سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

آموزش صفر تا صد نوشتن چکیده مبسوط + نمونه

انتشار 25 دی 1400
مطالعه 19 دقیقه

گاهی پیش می‌آید که مجله در زمان دریافت مقاله برای داوری از نویسنده درخواست چکیده مبسوط می‌نماید. همان‌طور که هر مجله برای مقالات ارسالی فرمت خاصی را می‌طلبند، الگوی ساختاری چکیده مبسوط نیز بسته به مجله متفاوت می‌باشد. ما در ادامه به ساختار کلی چکیده مبسوط پرداخته‌ایم. امید است که مؤلفان محترم با استفاده از محتوای ارائه‌شده بیشترین استفاده را ببرند.

آموزش صفر تا صد نوشتن چکیده مبسوط + نمونه

چکیده مبسوط چیست؟

چکیده مبسوط نوعی مینی مقاله است که می‌توان با خواندن آن از موضوع مقاله آگاه شد. به عقیده یکی از اساتید دانشگاه مریلند، چکیده مبسوط ایده آل، چکیده‌ای هست که ظرف 5 دقیقه داور را جلب خود کند، او را ظرف 15 دقیقه هیجان‌زده کند و نهایتاً ظرف 45 دقیقه حس رضایت در او ایجاد کند. اگر چکیده مقاله شما نتواند هرکدام از این موارد را برآورده کند، فارغ از کیفیت کار پژوهشی می‌باشد که ممکن هست توسط ادیتور ریجکت شود.

چکیده مبسوط

نوشتن چکیده مبسوط

اهمیت نگارش چکیده مبسوط

همان‌طور که پیشتر بیان شد چکیده مبسوط به‌نوعی نمونه کوچک‌شده کل مقاله می‌باشد بنابراین نویسنده وقت و انرژی را که برای نگارش کل مقاله می‌گذارد، به همان میزان نیز صرف نوشتن چکیده مبسوط می‌کند و باعث می‌شود این نوع چکیده از اهمیت زیادی برخوردار باشد. در برخی از مجلات که نویسنده را ملزم به ارائه چکیده مبسوط می‌کنند، در سایت مجله و در قسمت راهنمای نویسندگان نیز به دستورالعمل نگارش آن اشاره می‌کنند و پژوهشگران باید طبق توضیحات ارائه‌شده در آن قسمت، اقدام به نگارش کنند. معمولاً نویسندگان در هنگام نوشتن چکیده مقاله که باید کوتاه و مختصر باشد و از 250 کلمه تجاوز نکند، دچار مشکلات می‌شوند حال تصور کنید علاوه بر چکیده معمولی یک چکیده مبسوط هم اضافه شود. پس درواقع کسی که موفق به نگارش آن می‌شود هم از مهارت نویسندگی زیادی برخوردار است و هم به ساختار و اجزای پژوهشی که انجام داده است مسلط است. علاوه بر آن مخاطبانی که چکیده مبسوط یک مقاله را مطالعه می‌کنند، دیگر نیازی به خواندن کل مقاله ندارند زیرا بخش‌های مهم و حیاتی مقاله در چکیده مبسوط آورده می‌شود. پس بنابراین نگارش چکیده مبسوط به‌نوعی مقاله شمارا از سایر مقاله‌ها متمایز و دارای اهمیت زیادی می‌سازد.

ساختار چکیده مبسوط

چکیده مبسوط همان ساختار مقاله را دارد با این تفاوت که تعداد کلماتی که در چکیده مبسوط خواسته می‌شود اغلب کمتر از تعداد کلمات خواسته‌شده در مقاله می‌باشد که به خواسته مجله می‌تواند از 700 تا 1000 کلمه متغیر باشد و همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد هر مجله ساختار ویژه‌ای را برای خود ارائه می‌دهد بعضی از مجلات درخواست می‌کنند تا چکیده مبسوط نگارش شده از مقدمه شروع شود و برخی دیگر همان قالب مقاله را با تعداد کلمات کمتر برای چکیده مبسوط درخواست می‌نمایند. ما در ادامه به ساختار چکیده مبسوط مقالات به‌صورت جز به‌جز اشاره‌کرده‌ایم تا شما عزیزان با توجه به نوع درخواست مجله بتوانید از هر یک از قسمت‌ها به‌صورت مجزا بهره‌مند شوید و یا اگر تبحر کافی ندارید با معرفی یکی از مؤسسات معتبر بتوانید سفارش چکیده مبسوط خود را ثبت نمایید.

عنوان

عنوان چکیده مبسوط باید مختصر و متناسب باهدف، محتوا و نتایج اصلی مقاله باشد. که در زیر به نکاتی که در نگارش عنوان باید رعایت نمایید اشاره‌شده است:

موجز و مختصر باشد.

