یکی از سوالات مهمی که محققان، دانشجویان و به واسطه نیازها و اهداف پژوهشی و تحصیلی دارند، انجام پژوهش و نگارش یک مقاله تحقیقی و علمی است. در این مطلب می خواهیم بدانیم یک تحقیق از چه اجزایی تشکیل شده است؟
پژوهش و تحقیق علمی یکی از مهارتهای ارزشمند و تخصصی است که افراد با اهداف مختلف به آن میپردازند. این فرآیند، که منجر به دستیابی به نتایج جدید و کاربردی میشود، به دقت و ثبت مراحل نیاز دارد. یکی از بهترین روشها برای مستندسازی این مسیر، نگارش یک مقاله علمی است.
یک مقاله علمی برای اینکه به صورت استاندارد و اصولی تدوین شود، نیازمند ساختار و بخشبندی مناسب است. این بخشها اجزای اصلی تشکیلدهنده مقاله را تشکیل میدهند و هر کدام نقشی کلیدی در ارائه منظم و قابل درک یافتههای پژوهشی دارند. در ادامه این مطلب، شما را با اجزای اصلی مقالههای علمی آشنا خواهیم کرد و نکات مهمی برای نگارش هر بخش ارائه میدهیم. همراه ما باشید تا با روشهای بهبود کیفیت مقالات علمی بیشتر آشنا شوید.
مقاله به متنی گفته میشود که حداقل یک و حداکثر سی صفحه دارد و در آن به بررسی موضوعی مشخص، همراه با پاسخ به یک یا چند پرسش علمی پرداخته میشود. مقالات بر اساس نوع و هدف نگارش به انواع مختلفی تقسیم میشوند، اما ساختار اصلی آنها معمولاً از بخشهای مشترکی تشکیل شده است. این بخشها شامل مقدمه، بدنه اصلی یا متن مقاله و در نهایت نتیجهگیری و یافتهها هستند.
در مقالات دانشگاهی، به دلیل الزامات نشریات و مجلات علمی، ساختار کمی پیچیدهتر است و بخشهای دیگری نیز به متن اضافه میشود. از جمله این بخشها میتوان به بیان مسئله، ضرورت و اهمیت تحقیق و روششناسی پژوهش اشاره کرد. رعایت این چارچوبها ن به افزایش کیفیت مقاله کمک میکند و باعث میشود شانس پذیرش مقاله در مجلات علمی معتبر بیشتر شود.
در این مقاله قصد داریم شما را با ساختار دقیق مقالات علمی آشنا کرده و اجزای مختلف آنها را با جزئیات بررسی کنیم. با ما همراه باشید تا اصولیترین روشها برای نگارش یک مقاله حرفهای و علمی را یاد بگیرید.
در زیر توضیحاتی برای هر یک از بخشهایی که باید در متن مقاله گنجانده شوند، ارائه شده است. نگارش مقاله از عنوان آغاز میشود و تا بخش یافتهها و منابع ادامه مییابد.
پختگی عنوان، حاکی از توان علمی نویسنده است و عنوان نامناسب، ارزش مقاله را کاهش میدهد. این عنوان باید ناظر به مسأله تحقیق و پرسش اصلی باشد و همچنین پوششدهنده واژگان کلیدی باشد. پس باید گویا و رسا باشد؛ در عین حال، اختصار یک امتیاز است و تعداد کلمات باید بین سه تا هشت کلمه باشد. عنوان نباید اعم یا اخص از محتوای مقاله یا انتخابی بر اساس تعصب باشد. انتخاب عنوان میتواند در ابتدا و یا پس از تکمیل مقاله صورت گیرد و در صورت تمایل میتوان آن را در انتها تغییر داد. از عناوین کلیشهای باید پرهیز کرد و در مقالات علمی، عنوان باید علمی و دور از صنایع ادبی و ابهام باشد.
تهیه چکیده یک کار فنی و هنرمندانه است که باید برای هر مقاله علمی انجام گیرد. چکیده، خلاصهای جامع از محتوای یک گزارش پژوهشی است که اهداف، پرسشها، روشها و یافتههای پژوهش را به اختصار در بر دارد و آیینهای از پژوهش است که مخاطب را ترغیب و تشویق به خواندن میکند. در چکیده باید با استفاده از کلمات متن، عصاره مقاله در 150 تا 200 کلمه آورده شود. چکیدهها را میتوان در ساختار پایاننامهها نیز مشاهده کرد. اجزای چکیده شامل بیان مسأله، دلایل نگارش و بیان مشکلی است که در مقاله مورد توجه قرار گرفته و نظرهای مختلف پیرامون آن بررسی شده و ادله و شواهد کافی در همان راستا بررسی و نتایج علمی بهدست آمده را باز مینماید. چکیده باید از زبان خود پژوهشگر (و نه نقل قول) و به صورت فعل ماضی آورده شود.
تبدیل چکیده به فهرست: چکیده هرگز مروری بر مباحث اثر تحقیقی و رساله نیست. بنابراین نباید آن را با گزارش فهرست اثر اشتباه گرفت.
تبدیل چکیده به طرح مسئله: برخی از افراد در چکیده به شرح و تفصیل موضوع پایاننامه، مسائل آن و ضرورت بحث از مسئله میپردازند که نادرست است. البته بیان اجمالی مسئله نیز از مباحث چکیده است، اما سهم آن باید متناسب با حجم چکیده باشد، نه اینکه مهمترین مطالب چکیده بر محور بیان مسئله بنا شده باشد.
ارجاع به ماخذ: پرداختن به معرفی منابع و ماخذ در چکیده نیز نادرست است.
بیان خطابی: ادبیات چکیده باید همانند ادبیات رساله یا مقاله باشد. در واقع، استفاده از بیان شعارگونه و عبارتپردازی خطابی در شأن رساله و مقاله علمی نیست.
کلیدوازهها کلماتی است برآمده از متن و مرتبط با موضوع اصلی مقاله که خواننده با مطالعه آنها به محتوای اصلی پژوهش پی میبرد. در حقیقت، کلیدواژهها در حکم موضوعات جزئی مقاله هستند و اندکی پس از چکیده میآیند. واژگان کلیدی به خواننده کمک میکنند تا پس از خواندن چکیده و آشنایی اجمالی با روند تحقیق، بفهمد چه مفاهیم و موضوعاتی در این مقاله مورد توجه قرار گرفته است. کلیدواژه در مقاله نقش "نمایه" و در کتابها و پایاننامهها نقش "فهرست" را دارند. این واژگان نمای کلی مقاله را در ذهن تداعی میکنند. میانگین واژههای کلیدی یک مقاله، پنج تا هفت کلمه است. انتخاب درست کلیدواژهها به نمایهسازی استاندارد مقاله در پایگاههای الکترونیکی علمی-پژوهشی کمک میکند و دسترسی مخاطبان را به مقاله تسهیل مینماید. کلیدواژههای اصلی باید با عنوان و مسأله تحقیق و در حد امکان با سرفصلها تناسب داشته باشد
مقدمه یکی از بخشهای مهم مقاله علمی است که روزنهای برای ورود خواننده به دنیای مقاله و در حکم نقشه راه است. وظایف اصلی مقدمه، روشن ساختن موضوع، مشخص نمودن هدف و دادن طرح و نقشه ارایه مطالب برای خواندن کل مقاله است. معمولاً داوران و ارزیابان برای شناخت قوت علمی مقاله، تنها به مقدمه و نتیجه آن نظر میکنند. بنابراین باید آن را دقیق و مناسب متن مقاله نوشت. هدف اصلی یک مقدمه پاسخ به پرسشهایی چون: این تحقیق چه اهمیتی دارد؟ چه کسانی از آن بهرهمند میشوند؟ چه نیازی به حل این مسأله داریم؟ و چه انگیزههایی باعث شد تا این مقاله نوشته شود؟ در مقدمه مقاله، مسئله تحقیق و ضرورت انجام آن و اهداف آن از نظر بنیادی و کاربردی به صورت مختصر بیان میشود و از ذکر جزئیات پرهیز میشود. در مجموع، یک مقدمه خوب شامل توضیح درباره پیشینه تحقیق، ضرورتها، روش، ساختار، منطق حاکم بر فصول است و اینکه چرا این تحقیق ادامه منطقی گزارشهای پیشین است. مقدمه نباید مفصل و طولانی باشد. بهتر است حداکثر دو صفحه یا یکششم کل مقاله باشد. سیر نگارش مقدمه از مطالب عام به خاص است؛ از جنبههای کلی شروع میشود و رفتهرفته به بخشهای تخصصیتر میپردازد. محقق باید پرسشهای پژوهش خود را به صورت استفهامی بیان کرده و به تعریف متغیرهای تحقیق به صورت عملیاتی بپردازد.
بدنه، قسمت اصلی یا متن مقاله است که در آن به سوالات تحقیق به طور تفصیلی پاسخ داده میشود. پس تا زمانی که محقق مسأله خود را حل نکرده و یا به آن نزدیک نشده است، نباید اقدام به نگارش کند. عبارات بدنه باید مستند به منابع معتبر و مستدل به برهان باشد و از آوردن عباراتی که در درستی آنها شک وجود دارد، پرهیز شود.
تعیین محورهای داخلی در بدنه مقاله، ارتباط و انسجام منطقی بین قسمتهای مختلف را تقویت میکند. در تعیین عناوین داخلی مقاله میتوان از سوالات فرعی کمک گرفت و هر کدام از عناوین داخلی میتواند پاسخ به یک سوال فرعی باشد. در صورت نیاز، میتوان عناوین داخلی را به موضوعات جزئیتر و سادهتر تبدیل کرد و به سوالات ریزتری که پاسخ آنها تنها به چند پاراگراف نیاز دارد، رسید. حجم مقاله نیز به نوع مجله و سفارشدهنده آن بستگی دارد، اما بهترین مقاله نوشتاری است که با کمترین کلمات، بیشترین محتوای علمی را تولید کرده و به حل مسأله بیانجامد.
جملههای ساده، گویا و صحیح از ضروریات یک متن علمی است. اگر جملاتی از متن مقاله از نظر دستوری یا علمی استوار نباشند، تأثیر ناخوشایندی بر مخاطب و اعتماد او میگذارد و کل مقاله را زیر سوال میبرد. پس تنها مهارت در جملهسازی و عبارتپردازی برای تولید یک مقاله علمی کافی نیست؛ بلکه باید چینش صحیح جملات و ترکیب درست آنها را آموخت. گام نخست در این مسیر، نگارش پاراگرافهای استاندارد است.
در این قسمت، توصیف مختصر و مفیدی از آنچه بهدست آمده، ارائه میشود. در حقیقت، باید مشخص شود که مقاله به روشن شدن مسئله چه کمکی کرده است. بنابراین، دستاوردها و حاصل پژوهش بدون بیان ادله و شواهد در بخش پایانی بیان میشود. نتیجه، برخلاف چکیده، متضمن تعریف و بیان مسأله، ضرورت تحقیق، ذکر ادله و دیدگاههای رقیب نیست. نتیجه نشان میدهد که مقاله حاضر چه نوآوریهایی داشته و چه مشکلی را حل نموده است. (برحسب اهمیت آنها، روش متداول بیان نتایج آن است که ابتدا مهمترین و سپس یافتههای کماهمیتتر ارائه میشود).
توجه داشته باشیم که مقاله، گزارش مستند و مستدل از تحقیق است، اما نتیجه مقاله، گزارش نتایج تحقیق بدون ذکر استدلال، استناد و ارجاع است. نتیجه مقاله در حقیقت، پاسخ به سوالاتی است که از ابتدا طرح شده و این نتایج، یافتههای مستدل و مستند در متن مقاله است. بنابراین، از هرگونه عبارتپردازی و ادعای به اثبات نرسیده باید شدیداً خودداری نمود. نتایج معمولاً مبتنی بر ترتیب منطقی پرسشها یا فرضیهها و نیز وابسته به تایید یا رد فرضیههاست و ترتیب بیان نتایج نیز بر حسب ترتیب تنظیم سوالها و فرضیههای آنها است.
اعتبار علمی مقاله به مستند و مستدل بودن آن است. ارائه فهرست کاملی از مراجع مقاله با رعایت اصل امانتداری و اخلاق پژوهشی مورد انتظار است. البته سبکهای استناددهی در کتابها و مقالات متنوع است. معمولاً "راهنمای نویسندگان" در مجله یا جشنواره علمی، در عمل به چگونگی ارجاعات پیروی میشود. اما "ارجاع در پایان مقاله"، "ارجاع در پاورقی" و "ارجاع در متن"، سه شیوه عمده استناد است که شیوه اخیر (ارجاع درون متن) به علت سهولت، سرعت، ایجاد تمرکز ذهنی برای خواننده و رواج جهانی آن، بر دو شیوه قبلی برتری دارد. در این روش، نام صاحب اثر، تاریخ انتشار و شماره جلد و صفحه را میآورند.
درباره مشخصات کتابشناختی منابع تحقیق (کتابنامه) که در پایان مقاله میآید، هماهنگترین روش، همسویی با روش ارجاعنویسی در بدنه اصلی مقاله است که در پی میآید. البته همانگونه که پیشتر اشاره شد، نباید در ارجاعات و نقلقولها افراط کرد؛ در غیر این صورت، مقاله به مجموعه یادداشتها و تحلیلهای دیگران تبدیل شده و از ارزش علمی آن کاسته میشود. همچنین در چگونگی ارجاعات، باید مطابق سلیقه و درخواست محلی که برای آنها مقاله تهیه میشود، عمل نمود. ارجاعات پاورقی و منابع به روش زیر انجام میگیرد.
توضیحات اضافی یا اصطلاحی که نمیتوان برای حفظ انسجام متن آن را درون متن آورد، میتواند در زیرصفحه با مشخص کردن شماره بیاید. توضیحات باید حتیالامکان خلاصه باشد. ترجمه آیات و روایات در متن فارسی بیاید و در صورت نیاز، میتوان متن عربی را در پاورقی آورد. کلمههای بیگانه در داخل متن حتماً باید به فارسی نوشته شود و در صورت لزوم، معادل خارجی آنها در پاورقی بیاید. این موارد در خصوص اصطلاحات تخصصی یا نام اشخاص صادق است. در موارد ضروری که باید کلمه خارجی در متن بیاید، باید در کنار صورت فارسی و داخل پرانتز نوشته شود. توجه کنیم که آوردن معادل انگلیسی آن واژه کفایت میکند.
محقق باید در پایان مقاله، فهرستی از منابع و مراجع که در متن به آنها استناد کرده است، به ترتیب حروف الفبای نام خانوادگی ارائه دهد. تنها منابعی باید آورده شود که در متن از آنها استفاده شده است. در ذکر هر منبع، حداقل پنج دسته اطلاعات ضروری به نظر میرسد:
1- نام خانوادگی و نام مؤلف یا مؤلفان
2-تاریخ انتشار اثر
3-عنوان اثر
4-نام شهر
5-نام ناشر.
در ارجاع منابع باید دقت شود که نام مؤلف یا صاحب اثر بدون ذکر القاب (مانند آقا، خانم، استاد، دکتر و ...) آورده شود، مگر اینکه لقب جزو نام مشخص باشد، مانند خواجه نصیرالدین طوسی یا امام خمینی.
یک اثر با یک مؤلف
نام خانوادگی، سال انتشار، شماره صفحه به ترتیب داخل پرانتز آورده میشود، مانند (ابطحی، 1382، ص 27).
اثری با بیش از یک مؤلف
نام خانوادگی مؤلفان به ترتیب، همراه با سال انتشار و شماره صفحه ذکر میشود، مانند (سرمد، بازرگان، حجازی، 1379، ص 50).
اگر بیش از سه مؤلف باشد، تنها نام خانوادگی اولین مؤلف آورده شده و به دنبال آن عبارت "و همکاران" یا "و دیگران" میآید، مانند (نربخش و دیگران، 1366، ص 75).
اثری با نام سازمانها یا نهادها
به جای نام مؤلف، نام سازمان ذکر میشود، مانند (فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، 1382، ص 34).
دو یا چند اثر از یک مؤلف
همه آثار در داخل پرانتز به ترتیب تاریخ نشر آمده و با علامت نقطهویرگول از هم جدا میشوند، مانند (والاس، 1980، ص 15؛ 1988، ص 27؛ 1990، ص 5).
اگر آثار یک مؤلف در یک سال منتشر شده باشد، با حروف الفبا از هم متمایز میشوند، مانند (احمدی، 1365 الف، ص 22؛ 1365 ب، ص 16).
استناد به آیات و روایات
ابتدا نام سوره و شماره آیه ذکر میشود، مانند (بقره، 39).
در خصوص نهج البلاغه، نام کتاب و شماره خطبه یا نامه میآید، مانند (نهج البلاغه، خطبه 33).
برای روایات غیر نهج البلاغه، نام گردآورنده، تاریخ نشر، شماره جلد و صفحه ذکر میشود، مانند (مجلسی، 1403، ج 56، ص 198).
ارجاع مقالات
ابتدا نام مؤلف یا مؤلفان، سپس تاریخ انتشار، عنوان مقاله، نام مجله و شماره آن ذکر میشود، مانند:
(حداد عادل، غلامعلی، 1375، "انسان عینی"، فصلنامه حوزه و دانشگاه، ش 9، صص 35-41).
ارجاع به پایاننامهها و رسالهها
پس از ذکر عنوان، باید ذکر شود که منبع پایاننامه کارشناسی ارشد یا رساله دکتری و به صورت چاپنشده است، مانند:
(ایزدپناه، عباس، 1371، "مبانی معرفتی مشاء و اهل عرفان"، پایاننامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده، دانشگاه قم).
ارجاع به روزنامهها
مشابه ارجاع به مقاله در مجله است، مانند:
(محمودی، اکبر، 1375، "موانع توسعه در ایران"، روزنامه کیهان، ص 6).
ارجاع به فرهنگنامهها و دایرهالمعارفها
مشابه ارجاع به کتاب است، مانند:
(بجنوردی، سید کاظم و همکاران، 1377، "دایرهالمعارف بزرگ اسلامی"، چاپ دوم، تهران: مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی).
ارجاع به کنفرانسها، سمینارها و گزارشها
برای همایشها باید به شکل زیر ذکر شود.
(سلطانی، 1363، "همایش بینالمللی نقش دین در بهداشت و روان"، 1380، چکیده مقالات، اولین همایش بینالمللی نقش دین در بهداشت روان، تهران: دانشگاه علوم پزشکی ایران).
نقل از منابع الکترونیکی (اینترنت)
در ارجاع به منابع اینترنتی، اطلاعات به ترتیب زیر آورده میشود.
(ترابیان، 1987، ترجمه قنبری، 1380).
(بارلو، جان پی، 1996، "درخت یوشع میلرزد"، مجله CORE، روی خط اینترنت، ج 8، ش 92، ص 1، نقل شده تاریخ 25 مارس 1996، قابل دسترسی در: http://www.pemberley.com/jahein).
این شیوهها برای رعایت استانداردهای ارجاعدهی و تسهیل دسترسی به منابع اصلی تدوین شده است.
در این مقاله سعی کردیم تا با بررسی اجزای اصلی یک مقاله علمی، ساختار استاندارد و اصولی نگارش آن را به شما معرفی کنیم. پژوهش و تحقیق علمی فرایندی پیچیده و دقیق است که برای مستندسازی نتایج آن، نیاز به تدوین مقالهای با ساختاری مشخص دارد. از عنوان گرفته تا منابع و مآخذ، هر بخش نقش ویژهای در ایجاد یک مقاله علمی موفق دارد. با رعایت اصول و شیوههای مناسب نگارش، میتوان مقالهای علمی و معتبر تولید کرد که همخوانی با معیارهای علمی و استانداردهای نشریات معتبر داشته باشد.
در این راستا، توجه به چکیدهای جامع، مقدمهای روشن، بدنهای مستند و دقیق و نتیجهگیری قوی، از جمله مواردی است که موجب افزایش کیفیت مقاله علمی میشود. بهعلاوه، رعایت دقیق فرآیند ارجاعدهی به منابع و مآخذ، از دیگر اصول ضروری در نوشتن مقالهای معتبر است که به اعتبار علمی تحقیق و پژوهش کمک میکند. در نهایت، نگارش یک مقاله علمی نیازمند مهارتهای نوشتاری مانند ویراستاری تخصصی نیز است.
اگر به دنبال ارتقای کیفیت تحقیقات علمی و مقالات خود برای انتشار در مجلات معتبر بینالمللی هستید، سینا ترجمه همراه مطمئن شماست. با ارائه خدمات تخصصی ترجمه و ویراستاری، ما اطمینان میدهیم که محتوای علمی شما بهصورت روان، دقیق و مطابق با استانداردهای بینالمللی ارائه شود. تیم ما متشکل از مترجمان و ویراستاران حرفهای در حوزههای مختلف علمی است که با تسلط بر اصطلاحات تخصصی، متون شما را برای پذیرش در برترین ژورنالها آماده میکنند.
با انتخاب سینا ترجمه، در مسیر موفقیت پژوهشی گامی بلند بردارید.
جهت اطلاعات بیشتر درباره انواع ویراستاری مورد نیاز متن خود، میتوانید با کارشناسان ما از طریق تماس یا پست الکترونیکی موسسه و همچنین از طریق شبکههای مجازی (واتساپ، اینستاگرام، تلگرام و ایتا) در ارتباط باشید.
راه های ارتباطی با ما
تحقیق علمی فرایندی است که از طریق آن دادهها جمعآوری، تحلیل و نتیجهگیری میشود تا به سوالات علمی یا فرضیات پاسخ دهد.
مقاله علمی یک نوشتار پژوهشی است که نتایج یک تحقیق یا مطالعه علمی را بیان میکند و به اشتراک میگذارد.
چکیده خلاصهای از کل مقاله است که به طور کوتاه به هدف، روشها، نتایج و نتیجهگیری تحقیق اشاره دارد.
مقدمه مقاله علمی زمینه تحقیق، اهمیت موضوع، پیشینه تحقیق و سوالات یا فرضیات اصلی تحقیق را معرفی میکند.
روششناسی به شرح رویکرد و روشهایی میپردازد که برای جمعآوری و تحلیل دادهها در تحقیق استفاده شده است.