به گزارش سایت موسسه سینا به نقل از بنیاد نخبگان، متقاضیان در صورت احراز شرایط زیر میتوانند از تسهیلات آییننامه «شناسایی و پشتیبانی از دانشآموختگانبرتر دانشگاهی» بهرهمند شوند.
لازم به ذکر است که در اجرای بند 1 مادّۀ 3 از اساسنامۀ بنیاد ملّی نخبگان و به منظور اجرای اقدامهای ملّی 1-1-1، 2-1-2، 2-1-3، 3-1-2 و 3-1-5 از سند راهبردیکشور در امور نخبگان،آییننامۀ «شناسایی و پشتیبانی از دانش آموختگان برتر دانشگاهی» به شرح زیر تصویب میشود:
برای رعایت اختصار، تعاریف زیر در این آیین نامه رعایت میشود:
الف. بنیاد: منظور بنیاد ملّی نخبگان است.
ب. مؤسسه علمی: منظور هریک از مراکزآموزشی عالی، پژوهش و فنّاوری داخل یا خارج ازکشور است که صحت مدارک صادره آنها به تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ یا شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده باشد.
ج. دانش آموختۀ برتر: منظور هریک از دانشآموختگان برتر دانشگاهی موضوع این آییننامه است.
د. دستگاه اجرایی: منظور هریک از دستگاههای موضوع مواد 5 و 117 از «قانون مدیریت خدمات کشوری» مصوّب مجلس شورای اسلامی در تاریخ 8/7/1386 است.
باید بدانید که هدف از تدوین این آیین نامه، ایجاد چارچوبی برای شناسایی برترین دانشآموختگان دانشگاهی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی و ایجاد تمهیدات لازم برای «تسهیل رشد و هدایت آنها در حوزۀ تخصصی» و نیز «بهکارگیری و اثرگذاری آنان در اجتماع تخصصی مرتبط» است.
تبصره: دانشآموختگان دورههای «دکتری حرفهای» و نیز دورههای «تخصصی بالینی، پزشکی و فلوشیپِ» موردتأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ بهترتیب معادل با دانشآموختگان دوره «کارشناسی ارشد» و دوره «دکتری تخصصی» محسوب میشوند.
لازم به ذکر است که فارغ التحصیلان برتر از فارغ التحصیلان کارشناسی، کارشناسی ارشد و کارشناسی ارشد بر اساس معیارهای زیر متمایز می شوند:
A. فعالیت های آموزشی؛ شامل: زمینه های آموزشی، موفقیت تحصیلی و غیره
b. فعالیت های پژوهشی و فناوری، از جمله: تحقیقات و پیشینه تحقیقات نوآورانه، دستاوردهای پژوهشی، فناوری و موضوعات مرتبط
C فعالیت های فرهنگی و اجتماعی؛ از جمله: نقش فرهنگی و اجتماعی در مؤسسات علمی، اصول اخلاقی در زمان آموزش، موفقیت اساتید، هنر، قرآن و غیره.
نکته: شاخص هایی برای اندازه گیری معیارهای فوق در هر سطح آموزش و نحوه محاسبه نمره هر شاخص، بر اساس جدول سبک که توسط قانون پذیرفته شده است.
بنیاد سالانه به دانشجویان برجسته ارائه می دهد امکانات زیر برای "راهنمایی و توانایی" و همچنین "اشتغال و ثبات" و نام مین های تمدن اسلامی در ایران:
A) امکانات برای هدایت و توانایی؛ شامل:
A.1 آموزش مداوم: پذیرش در فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی ارشد در Ph.D.
A.2 دوره فارغ التحصیلی: برای هدایت دانشجویان فارغ التحصیل دوره های کارشناسی ارشد
A.3 خدمت به نظام وظیفه تخصصی: برای بهره گیری از بالاترین فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و کارشناسی ارشد از خدمات سیستم تخصصی وظیفه
A.4 امکانات فرهنگی: برای بهره گیری از بهترین دانشجویان از امکانات عمومی (مانند وام های مسکن، کارت های ازدواج، سفرهای زیارتی و غیره)
تبصره 1: تسهیلات A.3 شامل افرادی است که با پایان نامه دکترای خود در دفاع از پیشنهاد دکترا خود (یا مرحله خاصی در دوره های بالینی، پزشکی و داوطلبانه) تکمیل شده اند.
B. تأسیسات اشتغال و اثربخشی؛ شامل می شود:
B 1. جذب در موسسات فن آوری: برای جذب سطح بالای دانش به سازمان های صنعتی
B 2 جذب در موسسات علمی: برای جذب فارغ التحصیلان برتر Ph.D. متخصص به عنوان عضو هیئت علمی در موسسات دانشگاهی
B. جذب در دستگاه های اجرایی: برای استخدام دانش برتر در دستگاه های اجرایی
تبصره 2: تعداد، مبلغ و فرایند اعطای این مقاله براساس بودجه بنیاد و به روش متداول بنیاد تعیین می شود.
تبصره 3: طبق مجوز قانونی خود یا در همکاری با سایر سازمان های اجرای قانون و دفاتر اجرائی، مجاز است تا امکانات دیگر را برای هدف این مقاله به موقع اجرا کند.
دانشآموختگان مؤسسههای علمی داخل کشور حداکثر ظرف مدت سه سال و دانشآموختگان مؤسسههای علمی خارج از کشور، حداکثر ظرف مدت شش سال پس از تاریخ رسمیِ دانش آموختگی مجازند از مزایای این آییننامه بهرهمند شوند.
باید خاطر نشان کرد که این آیین نامه مشتمل بر یک مقدمه، شش مادّه و پنج تبصره در تاریخ 30/2/1394 به تصویبکمیسیون دائمی و مطابق مصوبۀ جلسه پنجم هیئتامنا (تبصره 1 مادّه 3 آییننامهکمیسیون دائمی) در تاریخ 13/3/1394 به تصویب هیئتامنای بنیاد ملّی نخبگان رسید و جایگزین آییننامه «شناسایی و پشتیبانی از دانشآموختگان برتر دانشگاهی» (مصوّب هیئتامنای بنیاد ملّی نخبگان در تاریخ 12/9/1393) میشود و از تاریخ تصویب لازمالاجراست.