طول عنوان حداکثر 10 تا 12 واژه باشد.

نباید از مخفف واژه ­ها و یا واژه­ های جدید استفاده شود.

عنوان حاوی متغیرهای اصلی پژوهش و روابط بین آنها باشد.

واژه‌ها و اصطلاحات به‌طور صحیح و بجا مورداستفاده قرار گیرند. برای مثال، در پژوهش‌های آزمایشی واژه‌های کارآمدی (efficacy)، اثربخشی (effectiveness) و کارایی (efficiency) خود جزء متغیرهای وابسته و پیامد مطالعه محسوب می‌شوند. از آوردن آن‌ها همراه با حرف "بر" و با متغیرهای وابسته خودداری شود.

عنوان

مولفان و مشخصات

مؤلف/مؤلفان و مشخصات آن ها

ابتدا نام کوچک و سپس نام خانوادگی مؤلف، هر دو به‌طور کامل، زیر عنوان ذکر شوند. از ذکر القابی نظیر، دکتر، مهندس، دکترا، پزشک، استاد، پرفسور، مدیرکل، مدیرعامل، رئیس و نظایر این جداً خودداری شود. همچنین مشخصات مؤلفان که در زیر به آن‌ها اشاره‌شده است ذکر شود.

وابستگی سازمانی مؤلفان با شماره‌های جداگانه برای هر مؤلف مشخص شود

نمونه‌های رایج وابستگی سازمانی عبارت‌اند از: برای اعضای هیئت‌علمی صرفاً ذکر نام گروه آموزشی و دانشگاه (برای مثال، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی)، برای مؤلفانی که در مراکز یا مؤسسات علمی وابسته به دانشگاه کار می‌کنند ذکر مکان کار (برای مثال، پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی)، برای مؤلفانی که در مراکز یا مؤسسات علمی مستقل از دانشگاه کار می‌کنند ذکر نام گروه آموزشی و موسسه (برای مثال، گروه مطالعات زنان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی) و برای سایر افراد ذکر درجه علمی و دانشگاه محل تحصیل یا فارغ‌التحصیلی (برای مثال، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شاهد) کفایت می­کند.

افیلیشن

مشخص کردن نویسنده مسئول

مشخص کردن نویسنده مسئول

مقالاتی که بیش از یک مؤلف دارند،‌ نام نویسنده مسئول با علامت * مشخص شود و اطلاعات بند 3 برای وی ذکر گردد. در صورت مشخص نشدن، نفر اول به‌عنوان نویسنده مسئول محسوب خواهد شود.

چکیده

چکیده مقاله خلاصه‌ای تک پاراگرافی، مختصر و درعین‌حال جامع و کامل از نکات اصلی مطالعه است که حداکثر 100 تا 120 واژه را شامل می‌شود این خلاصه‌ی تک پاراگرافی تورفتگی سطر اوّل را ندارد، امّا همه پارگراف از سمت راست و چپ نسبت به متن اصلی اندکی تورفتگی دارد. چکیده با اندازه‌ی قلم ریزتر نسبت به متن اصلی نوشته می‌شود و همه اعداد، به‌جز اعداد آغاز جمله، به‌صورت رقم تایپ می‌شوند.

چکیده مقاله

ساختار چکیده مقاله، به ترتیب، شامل عناصر زیر است:

زمینه مسئله (در یک جمله) که شواهدی را دال بر وجود مسئله با استناد به آمارها یا نظرات متخصصان و یا نتایج پژوهش‌ها مطرح می‌کند؛

هدف اصلی که قصد و منظور از انجام پژوهش را (در یک جمله) تعیین می­کند

روش که در آن اطلاعات مربوط به ویژگی‌های شرکت‌کنندگان، طرح، مداخله‌ها و ابزار (در دو جمله) ذکر می‌شود

یافته ­هایی که نتایج اصلی و مهم گزارش را (در دو جمله) شامل می‌شود

نتیجه‌گیری‌ها به‌ویژه این‌که آیا از فرضیه‌های پژوهش حمایت‌شده است و همچنین بیان تلویحات تئوریکی یا عملی یافته‌های مطالعه (در یک جمله) نوشته می‌شود.

کلید واژه­ ها چکیده مبسوط

کلید واژه های ارائه شده در چکیده مبسوط باید از واژه­ های اصلی که در بدنه اصلی مقاله موجود می باشد انتخاب شود.که در زیر به یک سری نکات در مورد کلید واژه ها اشاره شده است.

بین سه تا پنج واژه معمول است و باید از واژگان اصلی مقاله باشد.

کلمه کلیدواژه‌ها به‌صورت بولد در زیر آخرین سطر چکیده نوشته شود و با علامت: دونقطه از کلیدواژه‌ها جدا شود (کلیدواژه:...).

کلیدواژه‌ها با علامت نقطه‌ویرگول (؛) از هم جدا شوند و در یک خط نوشته شوند.

کلید واژه

عنوان تا آخر قسمت چکیده که شامل کلید واژه ها هم می باشد باید تقریباٌ %10 از حجم کل چکیده مبسوط را به خود اختصاص دهد

مقدمه

قسمت مقدمه بخشی از چکیده مبسوط و یا مقاله خلاصه‌ای است که به خواننده فرصت می‌دهد تا دلایل انجام پژوهش، چگونه این پژوهش باکارهای قبلی مرتبط است و در مورد فرضیه‌هایی که پژوهشگران تدوین کرده‌اند و ماهیت کلی طرح پژوهش صحبت می‌شود؛ که در ادامه به نکاتی که باید در این قسمت رعایت شود اشاره‌شده است:

پیشینه تجربی پژوهش کوتاه باشد و صرفاً نتایج مطالعات کاملاً مرتبط واصلی به گونه انتقادی بازنگری شود.

مبانی نظری و پیشینه تجربی به گونه ­ای بیان شود که منطقی برای گزاره­ های پژوهش فراهم آورد و در خلال آن متغیرهای مطالعه تعریف مفهومی شوند.

فرضیه ­های پژوهش باید به طور واضح بیان شوند، همچنین باید استدلال­ ها برای تمام فرضیه­ ها، یعنی پایه ­های منطقی شان، ارائه شود.

به طور کلی، در مقدمه سعی شود مسأله و گستره­ ی آن و هدف ­ها و منطق آنها به گونه بارز مطرح شود و بر مبنای ادبیات پژوهشی گزاره­ هایی برای حل این مسأله پیشنهاد شود.

در مقدمه از کلیات شروع و به سمت جزئیات حرکت کنید.

در ابتدای مقدمه سعی شود زمینه مسأله و سپس خود مسأله بیان شود.

زمینه مسأله باید شواهدی دال بر وجود مسأله را با استناد به آمار، نظرات متخصصان ویا نتایج پژوهش­ ها مطرح کند.

در بیان مسأله (هدف کلی) باید تمام متغیرهای مورد مطالعه شامل مستقل، وابسته، تعدیل­ کننده، واسطه ­ای و کنترل (در صورت وجود) همراه با جامعه هدف و بافت مطالعه گنجانده شود.

مقدار حجم مقدمه %20 از کل حجم چکیده مبسوط باشد

روش پژوهش

قسمت روش بخش مهمی از مقاله است که به‌طور مشروح توصیف می‌کند چه‌کاری و چگونه انجام‌شده است که تشریح دقیق این بخش نزدیک شدن به هدف اصلی علم و تکرارپذیر بودن مطالعه را نوید می‌دهد. پس در گزارش دقیق و مفصل این بخش کوشا باشید. که این بخش برای سهولت خواندن و وضوح مطالعه شامل سه زیرمجموعه می‌باشد که در زیر به آن‌ها پرداخته‌شده است:

شرکت کنندگان

شرکت­ کنندگان

در بخش شرکت ­کنندگان هیچ گونه نتیجه­ ای را بیان نکنید.

ابتدا مشخصات شرکت­ کنندگان را ذکر کنید. این که چه کسانی و در کل چه تعدادی انتخاب شده ­اند و تا حد ممکن ویژگی­ های اصلی جمعیت­ شناختی شرکت­ کنندگان بیان شود. این اطلاعات کلی امکان می­ دهد که این مطالعه با سایر مطالعات مقایسه شود و تلاش ­ها­ برای تکرار پژوهش را ممکن می ­سازد.

شیوه­ های نمونه­ گیری استفاده شده باید توصیف شود، زیرا اعتبار و روایی­ این شیوه­ ها معرف بودن نمونه را مشخص می­ کند. و شرایط تعمیم پذیری نتایج را تعیین می­ کند.

ابزار ها (اندازه گیری)

این قسمت از روش پژوهش به ابزار جمع ­آوری داده­ ها و یا تکالیف انجام شده یا تجهیزات به کار برده شده در مطالعه اشاره می کند. که در زیر به مواردی که در نگارش این قسمت باید رعایت شود پرداخته شده است:

ابزار، وسایل و تجهیزات و مواد و مطالب استفاده شده در مطالعه باید توصیف شوند و دلایل انتخاب آنها توضیح داده شود.

به جای نام تجاری از اسم اصلی (generic) مواد استفاده کنید.

