حوزه پژوهشی دانشکده عمدتا در جهت فراهمکردن بسترهای لازم برای اجرای طرحهای تحقیقاتی اعضاء هیات علمی دانشکده براساس مقررات و ضوابط مصوب معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه فعالیت مینماید.
به موازات فعالیتهای پژوهشی تعریف شده در حوزه معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه، حوزه پژوهشی در دانشکده ها علاوهبر حمایت از انجام طرحهای پژوهشی بنیادی، در راستای گسترش ارتباط با صنعت فعالیتهای مرتبط با طرحهای پژوهشی کاربردی را نیز مورد عنایت قرار میدهد.
به استناد مادّة 3 اساسنامۀ بنیاد ملّی نخبگان و در اجرای اقدامهای ملّی 1-1-1 ، 3-1-2 و 5-1-4 از سند راهبردیکشور در امور نخبگان و به منظور شناسایی و حمایت از اعضای هیئتعلمی تلاشگر دانشگاهها، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشیکشور، «آیین نامۀ شناسایی و پشتیبانی از اعضای هیئتعلمی برگزیدة دانشگاهی» مطابق مفاد این آییننامه تصویب میشود. در ادامه به آیین نامه حمایت از فعالیت های پژوهشی اعضای هیات علمی و محققین دانشگاه می پردازیم.
مادّة 1: تعاریف
برای رعایت اختصار، تعاریف زیر در این آیین نامه رعایت میگردد:
الف. بنیاد: منظور بنیاد ملّی نخبگان است.
ب. مؤسسۀ علمی: منظور هریک از دانشگاهها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فنّاورانۀ کشور استکه مطابق ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ یا شورای عالی انقلاب فرهنگی به فعالیت مشغول هستند.
ج. نهاد تخصصیـ حرفهای: منظور هر یک از نهادهای حرفهای در موضوعی تخصصی از قبیل انجمنهای علمی و فرهنگستانهای تخصصی است.
د. گروه علمی: منظور هر یک ازگروههای علمی شامل: «علوم انسانی و اجتماعی»، «علوم پایه»، «علوم پزشکی»،«علومکشاورزی و دامپروری»، «علوم مهندسی»، «هنرومعماری» و «میانرشتهای» است.
هـ .کرسی: منظور هریک از جایزههای اعطایی بنیاد به برگزیدگان این آییننامه است که مطابق مادّة 4 تعریف میشود.
مادّة 2: هدف
بنیاد سالانه از میان اعضای هیئت علمی مؤسسه های علمیکشور در دو سطح «منطقهای» و «ملّی» و با در نظرگرفتن فعالیتهای نخبگانی آنان در زمینههای «آموزش»، «پژوهش»، «فنّاوری»، «فرهنگ و خدمت»، تعدادی را به عنوان «استاد سرآمد» و تعدادی را به عنوان «استاد شامخ» شناسایی و ضمن تکریم از آنان، از فعالیتهای نخبگانی آنها پشتیبانی میکند. هدف از این فرایند عبارت است از:
الف. شناسایی اعضای هیئتعلمیِ برتر در حوزههای تخصصی هر یک ازگروههای علمی
ب. ایجاد زمینهای مناسب برای تأثیرگذاری برگزیدگان دانشگاهی در اجتماع تخصصی خود
ج. پاسداشت تلاشهای علمی و خدمات تخصصی برگزیدگان و الگوسازی از شخصیت علمی آنان در جامعه
د. پشتیبانی از فعالیتهای نخبگانی دانشگاهی در زمینههای تخصصی برگزیدگان
تبصره: منظور از منطقه، یک یا چند استانکشور بر اساس تشخیص رئیس بنیاد است.
مادّة 3: شناسایی برگزیدگان
بنیاد سالانه با همکاری مؤسسه های علمی؛ وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فنّاوری؛ بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ و نهادهای تخصصیـ حرفهای، از میان اعضای هیئتعلمی مؤسسههای علمیکشور و در هر یک ازگروههای علمی، تعدادی را به عنوان «استاد سرآمد» و نیز تعدادی را به عنوان «استاد شامخ» شناسایی و معرفی میکند.
3ـ1. استاد سرآمد
استادان سرآمد از میان اعضای هیئتعلمی شاغل،که متخلق به اخلاق اسلامی و مشهور به سجایای معلمی باشند، بر اساس مجموع فعالیتهای نخبگانیِ آنان در چهار ساحت زیر شناسایی میشوند:
الف. ساحت آموزش: شامل پیشینة برجستة آموزشی، نوآوریهای آموزشی،کسب موفقیتهای آموزشی، آفرینشهای آموزشی، شاگردپروری، نقشآفرینی و تأثیرگذاری آموزشی، زمینهسازی برای توسعة آموزش و موارد مشابه
ب. ساحت پژوهش: شامل پیشینة برجستة پژوهشی، کسب موفقیتهای پژوهشی، نقشآفرینی و تأثیرگذاری پژوهشی، زمینهسازی برای توسعة پژوهش، ترویج پژوهش، پژوهشگرپروری و موارد مشابه
ج. ساحت فنّاوری و نوآوری: شامل پیشینة برجستة فنّاورانه،کسب موفقیتهای فنّاورانه، نقشآفرینی فنّاورانه،کارآفرینی، فنّاورپروری، زمینهسازی برای توسعة فنّاوری وکارآفرینی؛ و موارد مشابه
د. ساحت فرهنگ و خدمت: شامل فعالیتهای برجستة فرهنگی، مدیریت نهادهای علمی و اجرایی، عرضة خدمات مستمر در حوزههای تخصصی و موارد مشابه
3ـ2. استاد شامخ
استادان شامخ از میان اعضای هیئتعلمی شاغل و بازنشسته،که متخلق به اخلاق اسلامی و مشهور به سجایای معلمی باشند، بر اساس ویژگیهای زیر شناسایی میشوند:
الف. دارای مرتبة استادی در یکی ازگروههای علمی باشند.
ب. برگزیده از میان استادان ممتاز، نمونةکشوری یا برگزیدة جشنوارههای معتبر ملّی یا بینالمللی (به تشخیص بنیاد) باشند.
ج. دارای بالاترین امتیاز حاصل از مجموع فعالیتهای نخبگانیِ مندرج در جداول 1 تا 4 باشند.
تبصرة 1: هر استادی در طول عمر خود صرفاً یکبار مجاز است به عنوان «استاد شامخ» برگزیده شود.
تبصرة 2: دورة زمانی بررسی فعالیتهای نخبگانی، چگونگی امتیازدهی و سنجش فعالیتهای نخبگانیِ برگزیدگان این آییننامه، بر اساس شیوهنامهای استکه به تصویب رئیس بنیاد میرسد.
مادّة 4: تسهیلات اعطایی
با توجه به لزوم تکریم و پشتیبانی از برگزیدگان، بنیاد جایزههایی را برای پاسداشت مقام علمی آنان به شرح زیر اعطا میکند:
الف.کرسی آموزش: با هدف پشتیبانی از فعالیتهای نخبگانی استادان سرآمد آموزش
ب.کرسی پژوهش: با هدف پشتیبانی از فعالیتهای نخبگانی استادان سرآمد پژوهش
ج.کرسی فنّاوری و نوآوری: با هدف پشتیبانی از فعالیتهای نخبگانی استادان سرآمد فنّاوری و نوآوری
د.کرسی فرهنگ و خدمت: با هدف پشتیبانی از فعالیتهای نخبگانی استادان سرآمد فرهنگ و خدمت
هـ .کرسی استاد شامخ (جایزة علامهطباطبایی): با هدف پاسداشت از فعالیتهای نخبگانی استادان شامخ و الگوسازی از آنان
تبصره: تعداد برگزیدگان، جزییات هر یک از جایزهها و فرایند اجرایی آییننامه، با توجه به بودجة سالانة بنیاد بر اساس شیوهنامهای استکه به تصویب رئیس بنیاد میرسد
مادّة 5: تصویب و اجرا
این آییننامه مشتمل بر یک مقدمه، پنج مادّه و هشت تبصره در تاریخ 15/7/1394 به تصویبکمیسیون دائمی هیئتامنای بنیاد و مطابق مصوبۀ جلسة پنجم هیئتامنا (تبصرة 1 مادّة 3 آییننامة کمیسیون دائمی)، در تاریخ 29/7/1394 به تصویب هیئتامنای بنیاد ملّی نخبگان رسید و جایگزین «آییننامة اعطای تسهیلات و جایزة علمی علامهطباطبایی به برگزیدگان از میان استادان و پژوهشگران برجستة کشور»، (موضوع مصوبة جلسة پنجاهودومکمیسیون دائمی هیئتامنای بنیاد ملّی نخبگان در تاریخ 29/9/1390) و «آییننامة شناسایی و پشتیبانی از استادان سرآمد دانشگاهی» (موضوع مصوبة هیئتامنای بنیاد ملّی نخبگان در تاریخ 14/11/1393) میشود و از تاریخ 1/1/1395 لازمالاجراست.