وزیر علوم با تاکید بر اینکه آثار شهید مطهری را میتوانیم محور وحدت حوزه و دانشگاه قرار بدهیم، گفت: لازم است شاخصههای اصلی وحدت از آثار شهید مطهری بازشناسایی شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، منصور غلامی در مراسم نکوداشت مقام استاد که امروز در پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، با تاکید بر اینکه همزمانی روز استاد در ماه مبارک رمضان را باید به فال نیک بگیریم، گفت: همه اساتید، محققان، پژوهشگران و متفکران در دوران شیوع کرونا ویروس اهتمام و تلاش شبانه روزی برای عدم ایجاد وقفه در عرصه آموزش عالی داشتند و امروزه پس از گذشت بیش از یکسال از شیوع این ویروس ما شاهد تأثیرات این تلاشها هستیم.
وی در ادامه تصریح کرد: امسال روز استاد، معلم و دانشمند با ماه مبارک رمضان و به ویژه شبهای گرانقدر قدر عجین شده است. ما باید از امام علی (ع) به عنوان الگوی تمام عیار زندگی و اسوه اخلاق استفاده کنیم. در واقع صحبت از معلم به نوعی نشان از توجه به ویژگیهای خلقت بشر است.
وزیر علوم همچنین خاطرنشان کرد: معلمان وقتی به عنوان وارثان انبیا و سردمداران هدایت تعریف میشوند. بر این اساس وظیفه خطیر و اثرگذاری ویژه آنها به عنوان پیشگامان آگاهی بشریت مورد توجه خاص باید قرار بگیرد.
غلامی تاکید کرد: در ایران ما روز خجسته با نام و یاد معلمی بزرگ به نام استاد شهید مطهری یاد شده است که شخصیتی فرزانه و دردشناس یاد شده است که تمامی آثار او بزرگ و گرانبهاست. امام بزرگوار ایشان را پاره تن خویش نامیدند و رهبری نیز فرمودند شهید مطهری چشمه سیال و جوشانی بود که آثار او هم مثل یاد او زنده است.
وی تاکید کرد: از جمله ویژگیهای ممتاز شهید مطهری دغدغه مندی نسبت به چالشهای اجتماعی بود و به تعبیر خود او آثار و تلاش او نشانگر این است که در عرصهای چالشی متوجه جوانان، دانشجویان و منافع ایران بود و حضور ایشان در دانشگاه تهران و تعامل سازنده با دانشگاهیان میتواند نشانگر پیوند حوزه و دانشگاه باشد و لازم است شاخصههای آن بازشناسی شود تا در عمل تجلی پیدا کند.
وی افزود: توجه به سخنرانیهای راهگشای شهید مطهری بیانگر مطالبات او در خصوص چالشهای جامعه است. بخشهای عمدهای از دانشگاههای ما که محورهای اصلی در عرصه تمدن سازی هستند میتوانند از آثار شهید مطهری استفاده کنند.
وزیر علوم گفت: امسال در روز بزرگداشت شهید مطهری شاهد به ثمر نشستن آثاری ارزشمند در تداوم مسیر گفتمان آن شهید هستیم. و تقویت پشتوانههای معارف اسلامی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هستیم. بر این اساس اگر محورهای این مباحث و محورها مورد توجه قرار بگیرد و موجب مسئله مندی متناسب با نیازهای اجتماعی خواهد شد
وزیر علوم افزود: طرح ارتقای علوم انسانی مأموریتی بود که بر مبنای اسناد بالادستی از طرفی وزارت علوم، هیأت امنا و سازمان برنامه به پژوهشگاه سپرده شده است که امروز شاهد به بار نشستن آن هستیم. از ویژگیهای آن این است که با مشارکت بخشی سراسری موضوع مسئله یابی به صورت بخشی نخبگانی طراحی و اجرا شدند و جریان درون زا و بالنده در عرصه علوم انسانی کشور بدل گشته است.
به گفته وی؛ طرح فوق ناظر بر چالشهای اجتماعی و با دیدگاه کاربردی طراحی شده است. در نتیجه گامی مهم در مسیر بومی سازی و تقویت جنبههای بومی برداشتیم که میتواند مبنای تمامی نهادهای برنامه ریزی و سیاست گذار باشد.