وسایل و تجهیزات و آزمون ­های تخصصی نیز باید بر اساس نام شرکت سازنده، شماره مدل و آدرس مشخص شود.

ابزار استفاده شده معمول می­ توانند شامل پرسشنامه، مشاهده، مصاحبه، مقیاس ­های درجه­ بندی و آزمون­ها باشند. در گزارش ابزار استفاده شده ابتدا این ابزار توصیف شوند، سپس شیوه نمره­ گذاری آنها ذکر شود و در پایان ویژگی ­های روانسنجی (نظیر اعتبار و روایی) آنها نوشته شود.

موارد مورد استفاده

روش اجرا

روش اجرا

روش اجرای پژوهش باید به صورت سلسله مراتب و مرحله وار بیان شود. و طرح پژوهش استفاده شده در مطالعه باید به شیوه ­ای موجز مشخص شود. برای مثال: این مطالعه از یک طرح عاملی آمیخته 2 ×3× 2 با اندازه های مکرر روی آخرین عامل استفاده کرد. اگر طرح پیچیده است و توصیف آن طولانی است، در زیر قسمت جداگانه ­ای قرارگرفته و خلاصه وار بیان شود.

مقدار حجم مطالب نوشته شده در بخش روش پژوهش بین %25 تا %30 از کل حجم خلاصه مبسوط را تشکیل می­ دهد

نتایج

فقط نتایج را به صورت عینی گزارش کنید. یعنی، آنها را تبیین و تفسیر نکنید.حتی نتایج را می توانید به صورت خلاصه شده در یک جدول بیاورید زیرا جدول­ ها بهترین وسیله برای نشان دادن میانگین ­ها، انحراف استانداردها، و همبستگی ­ها؛ برای نمایش دادن اثرهای اصلی متغیرهای مستقل؛ و برای خلاصه کردن تحلیل­ های آماری استنباطی هستند.

این قسمت %15 درصد از حجم چکیده مبسوط را تشکیل می دهد

نتایج

بحث کردن

بحث و نتیجه گیری

قسمت بحث بخشی از چکیده مبسوط مقاله است که تفسیر و ارزشیابی نتایج را در بر می ­گیرد. باید این تفسیر و ارزشیابی­ ها با مسأله و فرضیه ­های پژوهشی ارائه شده در مقدمه مرتبط باشند. و در این قسمت مؤلفان اختیار به نسبه آزاد دارد تا بحث را به میل خود تدوین و سازماندهی کند، امّا به خاطر داشته باشید که تمرکز باید روی مهمترین یافته ­ها در خصوص مسأله و فرضیه ­های پژوهش باشد.

این قسمت بین %20 تا %25 از حجم خلاصه مبسوط را تشکیل دهد. اگر قسمت روش %30 حجم مطالب را شامل شد این قسمت %20 حجم را تشکیل خواهد داد

منابع

منابع ارائه شده با توجه به فرمت مجله متفاوت می باشد ولی به صورت معمول در متن خلاصه مبسوط سعی می شود حداکثر از 15 منبع استفاده شود. این منابع باید مرتبط­ ترین و تا حد امکان جدیدترین منابع در مورد موضوع مورد مطالعه شما باشد. و فقط این 15 منبع که در تدوین متن چکیده مبسوط از آنها استفاده شده است در فهرست منابع ذکر شود. گاهی پیش می آید. مؤلفان محترم در متن اصلی مقاله از منابع زیادی استفاده کرده­ اند و در انتها فقط 15 مورد از آنها را ذکر کرده ­اند. این خلاف رویه­ های علمی است. بهتر است و مؤلفان کوشش کنند در انتهای خلاصه مبسوط همین 15 مورد را گزارش کنند.

این قسمت همراه با عنوان و نام مؤلفان %5 از حجم کل مطالب را تشکیل دهد

منابع

فرق چکیده استاندارد و چکیده مبسوط چیست؟

اولین تفاوت بین چکیده مبسوط و چکیده در این است که تعداد کلمات Extended Abstract بیشتر از چکیده استاندارد است. معمولاً محدودیت کلماتی که مجلات برای چکیده استاندارد در نظر می‌گزند بین 150 تا 400 کلمه می‌باشد؛ درحالی‌که چکیده مبسوط باید بین 700 تا 1000 کلمه باشد. دومین تفاوت چکیده گسترده یا همان چکیده مبسوط با چکیده استاندارد در این است که در چکیده گسترده نیاز به ذکر منابع وجود دارد ولی در چکیده استاندارد هرگز به منابع اشاره‌ای نمی‌شود در ادامه با ما همراه باشید تا به دو نمونه چکیده استاندارد و چکیده مبسوط اشاره نماییم.

نمونه‌ای برای چکیده استاندارد مقاله و چکیده مبسوط

شاید برای شما هم سؤال شود که چکیده مقاله با چکیده مبسوط چه تفاوتی دارد ازاین‌رو در این قسمت می‌خواهیم با ذکر یک مثال تفاوت این دو مورد را بازگو نماییم.

چکیده مقاله

پنج عامل شخصیتی و اعتیاد به اینترنت در دانشجویان

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه 5 عامل شخصیتی و اعتیاد به اینترنت بود. پژوهش حاضر یک پژوهش همبستگی است. تعداد 200 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور همدان به روش‌نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات عبارت بود از پرسشنامه 20 سؤالی اعتیاد به اینترنت یانگ و سیاهه 5 عاملی بزرگ شخصیت (BFI). نتایج نشان داد که اعتیاد به اینترنت با روان‌سنجی همبستگی مثبت معنادار و با گشودگی، توافق و وظیفه‌شناسی همبستگی منفی معنادار دارد. در تحلیل رگرسیون چندمتغیری گام‌به‌گام مشخص گردید که تنها عامل توافق می‌تواند اعتیاد به اینترنت را پیش‌بینی نماید. این عامل به‌تنهایی 20% از واریانس اعتیاد به اینترنت را تبیین می‌کند.

واژه‌های کلیدی: اینترنت؛ اعتیاد به اینترنت؛ رگه‌های شخصیتی

چکیده مبسوط

پنج عامل شخصیتی و اعتیاد به اینترنت در دانشجویان

  • چکیده

    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه 5 عامل شخصیتی و اعتیاد به اینترنت بود. پژوهش حاضر یک پژوهش همبستگی است. تعداد 200 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور همدان به روش‌نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات عبارت بود از پرسشنامه 20 سؤالی اعتیاد به اینترنت یانگ و سیاهه 5 عاملی بزرگ شخصیت (BFI). نتایج نشان داد که اعتیاد به اینترنت با روان‌سنجی همبستگی مثبت معنادار و با گشودگی، توافق و وظیفه‌شناسی همبستگی منفی معنادار دارد. در تحلیل رگرسیون چندمتغیری گام‌به‌گام مشخص گردید که تنها عامل توافق می‌تواند اعتیاد به اینترنت را پیش‌بینی نماید. این عامل به‌تنهایی 20% از واریانس اعتیاد به اینترنت را تبیین می‌کند.

    واژه‌های کلیدی: اینترنت؛ اعتیاد به اینترنت؛ رگه‌های شخصیتی

  • مقدمه

با توجه به اینکه یکی از عوامل موثر در اعتیاد و سوء مصرف مواد ویژگی‌های شخصیتی افراد است (بال، 2005)، به نظر می‌رسد از جمله عواملی که می‌تواند در سبب‌شناسی اعتیاد به اینترنت نیز مورد توجه قرار گیرد، ویژگی‌های شخصیتی افراد است.

از آخرین نظریه‌های مطرح شده در روان‌شناسی شخصیت می‌توان به مدل پنج عاملی شخصیت (مک‌گری و کاستا، 1987؛ مک‌گری و کاستا، 2008) اشاره نمود که رگه‌های شخصیتی را تحت عنوان پنج عامل روان‌رنجورخویی، برون‌گرایی، گشودگی به تجربه، توافق و وظیفه‌شناسی مطرح می‌کند. روان‌رنجورخویی، بی‌ثباتی هیجانی و تمایل فرد برای تجربه استرس و حساسیت نسبت به خطر را منعکس می‌کند. برون‌گرایی تمایل فرد در برقراری ارتباط با دیگران و تجربه هیجانات مثبت را نشان می‌دهد. گشودگی به تجربه با اشتیاق فردی توجه فرد به رویکردهای متفاوت، کنجکاوی و لذت بردن از مسائل مهیج مشخص می‌شود. توافق با تمایل به متکی‌بودن، همدردی و همکاری همراه است. وظیفه‌شناسی، سخت‌کوشی، سازمان‌یافتگی، دقت زیاد و خودکنترلی را به دنبال دارد(ماسکنل و گودگنو، 2011).

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که اعتیاد به اینترنت با عزت‌نفس و روابط اجتماعی پایین (تسای و همکاران، 2009)، رفتارهای تکانشی و پرخاشگری(کیم و همکاران، 2008) و ویژگی‌های شخصیتی (زهانگ و همکاران، 2011؛ اخوی و همکاران، 2013) ارتباط معناداری دارد.

بر اساس جستجو در ادبیات پژوهش داخلی، کمتر به نقش ویژگی‌های مختلف شخصیتی نوجوانان و جوانان در استفاده از اینترنت توجه شده است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ویژگی‌های شخصیتی نوجوانان و جوانان در استفاده از اینترنت می باشد.

  • روش

شرکت‌کنندگان و طرح پژوهش

در این پژوهش همبستگی، جامعه آماری پژوهش دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور همدان بود. تعداد 200 نفر از دانشجویان دختر (100نفر) و پسر (100 نفر) به روش‌نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. دامنه‌ی سنی شرکت‌کنندگان بین 19 تا 40 سال با میانگین 24 سال بود.

  • ابزار

1- پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت: فرم خلاصه شده پرسشنامه پنج عامل، یک مقیاس مداد وکاغذی است که شامل 44 آیتم می باشد و به وسیله جان (1991؛ به نقل از جان و استیواستاوا، 1999) طراحی شده و درآن پاسخ هرسوال در طیف پنج درجه ای کاملا مخالف، تا حدودی مخالف، نه موافق و نه مخالف، تاحدودی موافق، کاملا موافق، مشخص می شود.

2- آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ: توسط یانگ (1998) ساخته شده و 20 آیتم دارد. این پرسشنامه جنبه‌های مختلف اعتیاد به اینترنت را سنجیده و به تعیین اینکه آیا استفاده بیش از حد از اینترنت بر جنبه‌های مختلف زندگی فرد تأثیر دارد یا نه می‌پردازد. در مطالعه یانگ و همکاران، پایایی پرسشنامه 90/0 ذکر شده و پایایی به روش بازآزمایی نیز معنی دار گزارش شده است. در مطالعه علوی و همکاران (1390)، پایایی آزمون به روش آلفای کرونباخ 88/0 به دست آمد.

  • نتایج

جدول 1. میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای مورد مطالعه

متغیرها

شاخص‌ها

میانگین

انحراف استاندارد

اعتیاد به اینترنت

3/48

4/11

روان‌رنجورخویی

5/23

5/3

برون‌گرایی

8/23

7/3

گشودگی

2/36

4/5

توافق

4/32

2/5

وظیفه‌شناسی

3/31

9/4

جدول 2. همبستگی اعتیاد به اینترنت و پنج عامل شخصیت

اعتیاد به اینترنت

روان‌رنجورخویی

*18/0

برون‌گرایی

07/0-

گشودگی

**26/0-

توافق

**45/0-

وظیفه‌شناسی

**25/0-

* معنی دار در سطح 01/0 معنی دار در سطح 05/0

یافته‌های جدول 2 نشان می‌دهد که اعتیاد به اینترنت با روان‌رنجورخویی همبستگی مثبت معنادار و با گشودگی، توافق و وظیفه‌شناسی همبستگی منفی معنادار دارد. در تحلیل رگرسیون چندمتغیری گام‌به‌گام مشخص گردید که تنها عامل توافق می‌تواند اعتیاد به اینترنت را پیش‌بینی نماید. این عامل به تنهایی 20% از واریانس اعتیاد به اینترنت را تبیین می‌کند، آزمون آماریF برای معنی‌داری ضریب همبستگی برابر با 49 است که در سطح 001/0 معنی‌دار است.

  • بحث و نتیجه‌گیری

نتایج پژوهش حاضر نشان داد که میزان استفاده نابجا از اینترنت با ویژگی‌های شخصیتی روان رنجوری ارتباط مثبت و معنادار و با گشودگی، توافق و وظیفه شناسی ارتباط منفی و معناداری دارد. مشکلات دوره نوجوانی و جوانی بصورت کمرویی در برابر پرخاشگری، غیر قابل کنترل در برابر کنترل پذیری بالا و مشکلات بیرونی در برابر مشکلات درونی از قبیل کناره‌گیری اجتماعی، اضطراب، افسردگی و شکایات جسمانی قابل تعریف می‌باشد(هولتز و اپل، 2011). چنین ویژگی‌هایی موجب می‌شود افراد به خاطر عدم توانایی در برخورد با چالش‌ها، به اینترنت پناه ببرند. در واقع بر اساس یافته‌های پژوهش، ویژگی‌های افراد روان‌رنجور می‌تواند آنها را به استفاده بیش‌ از حد از اینترنت سوق دهد.

افرادی که در ویژگی شخصیتی توافق نمره بالایی می‌گیرند دارای ویژگی‌هایی از قبیل نوع‌دوستی، کمک به دیگران، تواضع، سادگی و اعتماد، پیش‌روی به سمت جنبه‌های مثبت اجتماعی و سلامت روانی بیشتری هستند. همین ویژگی‌های شخصیتی افراد سبب می‌شود کمتر به سوی ارتباطات اینترنتی جلب شوند (اخوی و همکاران، 2013).

