یکی از مراحل مهم در پروسه چاپ مقالات علمی، مرحله سابمیت مقاله است. با توجه به اینکه بسیاری از دانشجویان، هنوز تجربه کافی در این زمینه ندارند، در این مطلب میخواهیم توضیحاتی را بیان کنیم. در ادامه مرحله به مرحله ارسال مقاله به مجلات معتبر را بررسی میکنیم.
دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، برای اینکه بتوانند رزومه تحصیلی خود را بهبود ببخشند، از دانشگاه خوبی پذیرش بگیرند و به موقع از پایان نامه خود دفاع کنند و فارغ التحصیل شوند، نیاز دارند تا مقالات علمی خود را به نشریات معتبر ارسال کنند. کسانی که تجربه ارسال مقاله به نشریات علمی را دارند، بخوبی روال کار را میدانند، اما برای برخی از دانشجویانی که در این زمینه تجربه کافی ندارند، میخواهیم در این مطلب، بصورت مفصل در مورد مرحله به مرحله ارسال مقاله به مجلات معتبر صحبت کنیم.
1. انتخاب ژورنال مناسب: بهتر است قبل از هر کاری، نشریه هدف خود را انتخاب کنیم، چرا که انتخاب درست مجله، میتواند درصد موفقیت را بالا ببرد. برای این کار، با توجه به موضوعی که در ذهن داریم، چند نشریه را انتخاب و سایت آنها را مورد ارزیابی قرار میدهیم. بهتر است اهداف مجلات را بدقت مطالعه کنیم و چند مقاله چاپ شده در آخرین شماره را مطالعه کنیم. سپس از بین این مجلات، یک مورد را که بیشترین ارتباط معنایی با موضوع مقاله دارد را انتخاب کنیم. پس از انتخاب مجله، فایل فرمت مجله را از بخش راهنمای نویسندگان سایت نشریه دانلود نمائید تا مقاله را بر حسب فرمت مجله تنظیم نمائید.
2. آماده سازی مقاله: در این بخش باید با توجه به فرمت مجله، مقاله خود را آماده کنیم. اگر مقاله ندارید و میخواهید از صفر شروع به نگارش کنید، نیاز به برنامه ریزی دقیق مطالعه و پژوهشی دارید. موضوع خود را مشخص کنید و شروع به برنامه ریزی، مطالعه، پژوهش و در نهایت جمع بندی یافته ها کنید. در این راه از اساتید خود نیز کمک بگیرید. پس از تجزیه و تحلیل داده ها و آماده سازی نتایج، شروع به تدوین مقاله کنید. این نکته را بدانید که نگارش مقاله کار زمانبری است و یک مقاله خوب بیش از سه ماه زمان نیاز دارد. اما بسیاری از دانشجویان برای اینکه در وقت و انرژی خود صرفه جویی کنند، از پایان نامه خود مقاله یا مقالاتی را استخراج میکنند. استخراج مقاله، با توجه به دسته اول بودن منابع و محتوای پایان نامه ها، کار رایجی بین دانشجویان است و معمولا مقالات استخراجی، کیفیت بالایی خواهند داشت. فقط باید نکات استخراج مقاله را بدانید تا مقاله کیفیت لازم را داشته باشد. فقط موردی که وجود دارد این است که چه مقاله نگارش شود و چه استخراج شود، سعی کنید که با فرمت مجله پیش بروید و تعداد کلمات بخش های مختلف مقاله را طبق درخواست نشریه تنظیم کنید.
3. فرمت بندی مقاله: اکنون زمان فرمت بندی دقیق مقاله است. در بخش قبل به شما گفتیم که اگر میخواهید مقاله را نگارش یا استخراج کنید، طبق فرمت مجله پیش بروید تا در زمان فرمت بندی، راحت باشید. اکنون به فایل فرمت بندی نگاه کنید و مواردی که از قلم انداخته اید را انجام دهید تا مقاله آماده سابمیت شود.
4. سابمیت مقاله: اکنون که مقاله آماده شده است، زمان ارسال به نشریه است. معمولا در حالت کلی، دو نوع سیستم سابمیت داریم. حالت اول، سیستم سابمیت آنلاین، حالت دوم، سیستم سابمیت ایمیلی.
سیستم سابمیت آنلاین: در این حالت، خود مجله دارای بخش مجزایی برای ارسال مقاله است. در این مجلات، لازم است در ابتدا عضو سایت مجله شوید و برای خود یوزر و پسوورد دریافت کنید. سپس باید مرحله به مرحله جلو بروید و هر بخش مقاله را در جای خود بارگذاری کنید. در نهایت گزینه سابمیت را بزنید تا مقاله به مجله ارسال گردد. پس از ارسال، مجله ایمیل تایید دریافت مقاله را به کارتابل شما خواهد فرستاد.
5. پیگیری از مجله: برای پیگیری از مجله و اینکه بدانید مقاله شما در چه مرحله ای است، میتوانیم از طریق کارتابل خود با ادیتور در ارتباط باشیم و آخرین وضعیت مقاله را جویا شویم. توصیه میشود، پیگیری از مجله نباید بیش از اندازه باشد، چرا که نتیجه عکس میدهد و ممکن است مقاله ریجکت شود. معمولا هر دو الی سه هفته یکبار مناسب است. همچنین اگر نشریه اصلاحیه ای بخواهد، نویسنده مسئول میتواند آن را دریافت و اصلاح نماید.
داوری اولیه: پس از ارسال، مقاله در اختیار ادیتور مجله قرار میگیرد و داوری اولیه آغاز میشود. در این مرحله، مقاله مورد نظر، از نظر موضوعی بررسی میشود و در صورتیکه با اسکوپ مجله هم خوانی داشته باشد و موضوع آن تکراری یا قدیمی نباشد، میتواند در این بخش موفق باشد و به داوری ثانویه برود.
داوری ثانویه: مقالاتی که به این مرحله میرسند، در اختیار چند داور قرار میگیرند تا بطور ریز بینانه، محتوای مقاله را مورد ارزیابی قرار دهند. مقالاتی که دارای موضوع جدید باشند و محتوای آنها قوی باشد، در نهایت پذیرش میشوند، مواردی که دارای ایرادات جزئی هستند، اصلاحیه میخورند و از نویسنده درخواست میشود تا در زمان مشخصی، نسبت به حل این موارد اقدام نماید تا پس از بررسی، در صورت حل شدن ایرادات پذیرش شوند، و در نهایت مقالاتی که دارای ایرادات کلی هستند، ریجکت و به نویسنده بازگشت داده میشوند..
چاپ مقالات پذیرش شده: مقالاتی که پذیرش میشوند، نامه پذیرش بین 7 تا 10 روز کاری صادر و به ایمیل نویسندگان ارسال میشوند. در نامه پذیرش معمولا نام نویسندگان، عنوان مقاله و تاریخ حدودی زمان چاپ مقاله مشخص است. در اکثر موارد مقالات پذیرش شده در شماره آتی مجله چاپ و نمایه میشوند.
موسسه سینا فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.
اگر قصد ارسال مقاله به مجلات داخلی یا خارجی معتبر دارید، موسسه سینا میتواند به شما در این کار کمک کند. در ابتدا باید چکیده مقاله خود را برای ما ارسال کنید تا مجلات معتبر طبق اسکوپ مقاله شما معرفی شوند. پس از بررسی مجلات، یکی از آنها را که با موضوع مقاله شما بیشتر متناسب است انتخاب کنید. سپس قرارداد فرمت بندی و سابمیت مقاله خدمت شما ارسال میگردد و مقاله شما به بخش فرمت بندی ارسال میگردد. فرمت بندی 2 الی 3 روز زمان برده و پس از فرمت بندی فایل نهایی بابت تایید؛ خدمتتان ارسال میگردد. بعد از آن، مقاله به مجله سابمیت شده و یوزر پسوورد خدمتتان ارسال میگردد. معمولا هر 2 هفته یکبار از مجله به صورت ایمیلی یا تلفنی پیگیری شده تا نتیجه مناسب کسب گردد. میانگین داوری مجلات خارجی 2 الی 3 ماه و داخلی 3 الی 4 ماه میباشد.
برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.