سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

چگونه مقاله علمی جذاب و پرطرفدار بنویسیم؟

انتشار 22 مهر 1397
مطالعه 8 دقیقه

 اولین قدم برای نوشتن مقاله خوب و موثر این است که بدانید که چرا و برای چه کسی می نویسید.

چگونه مقاله علمی جذاب و پرطرفدار بنویسیم؟

خلاقیت و اعتماد به نفس می تواند نقش مهمی را در نوشتن مقاله خوب داشته باشد، برنامه ریزی، تهیه پیش نویس و بازنگری مقاله از اهمیت بالایی برخوردار است. این که شما می خواهید مقاله خود را در یک کلاس درسی دانشگاه، در یک کنفرانس خارجی و یا برای یک مجله ارائه دهید ، اساس نوشتن شما را تعیین می کند. در شروع هر کاری ، داشتن برنامه ریزی درست، نقش تعیین کننده در یک خاتمه خوب دارد. در این بخش، استراتژی های برنامه ریزی را یاد خواهید گرفت که نه تنها کارآیی و کیفیت مقاله و نوشته شما را بهبود می بخشد، بلکه کمک خواهد کرد که بسیاری از نگرانی های ناشی از نوشتن مقاله را از بین ببرید. هنگامی که نوشتن مقاله خود را با برنامه ریزی آغاز می کنید، در هر مرحله از نگارش مقاله، بطور خودکار راهنمایی و هدایت خواهید شد. برنامه ریزی به شما امکان می دهد تا ببینید که چگونه ایده های شکل گرفته را در یک چارچوب قرار داده و به آنها نظم دهید.

در این بخش به شما یاد می دهیم که چگونه مخاطبان و هدف خود را بشناسید و اینکه چگونه این دو عامل بر نوشتن شما تأثیر می گذارند. 

تصور کنید که شما یک پرستار هستید و با انجام CPR توانستید جان یک نفر را نجات دهید. شما می خواهید این تجربه را با سه نفر به اشتراک بگذارید: پدرتان، بهترین دوستتان، و  در جلسه مصاحبه کاری. چگونه می توانید آنچه اتفاق افتاده است را شرح دهید؟ آیا این شرح برای هر کدام از این افراد یکسان است؟ مسلما نه. با وجودی که این اتفاق یک موضوع ثابت است، اما هر فرد یک مخاطب متفاوت است، که نیازمند گزینه های مختلفی در انتخاب کلمه، چارچوب بیان و ساختار است. از آنجایی که سه مخاطب شما کاملا متفاوت هستند، هدف توضیحات شما نیز تغییر می کند. شما ممکن است به پدر خود بگویید دوست دارید تجربه خود را از  انجام CPR برایش بگویید. به دوستتان، در مورد احساسی که از نتیجه CPR در شما بوجود آمد بگویید. در مصاحبه کاری، تمرکز شما بر روی تجربه این عمل، نتیجه آن و مهارت خودتان در مورد CPR  خواهد بود. مخاطبان و اهداف نه تنها چگونگی نوشتن را تعیین می کنند بلکه آنها محتوای نوشته شما را شکل می دهند. بنابراین، قدم اول برای نوشتن یک مقاله این است که بدانید برای چه کسانی می نویسید و هدف شما از نوشتن این مقاله چیست.

شناخت مخاطبین مقاله

تصور کنید از شما خواسته شده که در مورد تجربه زندگی خود برای خبرنامه بیمارستان محلی بنویسید. شما انتظار دارید مخاطبان شما افراد بالغ و تحصیل کرده باشند. بنابراین شما بر اساس همین مخاطبان، مقاله خود را طراحی و تدوین می کنید. اما هنگامی که شما آن را به خبرنامه ارسال می کنید، می بینید که بیمارستان قصد دارد از مقاله شما در یک برنامه آموزشی برای دانش آموزان ابتدایی استفاده کند. در این صورت آیا مقاله شما می تواند برای دانش آموزان قابل درک باشد؟ مسلما نه. اگر میخواهید خواننده و مخاطب، مطالب نوشته شده و مقالات شما را درک کنند لازم است شناخت خوبی از آنها داشته باشید. درک مخاطبین خود، یک مؤلفه مهم و حیاتی در نوشتن یک اثر یا مقاله علمی می باشد. قبل از شروع نگارش هر مقاله یا نوشته ای، باید بدانید:

  • چه کسانی مقاله شما را خواهد خواند؟
  • آنها تا چه حد درباره موضوع مقاله شما اطلاعات دارند؟
  • احساس آنها در هنگام خواندن مقاله شما چیست؟ 

اگر شما بخواهید برای معلم یا استاد دانشگاه خود یک متن یا مقاله بنویسید، مسلما با روحیات و سلایق او آشنا هستید و میدانید که مقاله خود را چگونه بنویسید که مورد پسند او واقع شود. اما تعیین مخاطب شما همیشه به این معنی نیست که دقیقا چه کسی یا کسانی قرار است که مقاله شما را بخوانند و به آن امتیاز دهند. در حقیقت، اغلب شما باید برای کسی یا تعدادی از افراد، که هرگز  آنها ملاقات نکرده اید، بنویسید. برای مثال، اگر هدف شما کسب نمره از مقاله است، می دانید که دو نفر از اعضای پژوهش دانشگاه مقاله شما را خوانده و به آن نمره خواهند داد. شما همچنین معیارهای هر نمره را هم می دانید.

اما در نگارش یک مقاله علمی برای ارسال به یک مجله جهانی برای چاپ آن، مخاطبان و خوانندگان شما ناآشنا هستند. شما نمی دانید چه کسانی و از کجا قرار است مقاله شما را بخوانند.، اما شما می دانید که خوانندگان شما مسلما محققین و دانشجویان در زمینه رشته و موضوع پژوهشی شما هستند که یا در زمینه کار شما در حال پژوهش هستند و یا علاقمند به دانستن یکسری اطلاعات در آن موضوع می باشند. این امر به شما کمک می کند تا بدانید که چگونه مقاله خود را بنویسید که برای هر دوی این مخاطبان قابل قبول باشد. علاوه بر این، قبل از اینکه مقاله شما به دست این مخاطبان برسد، توسط گروه سومی از افراد که بسیار تیزبین و سختگیر هستند، مورد مطالعه و ارزیابی قرار میگیرد و به شما می گوید که مقاله شما تا چه حد مناسب برای چاپ شدن هست و یا نیاز به بازبینی و ویرایش مجدد دارد. در جدول زیر به نگرش 4 گروه از افراد نسبت به یک مقاله اشاره شده است.

مخاطب یا خواننده به چه چیزی توجه می کنند
ادیتور مجله آیا مقاله به اندازه کافی جذاب است، موضوع متناسبی با اسکوپ مجله دارد و ساختار آن طبق دستورالعمل مجله است؟
داوران مجله آیا این مقاله به موضوع اصلی پژوهش پاسخ روشنی داده است یا نه؟ 
مصاحبه کننده دانشگاه آیا موضوع مقاله یک موضوع بروز است و آیا در مجله معتبری چاپ شده است یا نه؟
معلم دبیرستان تسلط بر مطالب، بیان روشن ؛ تسلط بر فرم مقاله،؛ تسلط بر استاندارد زبان انگلیسی
محقق بیان دقیق و واضح موضوع پژوهش و نتایج حاصل از آن
دانشجو بیان ساده و قابل فهم متن