افرادی که در ویژگی شخصیتی وظیفه‌شناسی نمرات بالایی می‌گیرند دارای ویژگی‌هایی از قبیل کنترل تکانه و تمایلات، بکارگیری طرح و برنامه در رفتار برای رسیدن به اهداف، نمرات بالا در زمینه‌های حرفه‌ای و دانشگاهی، دقیق و وسواسی، محتاط و انعطاف‌پذیر و وقت شناس هستند و معمولا نمرات پایینی در اعتیاد به اینترنت می‌گیرند(شایق و همکاران، 1388). بنابراین ویژگی‌های چنین افرادی، عدم تمایل آنها را در جذب شدن افراطی به اینترنت به بخوبی نشان می‌دهد.

  • منابع

شایق، سمیه؛ آزاد، حسین؛ بهرامی، هادی (1388). بررسی اعتیاد به اینترنت و رابطه‌ی آن با ویژگی‌های شخصیتی در نوجوانان تهران. مجله ی علمی پژوهشی اصول بهداشت روانی، 2، 158-149.

Akhavi Samarein, Z. Smaeeli Far, N. Yekleh, M. Tahmasebi, S. Yaryari, F. Ramezani, V. Sandi, L. (2013). Relationship between Personality Traits and Internet Addiction of Students at Kharazmi University. International Journal of Psychology and Behavioral Research, 2 (1), 10-17

Ball, S. A. (2005). Personality traits, problems, and disorders: clinical applications to substance use disorders. Journal of Research in personality, 39, 84-102

Holtz, P. and Appel. M. (2011). Internet use and video gaming predict problem behavior in early adolescence. Journal of Adolescence, 34:49–58

Kim. E. J. Namkoong, K. Ku, T. and Kim, S. J. (2008). The relationship between online game addiction and aggression, self-control and narcissistic personality traits. European Psychiatry, 23, 212-218

McCrae, R. R. & Costa, P. T. (1987). Validation of the five-factor model of personality across instruments and observers. Journal of Personality and Social Psychology, 52: 81–90

McCrae, R. R. & Costa, P. T. (2008). The Five-Factor Theory of Personality. In Oliver P. John, Richard W. Robins, Lawrence A. Pervin (Eds.), Handbook of personality: theory and research (pp. 159-180). New York: Guilford

ثبت سفارش چکیده مبسوط را در کدام موسسه انجام دهیم؟

برای اینکه هر خدماتی را ثبت نمایید از اعتبار سایت مطمئن شوید. پیشنهاد ما برای هر یک از خدمات پژوهشی سینا ترجمه می باشد زیرا این موسسه با پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته بهترین خدمات را برای پذیرش و چاپ مقاله، ترجمه مقاله، استخراج مقاله از پایان نامه ، تهیه کاورلتر، نگارش چکیده مبسوط، تهیه چکیده گرافیکی و سایر خدمات ارائه می دهد و همواره با بهره مندی از اساتید و محققان برتر سعی دارد کیفیت را مبنای کار خود قرار دهد

چکیده مبسوط

مراحل ثبت سفارش چکیده مبسوط در سینا ترجمه

ما در مطلب بالا سعی کردیم تا به طور کامل تمامی مواردی را که برای نگارش چکیده مبسوط باید در نظر بگیرید را گر آوری نماییم تا شما عزیزان بتوانید از آن ها به بهترین شکل استفاده نمایید ولی پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که بهتر است برای اخذ پذیرش در کوتاه ترین زمان برای تهیه چکیده مبسوط از متخصان سینا ترجمه کمک بگیرید زیرا محققان ما ماهانه صدها چکیده مبسوط تهیه کرده و برای مجلات سابمیت می نمایند از این رو تبحر کافی در این زمینه دارند.پس بهتر است کار را به کاردان بسپارید تا طی مراحلی که در زیر به آن ها اشاره شده است بهترین چکیده مبسوط را در کمترین زمان دریافت نمایید

ثبت سفارش و ارسال فایل مقاله و فرمت مجله

بررسی فایل مقاله و فرمت مجله توسط کارشناسان

تهیه چکیده مبسوط توسط محققان متخصص

تایید نهایی مقالات توسط بازرسی و تحویل به شما

ثبت سفارش و براورد هزینه آنلاین چکیده مبسوط

یکی از مهم‌ترین مراحل و موارد برای کسب پذیرش از مجلات معتبر نگارش چکیده مبسوط مناسب می‌باشد درصورتی‌که قصد نوشتن چکیده مبسوط کاملاً تخصصی و ارائه آن به مجلات را دارید می‌توانید از طریق مؤسسات معتبر که در این زمینه فعالیت دارند کمک بگیری و سفارش خود را در کوتاه‌ترین زمان ثبت کرده و با بالاترین کیفیت تحویل بگیرید.

