وزیر آموزش و پرورش در آستانه سال تحصیلی جدید، برنامههای این وزارتخانه را تشریح کرد و از فراخوان استخدام جدید در دی ماه خبر داد و گفت: آخرین آمار تعداد دانشآموزان تاکنون ۱۳ میلیون و ۷۷۸ هزار نفر است.
سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، امروز در مدرسه ماندگار دارالفنون برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری ایام محرم و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: آغاز سال تحصیلی را به یک میلیون و ۷۰۰ هزار معلم شاغل و بازنشسته که با کمبود امکانات و سختیها، غیرتمندانه چراغ تعلیم و تربیت را روشن نگه میدارند، به بیش از ۱۴ میلیون دانشآموز که از فردا وارد کلاس درس میشوند، به ۱۳ هزار دانشآموز ایرانی در ۶۰ کشور جهان و ۴۵۰ هزار دانشآموز اتباع خارجی تبریک میگویم.
بطحایی به آمار تعداد دانشآموزان در سال تحصیلی جدید اشاره کرد و افزود: آخرین آمار تعداد دانشآموزان تاکنون ۱۳ میلیون و ۷۷۸ هزار نفر است و ۳ درصد دانشآموزان در بخشهایی مانند شاخه کاردانش و اتباع خارجی همچنان ثبتنام قطعی نشدهاند و بر این اساس تعداد دانشآموزان به حدود ۱۴ میلیون نفر میرسد.
وی به تعداد کلاس درس در کشور اشاره کرد و افزود: ۴۸۳ هزار کلاس درس در نظر گرفتیم که پیشبینی میکنیم ۴۹۸ هزار کلاس شود و شاهد افزایش ۱۶ هزار کلاس درس هستیم که عمدتاً به خاطر استقرار پایه دوازدهم است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۹۱ هزار و ۷۲۱ مدرسه داریم، گفت: امسال تعداد ۱۱۰۰ مدرسه به مدارس کشور اضافه شد و تعداد مدارس غیردولتی ۱۵ هزار و ۳۵۵ مدرسه است.
وی درباره تعداد بازماندگان از تحصیل افزود: علیرغم تمام تلاشها و بررسی خانه به خانه، تاکنون ۱۴۲ هزار بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی داشتیم اما توانستیم ۳۱ هزار و ۹۱۰ دانشآموز را در دوره ابتدایی جذب کنیم.
بطحایی به جذب کودکان فاقد مدارک هویتی در مدارس اشاره و اظهار کرد: امسال توانستیم ۵۰۶۹ دانشآموز فاقد مدارک هویتی در دوره ابتدایی را جذب کنیم.
وی درباره نرخ پوشش تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی، ادامه داد: نرخ تحت پوشش ابتدایی بیش از ۹۸ درصد شده است و نرخ ثبتنام خالص به بیش از ۹۷ درصد رسیده است و امیدواریم با تلاشهایی که داریم به ۱۰۰ درصد برسد.
وزیر آموزش و پرورش درباره ساخت و سازهای آموزشی نیز گفت: ۸ هزار کلاس جدید و ۶۷ سالن ورزشی به مجموعه فضای آموزشی اضافه کردیم که این رقم در سال گذشته ۵ هزار کلاس بود؛ البته تا پایان سال ۲ هزار کلاس جدید نیز اضافه میشود.
وی به زلزله کرمانشاه اشاره کرد و ادامه داد: در زلزله کرمانشاه متاسفانه ۷۸ مدرسه تخریب شد یا میزان صدمه به نحوی بود که امکان استفاده از آنها نبود که مهر امسال ۵۹ مدرسه آماده بهرهبرداری شده است و فردا این مدارس توسط رئیس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح میشوند.
بطحایی اضافه کرد: در کنار آن مدارس تخریب شده در زلزله، مدارس قدیمی را نیز تحت پوشش طرح تخریب و بازسازی قرار دادیم و ۲۰۰ پروژه در کرمانشاه داریم که تا پایان امسال انجام میشود.
