عنوان Tittle هر مقاله را می توان به ویترین یک مغازه تشبیه کرد چرا که اولین چیزی که خواننده در نگاه اول با آن روبهرو میشود؛ عنوان یک مقاله است. عنوان درست و زیبا بر ارزش مقاله میافزاید و نشاندهنده میزان توانمندی و تبحر نویسنده و کیفیت اثر است.
هر مقاله ای با عنوانی مشخص می شود که در بر گیرنده موضوع مقاله می باشد. بعضی مجلات علاوه بر عنوان اصلی از نویسنده درخواست عنوان کوتاه یا runnimg titile نیز می کنند. رانینگ تایتل یا عنوان کوتاه مقاله معمولا نباید بیشتر از 50 کاراکتر باشد. عناوین طولانی جذابیت برای خواننده و همچنین ادیتور مجلات ندارند البته عنوان های خیلی کوتاه نیز چندان مناسب و مفید نیستند و بیشتر عمومی اند، غالبا کلمات تخصصی را در بر نمی گیرند و مفهوم و منظور مقاله را به درستی منتقل نمی کنند.
اگر بخواهیم درجه کیفیت عناوین را بر حسب تعداد کلمات آنها مشخص کنیم به صورت زیر می شود:
برای نوشتن عنوان کوتاه مقاله باید نکاتی را در نظر گرفت. عنوان کوتاه مقاله یا همان رانینگ تایل باید سلیس، بدون ابهام، واضح و گویا و منحصر به فرد باشد. عنوان مقاله نخستین چیزی است که خواننده مقاله را با تفکر و اندیشه نویسنده و روح مقاله پیوند می دهد، برای نوشتن running title بهتر هست از کلمات کلیدی استفاده شود و از به کار بردن کلمات اضافی و واژه هایی که بار معنایی کمی دارند یا بی معنا هستند، پرهیز شود؛ برای مثال کلمات بررسی، اثر، پژوهش، مقایسه، مطالعه و... کاملا زائد هستند. حروف اضافه نیز فقط جاگیرند و بهتر است حذف شوند. همچنین بهتر هست از تکرار واژگان و به کار بردن کلمات مترادف در نوشتن عنوان پرهیز شود.
تعداد کلمات خواسته شده برای عنوان کوتاه برای هر مجله متفاوت است، ولی معمولا بین 50-60 حرف در نظر گرفته می شود.
Dendritic Cell Immunoreceptor Is a New Target for Anti-AIDS Drug Development: Identification of DCIR/HIV-1 Inhibitors
(117 حرف با احتساب فاصله ها، 103 حرف بدون فاصله ها)
Inhibitors of DCIR Limit HIV-1 Infection
(40 حرف با احتساب فاصله ها، 35 حرف بدون فاصله ها)
در این عنوان از یک استراتژی استفاده شده است تا تعداد حروف عنوان به یک سوم اولیه کاهش یابد؛ کافی است روی ایده اصلی مقاله تمرکز شود و تنها موضوع اصلی بیان شود. (محدود کردن عفونت HIV-1 توسط مهارکنندگان، به جای تازگی اهداف، کاربرد آن در توسعه دارو یا پروسه شناسایی).
به یاد داشته باشید که عنوان مقاله، جمله نیست و الزامی در رعایت ترتیب فاعل و فعل و... وجود ندارد، اما ترتیب درست کلمات می تواند معنای درست را به ذهن خواننده متبادر کند و بر محتوای مهم مقاله تاکید نماید. ضمنا بهتر است عنوان را به صورت سوالی یا خبری نوشته نشود و نام مکان و زمان پژوهش در آن بیان نشود، به جز در مواردی که مقاله توصیفی باشد یا زمان و مکان جزء مسائل پژوهش باشد.
عناوین مقالات اغلب به سه صورت رایج نوشته می شوند:
هر سه نوع عنوان ذکرشده کاربردی است، اما همچنان که در بالا اشاره شد، بهتر است تا حد ممکن از نوشتن عنوان مقاله به صورت سوالی یا خبری خودداری شود. گرچه نوع پرسشی آن کمتر استفاده می شود و اغلب در ژورنال های نقد ادبی کاربرد دارد، نوع خبری و اعلانی آن در مقاله های تحقیقی بسیار استفاده می شود تا بر جنبه فنی تحقیق تاکید شود. اما عناوین توصیفی متداول ترین نوع عنوان مقاله در ژورنال ها هستند.