یکی از مهارت های لازم برای هر پژوهشگر موفق، داشتن ذهنی خلاق و قوی و مهارت های اصولی در مطالعه یک مقاله علمی و درک و خلاصه برداری از آن است.
در دنیای امروزه اهمیت مجلات و نگارش مقالات علمی به گونه ای بوده که به یک رسانه معتبر مراکز علمی تبدیل شده است. با گسترش رشته های علمی و تخصصی و به طبع آن مقالات و پژوهش های علمی در یک زمینه موضوعی خاص، باعث شده است که هر مقاله پژوهشی حکم یک واحد تحقیق دانشگاهی را داشته و توان پژوهشی دانشگاه ها و ارزش کار محققان را بر اساس میزان انتشار مقاله های پژوهشی آنها بسنجند.
یاد بگیرید که پژوهش های علمی را چگونه بخوانید و یادداشت برداری کنید و در مورد اطلاعات ارائه شده نظر دهید. ابتدا مقاله را به طور سطحی بخوانید. اما قبل از هر اقدامی آن را به طور کامل بخوانید. از روش های عمومی و اطلاعات ارائه شده ایده بگیرید.
خلاصه نویسی یک مقاله علمی فرایند برجستهسازی و ارائه مروری متمرکز از یک پژوهش کامل است که پس از بررسی دقیق کارشناسان در یک نشریه علمی منتشر شده است. خلاصه یک مقاله علمی، یک دید کوتاهی از مقاله در اختیار خوانندگان بالقوه قرار میدهد، که به بینشی از تمرکز مقاله منجر می شود. نگارش و خلاصه کردن مقاله های علمی یکی از فعالیت های معمول محققان و پژوهشگران است. شما میتوانید با مطالعه اصولی و خوب مقالات با هدف خلاصه نویسی، طرح ریزی یک خلاصه موفق و نگارش نهایی آن را بیاموزید.
مرحله اول : مطالعه مقاله
چکیده مقاله را خوب مطالعه کنید
محتوای تحقیق را درک کنید
بروید سراغ نتیجهگیری
استدلال اصلی و موقعیت مقاله را شناسایی کنید
مرور استدلال
هنگام مطالعه نتبرداری کنید
مرحله دوم : طراحی پیشنویس
توضیح مختصری از پژوهش را بنویسید
تصمیم بگیرید کدام جنبههای مقاله بیشترین اهمیت را دارد
کلمات کلیدی (کلیدواژهها) برای استفاده در خلاصه را شناسایی کنید
هدفتان مختصر باشد
مرحله سوم : نگارش خلاصه مقاله
با تعریف پرسش تحقیق شروع کنید
پیرامون روش شناسی مقاله بحث کنید
نتایج را بنویسید
ایدههای اصلی ارائه شده در مقاله را مرتبط کنید
نتیجه گیری شخصی خود را نیاورید
از درج نقل قول مستقیم از متن مقاله علمی اجتناب کنید
از زمان حال استفاده کنید
پیش نویس خود را مورد بازبینی قرار دهید
برای خلاصهبرداری و یادداشت نکات مهم از مقالههای علمی روشهای مختلفی وجود دارد. یکی از مفیدترین این روشها روش یادداشتبرداری کرنل است.
یادداشت برداری کرنل (Cornell Notes) یک روش یادداشت برداری (جزوه نویسی) است که در سال ۱۹۵۰ توسط والتر پاوک یک پروفسور آموزش در دانشگاه کرنل اختراع شد. روش کرنل جزوه برداری به صورت مختصر و منظم است. در این روش صفحه شما به ۴ قسمت تقسیم میشود. ۱) عنوان ۲) جزوه ۳) نکات کلیدی ۴) خلاصه جزوه. یک (I) بزرگ در ذهن خود تصور کنید؛ یک خط عمودی در صفحه رسم کنید که صفحه خودتان را به دو ستون تقسیم میکنید. قسمتی که جزوه مینویسید (سمت راست) که دو برابر قسمت کلمات کلیدی است (سمت چپ). هم چنین یک خط افقی حدود ۵ تا ۷ خط (یا ۵ سانتیمتر) از بالای صفحه بکشید. قسمت بالای صفحه محل عنوان و قسمت پایین آن مربوط به خلاصه جزوه میباشد.
عنوان: قسمت بالای صفحه مربوط به عنوان نوشته، تاریخ و کلاس و ... میباشد.
جزوه: در بخش بزرگتر صفحه (سمت راست) جزوه برداری صورت میگیرد. جزوه برداری معمولاً به صورت خلاصه و بر پایه ایده اصلی موضوع است. از به کار بردن جملات بلند و کامل پرهیز کنید، به جای آن جملات رو خلاصه کنید و از علایم اختصاری استفاده کنید.
نکات کلیدی: مطالب رو در اسرع وقت مرور کنید، هم چنین مطالب مهم مثل کلمات کلید، تاریخ، اسامی افراد و غیره را در سمت چپ بنویسید.
خلاصه: در پایین صفحه که محل خلاصه یادداشت است، فرض کنید میخواهید این مطلب را به کسی که اطلاعی از آن ندارد آموزش دهید اما به صورت خلاصه!
به یاد داشته باشید که مراحل «نکات کلیدی» و «خلاصه یادداشت» میبایست بعدا نوشته شوند، اما در اسرع وقت و نهایتا ۴۸–۲۴ ساعت بعد از یادداشت برداری. ایده خوبی است که در نوشته خود نیز سوالاتی طرح کنید. هم چنین میتوانید بین هر ایده اصلی جزوه یک خط خالی بگذارید تا بعدا مطالبی به آن اضافه کنید.
"امیدواریم که مطالب سایت مفید بوده و در جهت کمک به تقویت مهارت های قدمی برداشته باشیم"
چاپ انواع کتاب در تیراژهای دلخواه، در کمترین زمان با تضمین کیفیت
مشاوره رایگان و معرفی مجلات معتبر داخلی و خارجی برای چاپ مقاله هایتان