چنانچه قصد تهیه یک رزومه حرفهای و جامع را دارید، پیشنهاد میکنیم پیش از هر اقدامی این مقاله را با دقت مطالعه کنید.
اگر به دنبال شغل هستید و میخواهید در شرکتی معتبر استخدام شوید، اولین اقدامی که برای تقاضای آن شغل باید انجام دهید این است که معرفینامهی خود را برای شرکت مورد نظر ارسال کنید. در حقیقت، شما با ارسال معرفینامه به کارفرما سعی میکنید اطلاعات دقیقی از شخصیت، تحصیلات و سوابق شغلی خود به کارفرما ارائه کنید. درست است که برای ساخت رزومه از چارچوب و قالب خاصی استفاده میشود، با این حال نوشتن رزومه سلیقهای است. مطمئناً رزومه شما هر چه زیباتر باشد و جزئیات بیشتری از سوابق شغلی شما ارائه کند، تاثیرگذارتر خواهد بود. در ادامه روش صحیح و حرفه ای نوشتن رزومه را توضیح خواهیم.، با ما همراه باشد.
رزومه سندی است حاوی سوابق تحصیلی، شغلی و دستاوردهای یک فرد که معمولاً جهت تقاضای یک موقعیت شغلی ارائه میشود. یک رزومه خوب، اطلاعات و تجربیات شما را به بهترین شکل ممکن به کارفرما منتقل میکند. در واقع، رزومه یک سند بازاریابی است که از طریق آن باید برای خودتان بازاریابی کنید. در این سند شما باید مهارتها، تواناییها، صلاحیتها و تجارب خود را به کارفرما بفروشید. بنابراین هرچه خودتان را بهتر معرفی کنید، تصمیمگیری برای کارفرما راحتتر خواهد بود.
یک رزومه حرفهای باید به شکلی طراحی شود که اطلاعات مرتبط با شغل و ویژگیهای شخصی شما را برجسته کند و نقاط ضعف شما را بپوشاند. بهتر است از همین ابتدا بدانید که هیچ راهکار مطلقی برای ساخت رزومه وجود ندارد. رزومه سندی است که به شما تعلق دارد و شما این اختیار را دارید به دلخواه خود آن را تزئین کنید. رزومه شما میتواند بر روی کاغذ، یک فایل PDF، یک صفحه از سایت شخصی یا حتی یک تیشرت (اگر کارفرمایتان به خلاقیت اهمیت ویژهای میدهد) چاپ شود. با این حال، یک رزومه حرفهای باید شامل موارد خاصی باشد. در حقیقت، کارفرما با دیدن رزومه شما انتظار دارد اطلاعات مفیدی از شما به دست آورد. در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت که یک رزومه حرفهای باید شامل چه اطلاعاتی باشد.
یک بیانیه شخصی در CV ، روشی عالی است تا بر درخواست کار شما تاثیر فوق العاده ای بگذارد. در اینجا چند نمونه برای کمک به شما ارائه شده است.(لازم به ذکر است که CV با رزومه کاری تفاوت دارد). یکی از جنبه های مهم ایجاد یک CV موثر، نوشتن بیانیه شخصی است که گاهی اوقات “مشخصات” و یا “چیکده حرفه” نامیده می شود. این بیانیه به کارفرما کمک می کند تا به سرعت به ارزش های استراتژیکی که شما می توانید به سازمان ایشان بیافزایید دست یابد. CV شما باید یک سند از خود بازاریابی تان با هدف متقاعد کردن کارفرما برای دعوت از شما برای مصاحبه باشد و بیانیه شخصی بخش مهمی از این اقدام محسوب می شود. بسیاری افراد نوشتن بیانیه را کار دشواری می دانند اما قضیه به این سختی هم نیست. یک بیانیه خوب می تواند بین 50 تا 200 کلمه باشد، هر چند مهم است که پراکنده گویی نشود. به یاد داشته باشید که شما همیشه باید اطلاعات جالب و جذابی داشته باشید.
بسیار مهم است که مشخصات کار را با دقت مطالعه کنید و اطمینان حاصل کنید که نه تنها مهارت ها و تجارب شما مناسب این کار است بلکه این تناسب را در بیانیه خود هم منعکس کنید. اغلب پرسیده می شود که آیا بیانیه باید از زبان اول شخص نوشته شود یا سوم شخص، در حالی که هیچ قوانین قطعی در این خصوص وجود ندارد، اولویت من همیشه استفاده از زبان اول شخص است زیرا CV همه چیز در مورد شما و مهارت شما است. با این حال، این بدان معنا نیست که شما از کلمه “من” در آغاز هر جمله استفاده کنید. خواننده می داند این بیانیه درمورد شما است پس از این نوع تکرار اجتناب کنید و اجازه دهید کارفرما درگیر ارزش ها و مهارت های قابل انتقال شما شود.
به عنوان مثال یک بیانیه آغازین بدون آغاز آن با کلمه “من” می تواند بدین شکل باشد:
به عنوان یک فرد بسیار با انگیزه و در نتیجه مدیری خوب در بخش هتل های لوکس، من یک پیشینه ثابت شده ای در زمینه ارائه خدمت به طیف گسترده ای از مهمانان، از جمله افراد برجسته و افراد با سابقه خوب دارم.
As a highly-motivated and results orientated manager within the luxury hotel sector, I have a proven track record of providing exemplary levels of service to a broad range of guests, including VIPs and high-profile individuals
در این مثال جملات به صورت طبیعی به خواننده ارائه می شود، در حالی که اگر “من” در آغاز جمله هم قرار داده می شد، تفاوت بسیاری نداشت و بیشتر شبیه یک فهرست خوانده می شد. هر چه جلوتر روید و بخواهید اطلاعات بیشتری را در بیانیه تان ارائه کنید، به مشکلات بیشتری بر می خورید.
بنابراین به عنوان یک قاعده کلی، بهتر است بیانیه را به سه بخش تقسیم کنید:
نکات کلیدی زیر، برای نوشتن بیانیهی شخصی مناسب و جذاب قابل توجه است:
یک رزومه استاندارد معمولاً بیشتر از دو برگه A4 نیست. رزومه استاندارد معمولاً حاوی اطلاعات مهمی از سوابق شغلیتان است و چندان وارد جزئیات نمیشود. برای درک درست از طول رزومه، در ابتدا باید تفاوت بین Resume و CV را بدانیم. Resume معمولاً یک یا دو صفحه است و اطلاعات شغلی و تحصیلی شما را به صورت مختصر و تیتروار بیان میکند. کارجو باید Resume خود را برای هر موقعیت شغلی تطبیق دهد. در Resume نیازی نیست که همه چیز به ترتیب تاریخ نوشته شود. همچنین، الزامی وجود ندارد که Resume بیانگر تمام سوابق شغلیتان باشد. CV سندی دو یا چند صفحهای است که اطلاعات شخصی، سوابق و دستاوردهای شغلی کارجو را با جزئیات دقیق نمایش میدهد. همچنین، در هنگام نوشتن CV باید سوابق تحصیلی و دستاوردهای شخصی مانند مقالات و کتب چاپ شده، افتخارات و جوایز نیز ذکر شوند.
CV معمولاً باید بر اساس ترتیب زمانی نوشته شود. چنین کاری باعث میشود تا کارفرما دید بهتری نسبت به مسیر شغلیتان به دست آورد. CV معمولاً ثابت است و برای موقعیتهای شغلی مختلف تغییر نمیکند.
معمولاً در ایران زمانی که از رزومه صحبت میشود منظور Resume ای است که با دقت CV نوشته شده باشد. نکاتی هم که در این مقاله بیان میشود بر این اساس گردآوری شدهاند.
اگر تعداد صفحات رزومهتان زیاد است با انتخاب یک فونت مناسب، استفاده از جدول و نشانهگذاری میتوانید تعداد صفحات را به شکل قابل ملاحظهای کاهش دهید.
رزومهها معمولاً به دو روش نوشته میشوند:
یکی از سوالاتی که برای کارجویان (به خصوص کارجویان تازه فارغالتحصیل) وجود دارد این است که رزومه باید شامل چه اطلاعاتی باشد. در ادامه خواهیم دید یک رزومه حرفهای باید شامل چه اطلاعاتی باشد.
نکته: بسیاری از کارفرمایان در مرحله مطالعۀ رزومه، درستی سوابق شما را بررسی نخواهند کرد. بنابراین اگر در رزومه خود با کمبود فضا روبرو هستید میتوانید این قسمت را حذف کنید و در صورت درخواست، شماره تماس کارفرمایان پیشین خود را در اختیار کارفرمای جدید قرار دهید.
معمولاً دو نوع ارجاع در رزومه کافیست: یک ارجاع تحصیلی (معرفی استاد راهنما) و یک ارجاع شغلی (معرفی کارفرمای قبلی). همچنین، گاهی اوقات یک نامه پوششی به همراه رزومه خود برای کارفرما ارسال کنید.
همانطور که در بالا اشاره کردیم روش مشخص و درستی برای نوشتن یک رزومه وجود ندارد، اما برای دریافت بهترین نتیجه پیشنهاد میکنیم، نکات زیر را در هنگام نوشتن رزومه رعایت کنید:
بر اساس گزارش وبسایت kent.ac.uk، نظرسنجی از کارفرمایان نشان داد بیشترین اشتباهاتی که کارجویان در رزومه خود مرتکب میشوند به ترتیب زیر است:
همانطور که کوتاه بودن رزومه میتواند در کارفرما اثری منفی داشته باشد، طولانی بودن رزومه نیز میتواند حسی مشابه در کارفرما ایجاد کند.
برای نوشتن رزومه حتماً از فونتهای رسمی استفاده کنید. اگر قرار است که رزومه خود را پرینت کنید، حتماً دقت کنید که رزومهتان بر اساس اندازه A4 ایجاد شده باشد. همچنین، به هیچ وجه کاغذ رزومه خود را تا نکنید. یکی دیگر از اشتباهاتی که بسیاری از کارجویان در هنگام نوشتن رزومه مرتکب میشوند، اضافه کردن آدرس ایمیل نامتعارف است. بهتر است یک ایمیل رسمی با نام رسمی خودتان ایجاد کنید زیرا نزدیک به ۷۵% از رزومههایی که ایمیل نامتعارف داشته باشند، نادیده گرفته خواهند شد. مطمئناً هیچ کارفرمایی با دیدن ایمیل golden.monkey96@gmail با شما تماس نخواهد گرفت. همچنین، ساده نویسی را فراموش نکنید. استفاده از کلمات ثقیل و دشوار نشان از سطح آگاهی بالای شما نیست و فقط مطالعه رزومه شما را دشوارتر میکند.
رزومهها معمولاً به صورت فایل PDF، ورد یا تکست برای کارفرمایان ارسال میشوند. با این حال، بهترین فرمت برای ذخیره و ارسال یک رزومه، فایل PDF است. زمانی که شما رزومه خود را به صورت فایل ورد یا تکست برای کارفرما ارسال میکنید، این احتمال وجود دارد که ساختار رزومه و فونتهای آن در نمایشگر کارفرما به شکلی دیگر نمایش داده شود. حتی از آنجایی که این نوع فایلها قابل ویرایش هستند، ممکن است کارفرما سهواً قسمتی از رزومه شما را حذف کند. این نوع مشکلات در فایلهای PDF وجود ندارد. فایلهای PDF در همۀ رایانهها به یک شکل نمایش داده میشوند و همچنین، امکان ویرایش آنها توسط دیگران وجود ندارد.
مطمئناً نوشتن رزومه حرفهای کاری دشوار و زمانبر است. با این حال داشتن یک رزومه خوب، اولین قدم برای رسیدن به شغل رویایی است. به طور خلاصه یک رزومه حرفهای، رزومهای است که در مدت زمان کوتاهی بتواند توجه کارفرما را به خود جلب کند و او را برای برقراری تماس با کارجو ترغیب کند. اگر رزومه نویسی را کاری غیرممکن میدانید، اصلاً نگران نباشید. در حال حاضر، تمامی وبسایتهای کاریابی ابزار آنلاین رزومه ساز دارند و آن را به رایگان در اختیار کاربران خود قرار میدهند. این ابزارها، قالبهای رزومه با فیلدهای ضروری را به شکل یک فرم در اختیار کاربران قرار میدهند. به این ترتیب، کاربران اطلاعات خود را داخل فرم مورد نظر وارد کرده و رزومه نهایی خود را دانلود میکنند.
سربلند و مانا باشید.