وی درباره تجهیزات هنرستانها اظهار کرد: در ۶ ماهه اول امسال ۴۹ میلیارد تومان تجهیزات هنرستانها را انجام دادیم زیرا امسال هنرستانها، پایه دوازدهم دارند و تجهیز آنها مهم است و همچنین ظرف چند روز آینده نیز ۵۰ میلیارد تومان از محل عمرانی برای تجهیز هنرستانها اختصاص مییابد.
وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت دانشگاه فرهنگیان گفت: توانستیم گامهای خوبی را برای دانشگاه فرهنگیان برداریم و برای اولین بار در مهر ماه امسال ۳۴ هزار و ۶۰۰ نفر پذیرفته شدند که ۱۹ هزار نفر از طریق ماده ۲۸ و آزمون استخدامی بوده است.
وی اضافه کرد: تعداد پذیرفتهشدگان جدید با دانشجویان فعلی، ۶۵ هزار و ۶۰۰ دانشجو است که نیرو و انرژی جدید برای آموزش و پرورش است.
بطحایی با بیان اینکه با همکاری مجدانه همکارانم در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، امسال ۱۴۰ میلیون جلد کتاب درسی با بیش از ۱۲۰۰ عنوان کتاب، تولید و چاپ شد، اظهار کرد: امسال با تالیف کتابهای پایه دوازدهم تحقیقا دیگر کتاب جدیدالتالیفی نداریم و تا سال ۱۴۰۰ کتاب نونگاشت نخواهیم داشت.
وی از دانشآموزان خواست تا در نگهداری کتاب کوشا باشند و ادامه داد: با شرایط اقتصادی فعلی، میتوان طوری برنامهریزی کرد که برای سال آینده دانشآموزان دیگر نیز از این کتابها استفاده کنند. البته نسخه پیدیاف کتابها نیز وجود دارد.
وزیر آموزش و پرورش درباره اعتبارات این وزارتخانه گفت: در ۶ ماهه اول امسال، ۵۲ درصد از اعتبارات استانی تا امروز تخصیص پیدا کرده است و از اعتبارات ملی، ۴۰ درصد تخصیص یافته است ضمن اینکه نسبت به ۳۱ شهریور ماه سال گذشته در تخصیص اعتبارات ۱۳ درصد موفقتر بودهایم.
وی درباره مطالبات فرهنگیان ادامه داد: برخی مطالبات مانند ۲.۵ ماه از حقالتدریس شاغلان و ۴ ماه خرید خدمات به مبلغ ۱۸۰ میلیارد تومان از سال ۹۶ به ۹۷ منتقل شده است.
بطحایی درباره مدارس غیردولتی اظهار کرد: در سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی، سامانههای متعددی طراحی شدند که مهمترین سامانه، نظارت است که در دو بخش اجرا شد و باعث شد میزان تخلفات و خطاها به ویژه در بحث شهریه و ثبتنام کاهش چشمگیری داشته باشد.
وی افزود: ۳۲ مدرسه متخلف غیردولتی داشتیم که بیش از شهریه مصوب دریافت کرده بودند و شهریه اضافی بازگردانده شد؛ ۱۸ مدرسه تذکر کتبی گرفتند و متاسفانه برای ۳ مدرسه لغو امتیاز موسس انجام شد.
وزیر آموزش و پرورش به استفاده از فناوریهای جدید در آموزش از راه دور اشاره کرد و ادامه داد: در بخش فناوریهای نوین کارهای خوبی صورت گرفته است که نمونه آن در کرمانشاه بود و به اذعان مسوولان استانی، دانشآموزان استان کرمانشاه توانستند در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی پذیرفته شدند.
بطحایی به رفع مشکل سنوات بازنشستگی فرهنگیان که دارای سابقه حقالتدریس بودند، اشاره کرد و گفت: حدود ۵۰ تا ۷۰ هزار فرهنگی در هنگام بازنشستگی مجبور بودند، سنوات را به نرخ روز پرداخت کنند که مبلغی حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان میش که این مشکل حل شد.
وی به اقدام دیگری برای معلمان اشاره کرد و افزود: با مساعدت شورای حقوق و دستمزد، معلمان شاغلی که اضافه تدریس میگیرند به شرط اینکه حداقل ۶ ساعت باشد، در فوق العاده شغل و حق شاغل آنها وارد میشود و با ابلاغ این مصوبه، این تعداد ساعات برای حق التدریسان غیرموظف تا ۲۵ درصد به عنوان حق شاغل در حکمشان وارد میشود.
وزیر آموزش و پرورش درباره برنامه ویژه مدارس گفت: بخشی از ساعت برنامه درسی رسمی در اختیار مدرسه قرار میگیرد و در دوره دوم ابتدایی و متوسطه اول تحت عنوان برنامه ویژه مدارس اجرا میشود؛ البته مدارس بر اساس چارچوبب که ابلاغ شده است و متناسب با نیازهای محلی خودشان، ۲ ساعت محتوا را در برنامه رسمی مدرسه میگنجانند.
وی به روند خوب سوادآموزی در کشور اشاره کرد و افزود: سازمان نهضت سوادآموزی در شهریورماه امسال یک جایزه بینالمللی را برای برنامهای که در حوزه انتقال سواد آموزی ارائه کرده بود، دریافت کرد و توانست از سوی یونسکو کشور برتر شناخته شود.
بطحایی با بیان اینکه آزمونهای مکرر، اهداف پرورشی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است، اظهار کرد: یکی از آنها، آزمون مدارس خاص برای پایه هفتم بود و موجب میشد از همان اول و دوم ابتدایی، فعالیت دانشآموزان را تحتالشعاع قرار دهد.
وی با بیان اینکه روش پذیرش را در استعدادهای درخشان تغییر دادیم، ادامه داد: برخی عنوان کردند که ما در این مسیر عقب نشینی کردیم اما هیچ عقب نشینی در این مسیر صورت نگرفته است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آزمون پایه هفتم به شکل سنجش هوش برگزار شد، افزود: اعتراف میکنم نقایص و کاستیهایی را داشت اما از حیث سنجش هوش به جای ۲۵۰ هزار نفر، ۱۵۰ هزار نفر شرکت کردند.
بطحایی درباره مشق شب نیز گفت: ماهیت تکالیف دانشآموزان باید عوض شود و فردا در ۳ پایه اول، دوم و سوم ابتدایی، تکالیفی که مربوط به درس بچههاست باید در مدرسه انجام شود و در این مسیر دکان کاسبی کسانی که از فرایند غلط گذشته مانند انجام حلالمسائل و تست زنی توسط دانشآموزان، سوءاستفاده میکردند بسته خواهد شد؛ ظرفیت کارشناسی موسسات نیز بهتر است در اختیار جریان اصیل تعلیم و تربیت قرار گیرد
وی ادامه داد: شخصیت دانشآموز اول ابتدایی نباید خرج مسابقات شود و باید بچهها شادی و نشاط را در مدرسه تمرین کنند و اینکه چگونه از خود برای منافع جمع بگذرند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جوانگرایی مدیران در آموزش و پرورش گفت: تلاش میکنیم جوانترها در پستهای ارشد و میانی مشغول به کار شوند.
وی از ایجاد باشگاه پیشکسوتان فرهنگی خبر داد و افزود: این اقدام یک توجه ناقابل است و باید آموزش و پرورش از تجربه بازنشستگان به عنوان هیات اندیشهورز، استفاده کند.
بطحایی با تاکید بر حرمت معلم، اظهار کرد: حرمت معلم، حرمت جامعه است و اگر حریم مدرسه و معلم شکسته شود، حتما حریم جامعه شکسته می شود همانطور که وظیفه داریم حریم دانشآموز را صیانت کنیم، وظیفه صیانت از حریم معلمان را داریم.
بطحایی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره موج بازنشستگی در آموزش و پرورش و حل مشکل کمبود نیروی انسانی، گفت: دو برنامه در این خصوص داریم که یکی ایجاد روشهای انگیزشی در مناطق است تا بازنشستگی معلمان به تعویق بیفتد و ضمن اینکه ۱۶ روش را به کار گرفتیم تا بخشی از کمبود نیروی انسانی را جبران کنیم و امسال همه کلاسها با معلم خواهند بود.
بطحایی درباره استخدام نیرو در آموزش و پرورش نیز به خبرنگار فارس افزود: برای استخدام جدید مذاکرهای را آغاز کردیم که البته زمانبر است و درباره تعداد مجوز درخواستی هم نمیتوانم چیزی بگویم اما احتمالا فراخوان برای دی ماه اعلام خواهد شد.
وی درباره گلایه از برخی محتوا در کتاب درسی مانند ورود یک فیلم در کتابها، اظهار کرد: ۱۴۰ میلیون جلد کتاب درسی چاپ می شود و مطالب از دو سه منبع اتکا شده است اما نارسایی را نفی نمیکنم که البته در حجم کار، نارساییها بسیار کم است و در چاپ بعدی تصحیح میشود.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص بازگشایی هنرستانها در پنجشنبهها گفت: این موضوع به مدارس واگذار شده است زیرا هنرستانها ۴ ساعت کارگاه دارند که در برخی هنرستانها بعدازظهر و برخی پنجشنبهها اجرا میشود.
وی درباره حساب یکپارچه مدارس بیان کرد: بانک عامل مشخص است و این کار عملیاتی می شود و مصمم هستیم اتفاق بیفتد زیرا باعث شفاف سازی میشود؛ البته با ملاحظات قانونی و هماهنگی مراجع نظارتی به اجرا در آمده است و به صورت وسیع نیز مستقر میشود.
بطحایی درباره مطرح شدن موضوع استیضاحش و منتفی شدن آن، گفت: اگر استیضاحم منتفی شد، خیلی نباید آن را به اول مهر چسباند؛ استیضاح حق قانونی نمایندگان مجلس است و اگر مطرح شود ما به آنها درباره آنچه انجام دادیم، توضیح میدهیم که یا قانع می شوند یا شخص دیگر شایسته تر از بنده جایگزین میشود و البته در آموزش و پرورش خوشبختانه افراد شایسته زیاد است.
وی درباره معلمان زندانی گفت: نمیتوانم در این خصوص بی تفاوت باشم هر چند دامنه اختیارات من تعریف شده است ولی حتماً پیگیریها و توضیحاتم به آنها کمک میکند و در این خصوص پیگیریهایی را دارم.
وزیر آموزش و پرورش درباره بحث انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان و شائبه سیاسی شدن آن و همچنین مطرح شدن نام آقای عارف در این خصوص، اظهار کرد: به هیچ عنوان تحت هیچ شرایطی معاملات سیاسی وجود نداشته است؛ مصالح معلمان چیزی نیست که به بازار معامله بگذارم؛ حتی یک کلمه بنده با آقای عارف درباره فرد خاصی و صندوق ذخیره صحبت نداشتیم؛ البته بعداً متوجه ارتباط یکی از کاندیداهای هیات امنا با آقای عارف شدم و اطلاعی نداشتم؛ نکتهکه در فضای مجازی در خصوص بنده و آقای عارف مطرح شده است را تکذیب میکنم چنین اتهامی به بنده و آقای عارف نمیچسبد.
وی ادامه داد: تغییر هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان در مرحله مقدماتی است و به نقطه روشنی نرسیده است که چه کسی می خواهد برود و چه کسی می خواهد بیاید اما این موضوع در سال تحصیلی جدید دنبال می شود و اکنون بررسی ۴ کاندیدا در جریان است.
بطحایی درباره تعطیلات زمستانی گفت: پیشنهاد ما یک هفته نبوده است بلکه پیشنهاد ۵ روز است که این ۵ روز به خرداد ماه اضافه شود؛ در این خصوص دو نظریه وجود دارد؛ یک نظریه حقوقی مربوط به مصوبه مجلس است و یک نظریه میگوید این امر در اختیار شوراهای استانهاست که از معاونت حقوقی رئیس جمهوری درخواست استفساریه کردیم.
وی در واکنش به جملهای درباره استفاده معلمان از تلفن همراه در کلاس درس، افزود: استفاده از تلفن همراه در کلاس، کار بدی است و کلا در هنگام کار نباید از تلفن همراه استفاده شود اما نمی توانیم به امید شرایط مطلوب، طرحهای تحولی را تعطیل کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ساختار جدید آموزش و پرورش را برای تصویب به سازمان امور استخدامی ارائه کردیم، گفت: پس از تصویب آن، اجرا را آغاز میکنیم و بعد به دنبال چابکسازی در ساختار نیروی انسانی هستیم.
وی در خصوص مهمترین چالش وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: همراهی و همسویی جامعه با تحولات، نکته است که در سال تحصیلی جاری به دنبال آن هستیم که در صورت تحقق آن، اقدامات خوبی در آموزش و پرورش انجام خواهد شد.
بطحایی در پاسخ به پرسشی در خصوص ثبتنام دانشآموزان اتباع افغانستانی در مدارس گفت: در حال حاضر ۴۵۰ هزار دانشآموز اتباع خارجی در مدارس تحصیل میکنند که ۴۲۰ هزار نفر از آنها، اتباع افغانستانی هستند و پیشبینی ما این است تعداد دانشآموزان اتباع افغانستانی ۷۰۰ هزار نفر است که بخشی به دلایل مختلف برای ثبتنام مراجعه نمیکنند.
وی درباره اجرای طرح رتبهبندی فرهنگیان، با بیان اینکه بعد از تصویب دولت فراخوان نظرخواهی از فرهنگیان داده میشود، گفت: این طرح ما بار مالی دارد اما در طی ۳ سال سرشکن شده است و در سال آغازین کم است که دولت میتواند به اجرا در آورد.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص مشکلات بیمه تکمیلی فرهنگیان و مطالبات باقیمانده گفت: بیمه تکمیلی با روش صندوقی در دو سه سال اخیر انجام شد؛ این روش سخت و زمانبر و پرهزینه است اما چارهای جز آن نداشتیم و در قرارداد جدید نیز در حال بررسی مدل اجرا هستیم؛ همچنین مطالبات بیمه تکمیلی کاهش یافته و به ۷۰ میلیارد تومان رسیده است.
وی درباره زمان اعلام ظرفیت تکمیلی برای اعزام معلمان به خارج از کشور اظهار کرد: اعزام معلمان به دلیل مشکلات در حوزه ارزی با تغییرات مواجه شده است و باعث شده شمار نیروی اعزامی را کاهش دهیم و برخی را تمدید ماموریت کنیم پس بعید میدانم نیروی جدیدی از طریق تکمیل ظرغیت اعزام کنیم مگر گشایش ارزی صورت گیرد.
وزیر آموزش و پرورش درباره آسیبهای اجتماعی در مدارس نیز گفت: آسیبهای اجتماعی امروز مدارس فراوانی کمی دارد و نگران کننده نیست اما اهمیت آن بالاست و اگر یک مورد هم باشد باید روی آن تامل کرد؛ بخش مهمی از آسیبها ریشه در خانوادهها نیز دارد، به عنوان مثال طلاق، مصرف مواد مخدر در بین اولیاء، فقر و … در بروز آسیب ها موثر است اما با این حال نمیتوانیم نسبت به آن غیرمسئولانه برخورد کنیم پس تلاش میکنیم در مواجهه با آسیبهای اجتماعی گام برداریم.
وی ادامه داد: امروز از دو مسیر معاونت پرورشی و معاونت تربیت بدنی و سلامت پیگیر نشانههای بروز آسیب در دانشآموزان هستیم و تلاش میشود تا قبل از وقوع حادثه جلوی آن گرفته شود؛ طرح نماد را نیز دنبال می کنیم که مربوط به زمانی است که دانش آموز در معرض خطر قرار گرفته و با پیگیری سایر دستگاهها مداخله صورت میگیرد.