توجه به ارتباط و آگاهی مخاطب در خصوص موضوع شما ضروری است. اینکه آنها در مورد موضوع شما تا چه حد اطلاعات دارند؟ آنها علاقمند هستند در مقاله شما چه چیزهایی مطرح شود؟ چقدر احتمال دارد آنها با ایده های شما در مقاله موافق یا مخالف باشند؟
اینکه خوانندگان مقاله در مورد موضوع شما اطلاعات کافی دارند، یکی از بزرگترین اشتباهات نویسندگان است. اینکه فرض کنید خوانندگان  درباره آنچه که شما در مقاله خود در موردشان صحبت کرده اید، می دانند یک تفکر غلط است. فقط به این دلیل که شما موضوع خود را دقیق می دانید به این معنی نیست که خوانندگان شما نیز همچین آگاهی را داشته باشند. شما باید توجه داشته باشید که خوانندگان شما در مورد موضوع شما تا چه حد می دانند. به عنوان مثال، شما تصمیم گرفتید در خصوص رباتیک برای مجله دانشگاه خود یک مقاله علمی بنویسید. اگر از اصطلاحاتی مانند "محدوده تبدیل وزنی هابه" و "الگوریتم فیوژن سنسور" استفاده کنید، خوانندگان شما نمی دانند که شما درباره چه چیزی صحبت می کنید. شما یا باید اصطلاحات بکار برده شده را بطور واضح توضیح دهید یا اصطلاحات فنی را با کلمات ساده که برای خواننده قابل فهم باشد، جایگزین کنید. شما باید اطلاعات پس زمینه ای مناسب را برای خوانندگان خود تهیه کنید تا موضوعاتی که می خواهید مورد بحث قرار دهید، برای خواننده قابل درک باشد.

یکی دیگر از مسائل مهم در خصوص خوانندگان مقاله، این است که انها در مورد موضوع مقاله شما چه احساس دارند. آنها تا چه حد علاقه مند به این موضوع هستند؟ اگر نه، چه کاری می توانید انجام دهید تا علاقمندی آنها را افزایش دهید؟ 
رابطه شما با خواننده مورد دیگری است که بایستی در نظر داشته باشید. این رابطه کمک می کند تا سبک، ساختار و فرمت مقاله خود را تعیین کنید. منظور از رابطه بین نویسنده و خواننده، فرد یا افرادی است که شما می خواهید برای آنها بنویسید. اینکه مخاطب شما فقط استاد شماست و یا محققین و دانشجویان در سراسر جهان. اما چطور این رابطه روی نوشته شما تاثیر می گذارد؟ در واقع دانستن این رابطه به انتخاب ساختار مقاله، عنوان، نحوه نگارش و بیان کمک خواهد کرد.

تعیین هدف نگارش مقاله

یکی از اهداف شما این است که شما در حال نوشتن یک مقاله هستید تا بتوانید آن را در یک مجله خوب به چاپ برسانید. اما برای این که این هدف اتفاق بیفتد، مقاله  شما باید هدف مشخصی داشته باشد. باید بدانید هدف مقاله چیست؟ تنها به این فکر نکنید که مقاله را بنویسید تا تمام شود. هر نوشته ای ارزش خواندن را ندارد حتی اگر صدها صفحه باشد. یک مطلبی ممکن است در حد یک صفحه نوشته شده باشد اما هزاران نفر آن را بخوانند و از آن لذت ببرند. استفاده از کلمات و افعال مناسب علاوه بر زیبایی مطلب شما، در انتقال درست مفاهیم و اهداف شما بسیار مفید خواهد بود.
در نوشتن هدف خود از افعال درست و مناسب استفاده کنید. برای مثال: 
هدف من در این مقاله این است که ....

My goal in this essay is to ....

سعی کنید فعل یا افعالی را بیابید که بهترین توصیف را از مقاله شما اراده دهد. مثلا:

My goal in the essay is to: demonstrate that i am a resourceful person.
explain why I took a year off after high school and show how that year prepared me for college.
prove that Victor Frankenstein, rather than his creature, is the monster

بعضی از افعال دیگر که می توانند برای بیان هدف مقاله مفید باشند عبارتند از:

propose describe compare      
review encourage contrast
convince explore show
summarize inform defend

با مشخص کردن مخاطبان و اهداف خود، می توانید اطمینان حاصل کنید که مقاله شما آنچه را که قرار است انجام دهید، محتوا، ساختار و سبک آن برای مخاطبان مناسب است. دانستن آنچه که می خواهید بگویید (به چه کسی و چرا) باید همیشه اولین گام در فرایند نوشتن باشد.

نوشتن موثر با درک صحیح مخاطب و هدف آغاز می شود. مخاطبان خود را ببینید: چه کسی مقاله شما را میخواند، چرا آن را میخواند و آنچه که قبلا در زمینه موضوعی شما می داند. ارتباط خود را با خوانندگان خود در نظر بگیرید و مطمئن باشید که به اهداف خود دقت کرده اید. 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام