برای تشویق و حمایت از فعالیت های پژوهشی اساتید و دانشجویان دانشگاه های ایران، آیین نامه ای تدوین شد.
دانشگاه علوم پزشکی ایران در میان ۳ دانشگاه برتر تهران به دانشگاه علوم پزشکی مشهور است. این دانشگاه در آبان ۱۳۸۹ با دانشگاه علوم پزشکی تهران ادغام گردید. دانشگاه این زمان، چهارمین دانشگاه برتر علوم پزشکی کشور بود. خبر ادغام با اعتراضاتی از سوی دانشجویان و اساتید رو به رو شد. پس از گذشت دو سال و پنج ماه از این انحلال در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ با تصویب شورای عالی گسترش دانشگاهها این دانشگاه دوباره احیا شد.در تاریخ ۱۳۹۲/۶/۲۶ در اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت حسن روحانی رئیس جمهور، اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی به انتزاع کامل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران از دانشگاههای علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی رای قاطع دادند.
معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی در راستای دسترسی به اهداف تفاهم نامه فیما بین دانشگاه و معاونت تحقیقات و فناوری وزارت متبوع و بمنظور توسعه و فراهم سازی زمینه مناسب برای انجام فعالیت های پژوهشی در عرصه های بین المللی و داخلی و نیز ارتقاءکمی و کیفی مقالات منتشره توسط پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی، آئین نامه زیر را به منظور تشویق و قدردانی از محققین ارجمندی که اقدام به چاپ مقالات علمی در مجلات معتبر علمی می نمایند؛ به مورد اجرا خواهدگذاشت:
ماده1:
پاداش های موضوع این آئین نامه صرفا" شامل مقالاتی خواهد شد که نام کامل دانشگاه علوم پزشکی در قسمت آدرس نويسنده مقاله و وابستگی سازمانی نویسنده (Affiliation) را، به صورت زیر داشته باشند: بدیهی است در غير اين صورت پاداشی به مقاله تعلق نخواهد گرفت.
تبصره 1: در خصوص مجلات چاپی ملاک ارزیابی رعایت بند فوق، نسخه چاپی مقاله بوده و Affiliation مندرج در وب سایت مجله یا نمایه ها ملاک نخواهد.
تبصره 2: در مورد مجلات الکترونیک ملاک ارزیابی ماده فوق، نسخه نهایی مقاله انتشار یافته در وب سایت مجله می باشد.
تبصره 3: این تسهیلات به كتب و مقالاتی تعلق می گیرد که از تاریخ چاپ آن بیشتر از یک سال نگذشته باشد و مقاله يا كتاب چاپ شده تكراري نباشد
ماده 2:
گواهی پذیرش مقاله برای پرداخت مبالغ تشویقی کافی نبوده و پرداخت منوط به ارائه نسخه چاپ شده مقاله است.
ماده 3:
پاداش صرفا" پس از تکمیل فرم درخواست به نویسندگان مقاله و به صورت درصدی با توجه به جدول 2 پرداخت خواهد شد.
تبصره 1: به منظور تشویق پژوهشگران دانشجو، با رعایت سایر موارد مندرج در این دستورالعمل به اولین دانشجوی این دانشگاه که نام وی در فهرست نویسندگان مقاله درج شده باشد؛ معادل70% کل پاداش اختصاص یافته به نویسنده اول یا مسئول مقاله پرداخت خواهد شد. این مبلغ اضافه بر پاداش اصلی مقاله است که به نویسنده اول یا مسئول اختصاص یافته است.
تبصره 2: مبنای دانشجو بودن متقاضی، وضعیت وی در زمان انتشار نسخه نهایی مقاله می باشد.
ماده 4:
پاداش مربوط به مقالاتی که در نشریات معتبر ايندكس شده چاپ می شوند:
امتیاز مقالات چاپ شده در نشریات بین المللی که در نمایه نامه های مختلف ایندکس شده اند، در جدول شماره یک لحاظ شده است که به ازای هر امتیاز مبلغ 000/700 ریال بعنوان پاداش پرداخت خواهد شد.