سینا ترجمه به‌منظور رفاه حال مشتریان گرامی، ابزار محاسبه آنلاین قیمت چکیده مبسوط را فراهم کرده تا متقاضیان به‌سرعت بتوانند هزینه نگارش چکیده مبسوط را برآورد نمایند. شما عزیزان می‌توانید با واردکردن اطلاعات مربوط به نگارش چکیده مبسوط هزینه انجام کار را به‌صورت آنلاین برآورد نمایید.

چکیده مبسوط

تهیه چکیده مبسوط در سینا ترجمه

از آنجاکه داوران بخاطر کمبود زمان اول چکیده مبسوط را مطالعه می کنند و اگر مورد تایید بود شروع به مطالعه مقاله می کنند نگارش این بخش برای پذیرش و چاپ از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.در همین راستا سینا ترجمه با بهره گیری از نخبگان بزرگ مراکز آموزشی کشور، می تواند تهیه چکیده مبسوط شما را به هر زبان و تخصصی باشد با بالاترین کیفیت انجام دهد و پذیرش و چاپ شما را تسریع نمایند .

جهت ثبت سفارش و اطلاعات بیشتر برای تهیه چکیده مبسوط می توانید با کارشناسان ما از طریق تماس یا پست الکترونیکی موسسه و همچنین از طریق شبکه های مجازی ( واتساپ، اینستاگرام و تلگرام ) در ارتباط باشید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
(امتیاز 0 توسط 0 نفر)
  ارسال به دوستان:



سوالات متداول

بله چکیده مبسوط بسته به نوع مجله می تواند متفاوت باشد. مثلا برخی از مجلات برای چکیده مبسوط ساختار زیر را در نظر می گیرند: هدف، مواد و روش­ ها، بحث و نتیجه گیری چکیده فارسی باید حداقل 300 کلمه و حداکثر 400 کلمه باشد. بدین معنی که 20 % هدف، 20 % مواد و روش­ ها و 60 % بحث و نتیجه گیری نوشته شود. و همچنین برای چکیده مبسوط انگلیسی به ترتیب زیر باشد: چکیده مبسوط انگلیسی ترجمه کامل چکیده مبسوط فارسی بوده و حداقل 300 کلمه و حداکثر 400 کلمه باشد. بخش­های مختلف چکیده مبسوط انگلیسی: Title, Objective, Materials and methods, Result and Discussion, Keywords میباشد.

در سینا ترجمه چکیده مبسوط برای تمامی زبان ها و تخصص ها قابل انجام می باشد.

در سینا ترجمه تهیه چکیده مبسوط توسط محققان مرتبط به تخصص شما به صورت کاملا حرفه ای قابل انجام می باشد.

جهت ثبت سفارش و اطلاعات بیشتر برای تهیه چکیده مبسوط می توانید با کارشناسان ما از طریق تماس یا پست الکترونیکی موسسه و همچنین از طریق شبکه های مجازی ( واتساپ، اینستاگرام و تلگرام ) در ارتباط باشید.



در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران
پرسش ها و دیدگاه های کاربران
بازدیدکننده

تیم پشتیبانی
در پاسخ به:
سلام وقت بخیر سال نو مبارک باشد. چکیده مبسوط مقاله را چند روزه انجام می دهید؟
سلام و عرض ادب سال نو شما هم مبار ک باشه احتراما زمان انجام چکیده مبسوط 3-4 روز کاری می باشد که در صورت نیاز در حالت فشرده 1-2 روزه هم تقدیم می شود. با تشکر
7 ماه پیش
بازدیدکننده

بازدیدکننده
سلام وقت بخیر سال نو مبارک باشد. چکیده مبسوط مقاله را چند روزه انجام می دهید؟
7 ماه پیش
بازدیدکننده

تیم پشتیبانی
در پاسخ به:
سلام چکیده مبسوط برای مقاله انجام میدهید؟
سلام و عرض ادب ابتدا نهایت تشکر را داریم که ما را برای تهیه چکیده مبسوط فایل مقاله ارزشمند خود برگزیده اید. احتراما فایل مقاله را از طریق سایت و یا از طریق تلگرام، واتساپ،ایمیل و ایتا ارسال بفرمایید تا اقدام شود. با تشکر
8 ماه پیش
بازدیدکننده

بازدیدکننده
سلام چکیده مبسوط برای مقاله انجام میدهید؟
8 ماه پیش

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام