قبل از تدوين پرسشنامه بايد بدانيم به دنبال چه نوع اطلاعاتي هستيم و پرسشهايي متناسب با آن محتوا را تدوين كنيم. به طور كلي به لحاظ محتوايي در يك پرسشنامه، پنج نوع پرسش وجود دارد.
پرسشنامه یک ابزار تحقیقاتی با مجموعهای از پرسشها است که با هدف جمع آوری و ثبت اطلاعات مورد استفاده قرار میگیرد. طراحی پرسشنامه فعالیتی بسیار تخصصی و پیچیده است و جدا از دانش تخصصی در حوزه مورد بررسی، به آشنایی با روش تحقیق علمی، بحث های مرتبط با آمار، شیوه های صحت سنجی و اعتبار سنجی و زمینه های تخصصی دیگر نیاز دارد.
برخی از رایج ترین کاربردهای پرسشنامه :
نکته مهم) با سنجش رفتار و دانش نميتوان به نگرشها و اعتقادات پاسخگويان رسيد. حالا با يك مثال در حوزه دينداري به بررسي پرسشها ميپردازيم.
پرسش زمينهاي |
شما پيروي چه ديني هستيد؟ |
||||
اسلام |
زرتشت |
مسيحي |
يهودي |
ساير |
پرسش رفتاري |
در هفته چند بار در نماز جماعت شركت ميكنيد؟ |
||||
هر روز |
سه يا چهار روز |
يك يا دو روز |
به ندرت |
اصلاً |
پرسش اعتقادي |
مسلمان كسي است كه اصول اسلامي را رعايت كند؟ |
||||
كاملاً موافق |
موافق |
بينظر |
مخالف |
كاملاً مخالف |
پرسش نگرشي |
ميزان موافقت: آيا مذهبيها موظف به نهي از منكر هستند؟ |
||||
كاملاً موافق |
موافق |
بينظر |
مخالف |
كاملاً مخالف |
دانشي |
كدام يك از موارد زير جزء اصول دين نيست؟ |
||||
توحيد |
نبوت |
امامت |
حج |
معاد |
جمله بندي پرسشنامه: پرسش هاي پرسشنامه بايد روشن، غيرمبهم و سودمند باشد، بنابراين جمله بندي پرسشنامه اهميت فراواني دارد. ادبيات پرسشنامه بايد متناسب با فضاي فرهنگي و اجتماعي (نگرشهاي فرهنگي، سطح سواد و ...) باشد. توجه به نكات زير در طراحي پرسشنامه مهم است.