جدول شماره 1- جدول مربوط به امتياز مقالات
نوع مجله بر اساس ایندکس | امتياز مقاله |
ISI | 25+ پنج برابر IF |
ايندکس شده در نمايه نامه هاي Index Medicus , Medline, PubMed | 25 |
ايندکس شده در نمايه نامه هايBiological Abstract , Embase , Chemical Abstract, Scopus, ISC | 15 |
ايندکس شده در سايرسايتهاي تخصصي | 10 |
ايندکس نشده خارجي از نوع کاغذي | 5 |
علمي– پژوهشي ايندکس نشده داخلي از نوع کاغذي ياالکترونيک | 5 |
بند 1- مبلغ پايه پاداش مقالات چاپ شده در ساير نمايه ها ي خارجي و چاپ شده در مجلات علمي پژوهشي داخل كشور 000/000/1ريال مي باشد.
بند 2- مبلغ پايه پاداش مقالات چاپ شده در مجلات علمي دانشگاهي كه فاقد رتبه علمي پژوهشي باشند 500000 ريال مي باشد.
بند 3- موارد ذيل باعث افزايش ميزان پاداش محاسبه شده خواهند شد:
بند 4- رعایت ضوابط و شرایط ذیل توسط نویسندگان محترم مقالات ضروری می باشد:
- پس از در خواست هر یک از نویسندگان برای دریافت پاداش، مدیریت پژوهش دانشگاه بر اساس جداول شماره 1 و2 میزان تشویقی هر یک از نویسندگان را به حسابداری معاونت پژوهشی اعلام خواهد کرد.
تبصره 1- همزمان با ارسال فرم درخواست توسط هر کدام از نویسندگان مقاله، کپی مقاله به همراه مشخصات مجله (پشت یا روی جلد مجله یا تصویر قسمتی از Home page مجله که نشان دهنده بانک های اطلاعاتی که مجله در آن ایندکس شده) بهمراه شماره حساب بانکی نویسنده به مدیریت پژوهشی دانشگاه ارائه گردد.
جدول 2- درصد پاداش نویسندگان در مقالات چاپ شده
سهم هر نفر از پاداش بر اساس پاداش محاسبه شده اولیه مقاله | ضریب افزایش | تعداد نويسندگان | |||||
نفر ششم | نفر پنجم | نفر چهارم | نفر سوم | نفر دوم | نفراول (مسئول) | ||
|
|
|
|
| 100% | 100% | 1 |
|
|
|
| 60% | 90% | 150% | 2 |
|
|
| 50% | 50% | 80% | 180% | 3 |
|
| 40% | 40% | 40% | 70% | 190% | 4 |
| 5/32% | 5/32% | 5/32% | 5/32% | 60% | 190% | 5 |
28% | 28% | 28% | 28% | 28% | 55% | 195% | 6 نفر و بالاتر |
تبصره 2- در مقالاتی که فرد تنها نویسنده عضو دانشگاه علوم پزشکی و جایگاه ایشان در لیست نویسندگان نفر دوم به بعد باشد (غیر از نویسنده مسئول) 70 درصد حق التشویق مقاله محاسبه و پاداش آن را دریافت خواهد شد.
ماده 5:
نظر به اینکه در حال حاضر، پژوهشگران جهت چاپ مقالات خود در مجلات بین المللی بایستی مبالغی را پرداخت نمایند، بدین منظور بر اساس Impact Factor (IF) مجله و برابر جدول زیر به نویسنده مسئول مقاله در مقابل ارائه مستندات پرداخت هزینه چاپ، کمک هزینه چاپ اعطا خواهد شد.
جدول 3- حق التالیف مقالات در نمایه نامه های PubMed-Medline و ISI
IF ≥ 10
| 5 ≤ IF < 10 | 4 ≤ IF < 5 | 3 ≤ IF < 4 | 2 ≤ IF < 3 | 1 ≤ IF < 2 | IF < 1 | PubMed Medline | IF مجله |
3000 | 2500 | 2000 | 1500 | 1200 | 1000 | 700 | 500 | کمک هزینه چاپ مقاله به دلار (بر اساس قیمت روز در زمان چاپ) |
تبصره1: برای مقالاتی که در مجلات رایگان چاپ می شوند علاوه بر حق التشویق مقاله یک هزینه تشویقی اضافه نیز به نویسنده مسئول مقاله پرداخت می گردد که این مبلغ برابر با 50 درصد هزینه چاپ (جدول بالا) آن مقاله در مجلات دارای هزينه چاپ است.
تبصره2: در مقالاتی که نفر دوم به بعد (غیر از نویسنده مسئول) با آدرس دانشگاه علوم پزشکی باشند اما نویسنده اول و مسئول خارج از دانشگاه هستند مبالغ حق التالیف ماده 5 و حق التشویق مندرج در تبصره 2 ماده 4 تعلق خواهد گرفت.
ماده 6:
پاداش مربوط به تالیف یک فصل در Text بین المللی:
به اعضای هیات علمی که مولف یک فصل از Text بین المللی (مندرج در ليست كتب مرجع موجود در سايت معاونت آموزشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي) باشند تا 000/000/50 ریال تعلق خواهد گرفت.
ماده 7:
پاداش مربوط به ارجاع به مقاله فرد در Text بین المللی:
به اعضای هیات علمی که به مقاله ايشان در كتب Text بین المللی (مندرج در ليست آخرين چاپ كتب مرجع موجود در سايت معاونت آموزشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي) ارجاع شده باشد 000/000/5 ریال تعلق می گیرد.
ماده 8:
تشویق مربوط به تالیف یا ترجمه کتاب :
علاوه بر پرداخت کلیه هزینه های چاپ کتب منتشره دانشگاه، پاداش تشویقی به صورت زیر به مولفین محترم پرداخت خواهد شد:
مرتبه علمی | مبلغ تشویق برای هر صفحه ترجمه کتاب (ریال) | مبلغ تشویق برای هر صفحه تالیف کتاب (ریال) |
كارشناس | 10000 | 12500 |
مربی | 12500 | 15000 |
استادیار | 15000 | 17500 |
دانشیار | 17500 | 20000 |
استاد | 20000 | 25000 |
تبصره1: به كتاب هايي كه با هزينه هاي شخصي اعضاء هيئت علمي،كارمندان و دانشجويان دانشگاه به چاپ مي رسد مطابق با بندهاي زير و بر طبق جدول ارتقاء مبلغ تشويقي تعلق مي گيرد:
الف: اگر كتاب مطابق با سرفصل هاي ستاد عالي برنامه ريزي باشد 100% هزينه تشويقي فوق تعلق مي گيرد.
ب: اگر كتاب كمك درسي باشد 70% هزينه تشويقي فوق تعلق مي گيرد.
ج: اگر كتاب عمومي و مرتبط با سلامت و يا ساير موارد باشد با تشخيص شوراي پژوهشي 50% هزينه تشويقي فوق تعلق مي گيرد.
تبصره2: به مولفینی که کتاب آنها که دارای مصوبه شورا بوده و نام و آرم دانشگاه علوم پزشکی روی جلد قید شده است، همچنین حداقل یک درصد مراجع نتیجه پژوهش های نویسنده باشد 50% به سقف مبالغ فوق افزوده خواهد شد.
ماده 9:
نويسندگان مقالات يا كتابها بايد فرم دريافت پاداش تشويقي را براي هر مقاله يا كتاب به همراه كپي مقاله، كپي مشخصات مجله (صفحه مشخصات وروي جلد مجله)، يا سه نسخه از كتاب چاپ شده خود را به مديريت پژوهشي دانشكده ارائه كنند.
ماده 10:
تشویق و حمایت از ثبت اختراع و اکتشاف منتج از طرح پژوهشی مصوب شورای پژوهشی دانشگاه:
1. اعطای تقدیر نامه از طرف معاونت پژوهشی دانشگاه
2. پرداخت پاداش با نظر شورای پژوهشی دانشگاه به هر اختراع یا اکتشاف ثبت شده
3. تقدیر در هفته پژوهش
در ثبت اختراع يا اكتشاف علاوه بر نام محقق بايد نام دانشگاه علوم پزشكي و مركز تحقيقات وابسته نيز قيد گردد.
يك مرجع معتبر بايد تاييد كند كه اختراع براي اولين بار در ايران صورت گرفته است و تائيد سازمان علمي و پژوهشي مورد نياز است.
حداقل سه مرجع معتبر بايد ميزان كاربري و اهميت اختراع را تاييد كنند.
ثبت اختراع خارجي بايد در مراجع معتبر بين المللي به تاييد رسيده باشد.
ماده 11:
مبلغ پاداش تنها به صورت واریز به حساب فرد متقاضی دریافت پاداش قابل پرداخت است. درصورت وجود اعتراض به تصمیم اتخاذ شده در مورد پاداش تخصیص یافته به یک مقاله، لازم است مراتب ظرف حداکثر یک هفته پس از ابلاغ به صورت کتبی و به همراه مستندات مورد نیاز به مدیریت پژوهشی ارسال گردد.