دبیر اتاق فکر سیاستگذاری علم وزارت علوم با اشاره به ایجاد 2 هزار دوره پسادکتری در دانشگاه ها و مراکز پژوهش و فناوری گفت: سیاست اصلی هدایت پژوهش های پژوهشگران به سمت حل نیازهای جامعه است.
رضا نقی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، از ایجاد 2 هزار دوره پسادکتری در دانشگاهها و مراکز پژوهشی و فناوری خبر داد و اظهار کرد: دورههای پسادکتری برای کشور ما بسیار حایز اهمیت شده به این دلیل که تعداد فارغ التحصیلان دوره دکتری در حال افزایش است ولی به همان نسبت جذب هیات علمی ما بسیار پایین است؛ به طوری که در سال گذشته در کشور 15 هزار دانشجوی دکترا فارغالتحصیل شده اما میزان جذب آنها به عنوان عضو هیأت علمی کمتر از 500 نفر بوده است.
دبیر اتاق فکر سیاستگذاری علم وزارت علوم افزود: فارغ التحصیلان دوره دکتری یا باید به عنوان هیات علمی جذب شوند که در حال حاضر جذب به عنوان هیات علمی بامحدودیت رو به رو است و یا در شرکتهای دانش بنیان به فعالیت بپردازند و یا اینکه در قالب پژوهشگر که یک نمونه آن پسادکتری است، به فعالیت پژوهشی در دانشگاهها و مراکز پژوهشی و فناوری بپردازند.
نقی زاده با اشاره به اینکه یکی از سیاستهایی که در معاونت پژوهشی در سال 1401 پیگیری میشود، توسعه دورههای پسادکتری است، خاطرنشان کرد: براساس آمار بین المللی نسبت پژوهشگران در دوره پساکتری به دانشجوی دکتری آمار قابل توجهی است و این عدد زیر 1 به 5 یا 6 است؛ یعنی به ازای 5 یا 6 دانشجوی دکتری یک پسادکتری وجود دارد.
مشاور معاون پژوهشی وزارت علوم تصریح کرد: برنامه ما این است که از ظرفیت فارغ التحصیلان دوره دکتری که رساله خود را به پایان رساندهاند و تسلط کافی در امور پژوهشی دارند و در واقع وقت مبسوط تری برای پژوهش دارند، در یک برنامه مشخصی به صورت پژوهشگر تمام وقت در دانشگاهها به کار گرفته شوند.
دبیر اتاق فکر سیاستگذاری علم وزارت علوم به موضوع چگونگی جذب این پژوهشگران در دانشگاهها به عنوان یک مساله مهم یاد کرد و گفت: مساله نخست این است که حقوق این افراد چه میزان باشد و منابع کافی برای پرداخت حقوق این عزیزان تامین شود؛ این پژوهشگران حداقل باید بین 8 تا 10 میلیون تومان دریافت کنند. مساله دوم این است که چگونه پژوهشهای این افراد را تحت هدایت یک استاد دانشگاه و یا یک سیستم دانشگاهی به نیازهای کشور متصل کنیم.
وی اضافه کرد: ما در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین معاونت پژوهشی وزارت علوم رسالت اصلی را ضمن گسترش و شتابان دورههای پسادکتری، هدایت پژوهشهای پژوهشگران به نیازهای جامعه و بر پایه حل مساله قرار دادهایم تا در نهایت یک جنبش و حرکت شتابان در تقویت زیرساختهای پژوهشی دانشگاهها و مراکز پژوهشی ایجاد کنیم.
نقی زاده خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تعداد دانشگاههای ما بیشتر از مراکز پژوهشی است، بالطبع تعداد بیشتری از پژوهشگران در دانشگاهها جذب خواهد شد؛ سهمیهای خاص برای دانشگاهها در نظر گرفته نشده و این موضع بستگی به این دارد که دانشگاه مورد نظر چقدر توان جذب گرنت داشته باشد.
دبیر اتاق فکر سیاستگذاری علم وزارت علوم در پایان گفت: هنوز بودجه اجرایی کردن این طرح تامین نشده اما در تلاش برای جذب منابع هستیم.