوری و خلاقیت در بین دانشجویان می‌شود، عنوان کرد: دانشجو باید بداند که محدودیت همه جا هست و برای کسب موفقیت در این شرایط باید با هدف نوآوری و ایجاد تحول وارد دانشگاه شود.

بستر برقراری ارتباطات خارج دانشگاهی برای دانشجویان فراهم شده است

وی با بیان اینکه معاونت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه بستر لازم برای برقراری لینک‌ها و ارتباطات خارج دانشگاهی را برای دانشجویان فراهم کرده‌اند، گفت: در حال حاضر با چند دانشگاه صنعتی همچون امیرکبیر، شهید بهشتی و خواجه نصیر تفاهم نامه‌های همکاری مشترک منعقد شده و از این طریق بستر اجرای پژوهش‌های مشترک بین دانشگاهی در موضوعات دانش بنیان و جامع‌نگر فراهم شده و در صورتیکه دانشجویی در این زمینه اقدام کند حمایت دانشگاه را خواهد داشت.

تصویر
ضرورت بازنگری آئین‌نامه‌های آموزشی دوره PhD
 

وی با تاکید بر ضرورت بازنگری آئین‌نامه‌های آموزشی دوره PhD با هدف مساله محور کردن پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های دانشگاهی، اظهار کرد: آئین‌نامه‌ها باید در جهت رفع نیاز کشور، ارتقای صنعت، تکنولوژی، سلامت جامعه و جامعه محوری بازنگری شود.
دکتر میری با بیان اینکه نگرش دانشجویان PhDبرای بازگشت به دانشگاه و تدریس پس از فارغ‌التحصیلی باید تغییر کند، تصریح کرد: لازمه این مساله تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و ایجاد بستر برای حضور دانشجویان در بستر صنعت و جامعه در حین گذراندن دوره تحصیلی است.

دروس "خلاقیت" و "کارآفرینی" در برنامه آموزشی دانشجویان دکترا گنجانده شود

وی همچنین با اشاره به اهمیت افزودن سرفصل‌های جدید مانند خلاقیت و کارآفرینی در برنامه آموزشی دانشجویان دکترا، اظهار کرد: برنامه آموزشی اصلی دانشکده‌های پزشکی توسط هیأت بورد وزارت بهداشت در رشته‌های مختلف تدوین و به کلیه دانشگاه‌ها ابلاغ و در نتیجه برای کلیه گروه‌های آموزشی لازم الاجراست، البته این برنامه نیز چند سال یک‌بار بازنگری می‌شود. با این حال سرفصل‌هایی مانند خلاقیت و کارآفرینی می‌تواند در قالب دروس اختیاری در اختیار دانشجویان قرار بگیرد.

تغییری در سهمیه بورسیه دانشکده ایجاد نشده است

دکتر میری همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با سیاست دانشگاه در زمینه اعزام دانشجوی بورسیه و همچنین فرصت‌های مطالعاتی، اظهار کرد: دانشکده هیچ تغییری در سهمیه‌های خود ایجاد نکرده و در صورت تقاضای دانشجو و طی پروسه مربوطه، طبق روال گذشته اجرا می‌شود و هنوز هیچ مطلبی مبنی بر توقف اعزام دانشجوی بورسیه و یا فرصت‌های مطالعاتی از سوی وزارت بهداشت ابلاغ نشده است.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین در ارتباط علمی با چندین کشور مطرح اروپایی مانند فرانسه به عنوان فوکال پوینت مطرح بوده و معاونت بین‌الملل دانشگاه در این زمینه بسیار فعال بوده و به زودی تسهیلات جدیدی در سطح اساتید و دانشجویان ارائه خواهد شد.

زمان برگزاری آزمون جامع تغییر نکرده است

دکتر میری در خاتمه در رابطه با احتمال تغییر زمان برگزاری آزمون جامع دوره‌های تحصیلات تکمیلی، اظهار کرد: پایان نیمسال تحصیلی از سوی معاونت آموزشی دانشگاه ۶ تیر ماه مطرح شده و این بدان معناست که کلیه آزمون‌ها باید پیش از این تاریخ برگزار شود ولی در رابطه با آزمون جامع مکاتباتی با معاونت آموزشی انجام شد و در نهایت تاریخ اولیه این آزمون بدون هیچ‌گونه تغییری در شهریور ماه برگزار خواهد شد.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام