سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

مراحل چاپ مقاله علمی از ابتدا تا انتها

انتشار 5 دی 1397
مطالعه 12 دقیقه

نگارش یک مقاله علمی، بایستی از ابتدای کار بصورت اصولی و طبق دستورالعمل خاص آن نوشته شود تا بتواند در مجله معتبر پذیرفته و چاپ شود.

مراحل چاپ مقاله علمی از ابتدا تا انتها

چاپ مقاله علمی در مجلات و نشریات معتبر جهان، از اهداف اصلی بسیاری از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می باشد تا از این طریق بتوانند امتیازات بخش پژوهشی خود را ترفیع داده و از رقبای خود بالاتر لاشند. علت دیگر علاقمندی محققین و پژوهشگران به چاپ مقاله علمی، تبادل اطلاعات با سایر محققین جهان می باشد. زیرا اصلی ترین و شاید گفت تنهاترین راه انتشار یافته های جدید علمی برای مطالعه محققین در سراسر جهان چاپ آنها در قالب مقاله در مجلات معتبر isi, isc, scopus, pubmed و... می باشد. چاپ مقاله علمی همچنین در ترفیع و ارتقاء سطح اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه ها نیز بسیار تاثیر گذار می باشد؛ بخصوص اینکه چاپ مقاله علمی در مجلات ایمپکت دار معتبر انجام بگیرد. 
فرایند چاپ مقاله علمی در مجلات مختلف پروسه زمانی متفاوتی دارند. در برخی مجلات مانند مجلات علم پژوهشی داخلی و برخی مجلات ایمپکت دار خارجی ممکن است پروسه داوری تا 6 ماه به طول انجامد. اما در برخی مجلات مانند مجلات isc نتایج داوری در کمتر از دو هفته اعلام می شود. علاوه بر تفوات در بازه زمانی داوری، نوع داوری مجلات نیز با یکدیگر متفاوت است. مجلات isi ایمپکت دار سختگیرترین داوری را در خصوص مقالات علمی دارند. اما مجلاتی مانند مجلات scopus و isi بدون ایمپکت داوری به نسبت راحت تری نسبت به مجلات jcr دارند. در مقابل داوری مجلات isc بسیار آسان است و تقریبا 90 درصد مقالات ارسالی به این مجلات پذیرفته می شوند.
جدای از این دو موضوع، امتیازاتی که دانشگاه ها برای مقالات چاپ شده در این مجلات در نظر میگیرند نیز متفاوت است. بیشترین امتیاز پژوهشی به چاپ مقاله علمی در مجلات jcr تعلق میگیرد. بعد از آن مجلات ISI بدون ایمپکت و مجلات SCOPUS امتیاز خوبی می گیرند و در آخر مجلات ISC و مجلات داخلی در نظر گرفته می شوند. کمترین امنتیاز پژوهشی مربوط به مقالات کنفرانسی می باشد.  البته لازم به ذکر است که مجلات علمی پژوهشی داخلی در داخل کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند به گونه ای که بیشترین امتیاز پژوهشی را به خود تعلق می دهند و حتی دانشجویان دارای این نوع مقالات می توانند بدون شرکت در آزمون دکتری در مصاحبه دکتری شرکت نمایند ( البته در خصوص برخی از دانشگاه ها). همچنین چاپ مقاله علمی در مجلات علمی پژوهشی داخلی لازمه دفاع دانشجویان مقطع دکتری می باشد. اما چاپ مقاله علمی در مجلات داخلی برای تقویت رزومه تحصیلی به منظور اخذ بورسیه از دانشگاه های خارجی مناسب نیستند و در واقع هیچ امتیاز پژوهشی برای این مقالات در دانشگاه های خارجی در نظر گرفته نمی شود. بنابراین بسته به اهدافی که دارید، تصمیم بگیرید که مقاله خود را در کدام مجلات به چاپ برسانید. اگر میخواهید در داخل ایران ادامه تحصیل دهید ، مطمئنا مجلات علمی پژوهشی داخلی برای شما مناسب خواهند بود اما اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر اروپایی و امریکایی را دارید بهتر است  به فکر چاپ مقاله علمی در مجلات ISI ایمپکت دار  باشید.

تصویر

مراحل چاپ مقاله علمی

چاپ مقاله علمی همانطور که گفتیم یک پروسه نسبتا طولانی می باشد که بایستی مرحله به مرحله پیش بروید تا در نهایت به نتیجه برسید. برای شروع کار باید یک موضوع خوب برای نگارش مقاله داشته باشید که معمولا دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری از موضوع پایان نامه و تز خود را برای چاپ مقاله علمی خود انتخاب می کنند. عنوان مقاله بسیار حائز اهمیت می باشد از این لحاظ که هرچه اعنوان انتخابی شما جذاب و برگرفته از یک موضوع جدید باشد، احتمال چاپ مقاله علمی شما در مجلات بیشتر خواهد بود.  در مرحله بعد، نگارش خود مقاله می باشد که اهمیت زیادی برای مجلات دارد. یک مقاله زمانی برای یک ادیتور یا ویراستار مجله مورد قبول واقع می شود که تمام اصول نگارشی مقاله را رعایت کرده باشد. منظور از اصول نگارشی مقاله، همان دستورالعمل نگارشی مقاله است که هر مجله ای برای خود تدوین کرده و در سایت مجله در بخش اطلاعات نویسندگان قرار داداه است تا نویسندکان ان را مطالعه کرده و طبق آن مقاله خود را نگارش و ویرایش نمایند. نکاتی که معمولا در دستورالعمل مجلات ذکر می شود شامل موارد زیر می باشد: 

  • تناسب موضوعی مقاله با اسکوپ یا حوزه فعالیت مجله
  • نوع مقالات مورد پذیرش مجله ( مثلا مقالات پژوهشی، مقالات مروری، مقالات تخصصی کوتاه و ...)
  • ساختار مقاله 
  • تعداد کلمات قابل قبول برای مقاله یا تعداد صفحات قابل قبول
  • نوع فونت و اندازه قلم مقاله
  • اندازه صفحات و حاشیه مقاله
  • فاصله بین خطوط مقاله
  • نحوه درج عناوین اصلی و فرعی مقاله ( بصورت هدینگ و بولد و ایتالیک باشد و یا شماره گذاری شود)
  • سطرها شماره گذاری شده باشند یا نه
  • نحوه درج اسامی نویسندگان و افیلیشن آنها
  • تعداد کلمات مورد قبول چکیده و کلمات کلیدی
  • نحوه درج جداول و نمودار ها در مقاله ( در داخل متن قرار داشته باشند و یا در انتهای مقاله بعد از رفرنس ها درچ شوند)
  • سبک رفرنس نویسی مقاله

رعایت تمامی موارد خواسته شده از سوی مجله الزامی می باشد، و عدم رعایت هر کدام از آنها می تواند باعث برگشت خوردن مقاله شما شود. در واقع یک دانشجو بایستی قبل یا بعد از نگارش پایان نامه خود و انتخاب مجله ای که قصد چاپ مقاله علمی خود را دارد، حتما به بخش دستورالعمل نویسندگان مراجعه کرده و آن را به دقت بخواند. چون ممکن است مجله چیزی را از شما درخواست نماید که فراموش کرده اید در مقاله خود بنویسید. یا مثلا از شما بخواهد یک Cover letter بنویسید و یا فرم کپی رایت متعلق به مجله را تکمیل کرده و به همراه فایل مقاله خود سابمیت نمایید. همچنین در برخی مجلات بخصوص مجلات jcr که داوری آنها بصورت دوسوکور می باشد، از نویسنده می خواهند تا اسامی نویسندگان و افیلیشن آنها را در صفحه جداگانه ای تحت عنوان title page بنویسند و برای مجله ارسال نمایند. برای آشنایی بیشتر با این سه مورد ذکر شده در ادامه توضیح مختصری در خصوص هر یک ارائه می دهیم:

  1. صفحه عنوان مقاله Title page :  صفحه عنوان، دربردارنده عنوان مقاله در بالا و اسامی نویسندگان در پایین می باشد. در ادامه افیلیشن یا وابستگی سازمانی نویسندگان نوشته می شود که شامل بالاترین درجه علمی نویسنده، سِمت (ها)، موقعیت آکادمیک، آدرس و نام گروه یا مؤسسه ای که پژوهش در آنجا انجام شده است. نام نویسنده مسئول (corresponding) را با ستاره مشخص می کنید و اگر دارای افیلیشن بیشتری بود، آن را بصورت پاورقی یادداشت می کنید.
  2. نامه همراه cover latter : در این نامه، با مخاطب قرار دادن سردبیر، درخواست خود را برای بررسی و چاپ مقاله ارسالی مطرح می‌کنید. در واقع اولین چیزی که سردبیر پیش از رؤیت مقاله با آن مواجه خواهد شد، همین نامه است که اگر در بردارنده نکات لازم باشد، دیدگاه مثبتی نسبت به مقاله ارسالی در وی ایجاد خواهد کرد.
  3. نامه کپی رایت copy right : در این نامه تمامی نویسندگان تعهد می دهند که مقاله ارسال خود را در مجله دیگری ارسال نکرده و چاپ ننموده اند. همچنین تمامی نویسندگان این نامه را امضا کرده و تایید می کنند که در نگارش این مقاله سهیم بوده اند.

اقدامات لازم قبل از ارسال مقاله به مجله

اطمینان از معتبر بودن مجله انتخابی: نکته ای که بایستی به خاطر داشته باشید این است که اعتبار و ارزش مقاله شما به مجله ای است که در آن چاپ می شود. چاپ مقاله علمی در هر مجله ای برای شما امتیاز آور نیست. ممکن است مقاله ای که نوشته اید از هر لحاظ عالی باشد اما با چاپ آن در یک مجله نامعتبر علاوه بر هدر رفتن زحمات شما، هیج امتیاز پژوهشی به شما تعلق نمیگیرد. بنابراین انتخاب مجله بسیار حائز اهمیت است و با توجه به اینکه امروز تعداد مجلات جعلی و نامتعبر افزایش یافته است و تشخیص این مجلات نیز کار آسانی نیست، به شما توضه میکنیم که در انتخاب مجله خود حتما با مشاورین موسسه سینا مشورت نمایید تا مجله متناسب با مقاله شما که هم معتبر می باشد و هم مورد تائید دانشگاه های داخلی، به شما معرفی نمایند. 
پس از اطمینان از معتبر بودن مجله انتخابی، مقاله خود را بار دیگر بر اساس اصول و دستورالعمل نگارشی مجله مطابقت دهید تا هیچ ایرادی در مقاله شما باقی نماند. با توجه به اینکه بسیاری از مجلات معتبر مقالات خود را به زبان انگلیسی چاپ می کنند، لازم است تا مقاله شما نیز به زبان انگلیسی نوشته شده باشد. در صورتی که مقاله خود را به زبان فارسی نوشته اید، حتما آن را به انگلیسی ترجمه کرده و سپس به مجله انتخابی ارسال نمایید. اگر تسلط خوبی به زبان انگلیسی ندارید و یا از ترجمه خود اطمینان کافی را ندارید، مترجمین متخصص موسسه سینا شما را در این مسیر یاری می رسانند. کافیست مقاله خود را از طریق ایمیل به کارشناسان موسسه سینا ارسال نمایید تا در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت مقاله شما را ترجمه کرده و به شما ارسال نمایند.
بعد از ترجمه مقاله خود، بار دیگر نکات مهم مجله را در خصوص مقاله خود کنترل کرده و آن را به مجله ارسال نمایید.

سابمیت یا ارسال مقاله به مجله

ارسال مقاله به مجلات علمی از دو طریق صورت میگیرد: یا بصورت آنلاین و یا از طریق ایمیل. سابمیت مقاله در بیشتر مجلات بصورت آنلاین انجام میگیرد. به این صورت که بعد از ایجاد یک حساب کاربری، وارد پنل شخص خود شده و مراحل سابمیت مقاله را طی می کنید تا در نهایت مقاله خود را در مجله سابمیت می کنید که این کار با دریافت فایل پی دی اف نهایی از سوی مجله به پایان می رسد. در روش ارسال با ایمیل شما صرفا فایل های درخواستی مجله که اصلی ترین آن فایل مقاله است، را به ایمیل ادیتور مجله ارسال می کنید. 
مزیتی که سابمیت مقاله بصورت آنلاین با سابمیت از طریق ایمیل دارد این است که ، در روش آنلاین شما یک یوزر و پسورد از سوی مجله دریافت می کنید که بوسیله آن می توانید هر روز داوری مقاله خود را پیگیری نمایید. همچنین دانشجویانی که به منظور دریافت دو نمره پایان نامه خود قصد چاپ مقاله علمی استخراج شده ار پایان نامه را دارند بهتر است مقاله خود را به مجلاتی که سابمیت آنلاین دارند، ارسال نمایند. در این صورت برای پیگیری مقاله از سوی پژوهش دانشگاه، یوزر و پسورد مجله ای که مقاله را سابمیت کرده اید را به دانشگاه ارائه داده و بعد از تائید دانشگاه می توانید نمره خود را دریافت نمایید. 
بعد از ارسال مقاله به مجله بایستی منتظر نتایج بررسی ادیتور مجله و داوران بمانید. البته در صورتی که بهد از گذشت یک ماه نتایجی از سوی مجله اعلام نشد ( بخصوص مجلاتی که سابمیت آنها از طریق ایمیل می باشد) می توانید با ارسال یک ایمیل به ادیتور در خصوص نتایج داوری مقاله خود سوال نمایید.تصویر

نتایج داوری مقاله

مقاله بعد از ارسال به مجله ابتدا توسط ادیتور مجله بررسی می شود تا در صورت تائید از جانب ایشان، برای داوری تخصصی ارسال شود. مواردی که ادیتور مجله بررسی می نماید شامل، تناسب موضوعی مقاله با حوزه فعالیت مجله، رعایت اصول نگارشی مقاله بر اساس دستورالعمل مجله و کلیات مقاله است. در صورتی که تمامی این موارد مورد تائید ادیتور قرار گرفت، مقاله برای داوری تخصصی ارسال می شود. داوران در حوزه موضوعی مقاله دارای تخصص هستند و مقاله را از لحاظ محتوایی و سطح علمی آن مورد بررسی قرار می دهند. بعد از اتمام داوری مقاله به سردبیر ارائه می شود. ویرایشگر نقش مهمی در تصمیم گیری نهایی دارد. وضعیت مقاله پس از تصمیم سردبیر معمولا یکی از موارد زیر خواهد بود:

  1. پذیرش و چاپ مقاله :  اگر موضوع مقاله شما یک موضوع ناب بوده باشد و محتوای نگارشی مقاله نیز بدون ایراد باشد، مقاله شما به سرعت توسط سردبیر پذیرفته خواهد شد.
  2. پذیرش به شرط اصلاح (تجدید نظر) : گاهی مقاله شما در حالت کلی مورد تائید ادیتور و داوران قرار میکیرد اما متن مقاله نیاز به برخی اصلاحات دارد. در این صورت مجله به نویسنده مقاله اعلام می کند که مقاله او در صورت اعمال اصلاحات خواسته شده، پذیرفته می شود.  
  3. ریجکت مقاله : اگر مقاله ارسالی شما دارای محتوای ضعیفی باشد و یا ایرادات نگارشی و ساختاری فراوانی داشته باشد در این صورت مقاله شما رد خواهد شد. گاهی نیز اتفاق می افتد که یک مقاله 2 روز بعد از ارسال از سوی ادیتور ریجکت می شود که علت آن یا عدم تناسب موضوعی مقاله با مجله است و یا عدم رعایت اصول نگارشی مقاله بر اساس دستورالعمل مجله است.

ارسال مقاله به مجله دیگر

اگر مقاله شما از سوی مجله ای رد شد، نامید نشوید و دوباره دست به کار شوید. ابتدا ایراداتی را که داوران به آنها اشاره کرده اند اصلاح کنید، زیرا به علت تخصصی بودن موضوع، ممکن است مقاله تان پس از ارسال به مجله بعدی، مجدداً در اختیار همان داور یا داوران قرار گیرد. بنابراین مجله بعدی را با دقت بیشتری انتخاب کنید.

موسسه تحقیقاتی سینا با بیش از 5 سال سابقه و فعالیت در حوزه ی ترجمه مقاله و کتب بصورت کاملا تخصصی، ویرایش نیتیو، پذیرش و چاپ مقاله علمی در مجلات معتبر داخلی و خارجی، انجام حوالجات دلاری از تمامی طرق و همچنین تبدیل پایان نامه به کتاب به عنوان برندی مطمئن در اذهان اصحاب دانشگاهی مبدل شده است. دلیل موفقیت و ماندگاری این موسسه نسبت به سایر موسسات دیگری که فعالیت می نمایند از نظر اساتید گرانقدر سرعت عمل، صداقت و پاسخگویی 24 ساعته در تمامی ساعات شبانروز و حتی روزهای تعطیل می باشد که به مثابه سه پایه ی بنیادین موسسه سینا می باشد.
در صورتی که قصد چاپ مقاله خود در مجلات معتبر خارجی یا داخلی را داشتید، با کارشناسان موسسه سینا تماس حاصل نمایید تا راهنمایی های لازم را خدمتتان ارائه نمایند.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
(امتیاز 0 توسط 0 نفر)
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام