با رشته تحصیلی گفتار درمانی، گرایش های ان، بازارکار این رشته ,شرایط ادامه تحصیل, مواد آزمون های ارشد و دکتری آشنا شوید.
رشته گفتار درمانی یکی از زیر مجموعههای علوم توانبخشی است و هدف آن یاری رساندن به افرادی است که دچار اختلالات گفتاری و زبانی هستند که این کمک شامل موارد زیر میشود:
کمک به افرادی که اختلالات تلفظی دارند، بیمارانی که اختلال در صوت دارند، بیمارانی که دچار آسیبهای مغزی شدهاند ( قدرت سخن گفتن نداشته یا بیربط سخن میگویند)یاری کردن ناشنوایان برای برقراری ارتباط کلامی، کمک به طیف گستردهای از عقبماندگان ذهنی برای برقراری ارتباط کلامی، توصیه و مشاوره به افراد جامعه.
یک گفتار درمانگر میتواند به قاریان قرآن، مداحان، خوانندهها، گویندگان صدا و سیما، دوبلورها و در کل افرادی که از صوت خود به صورت حرفهای استفاده میکنند، آموزش دهد که چگونه سخن بگویند یا از صوت خود استفاده کنند تا مشکلی برایشان به وجود نیاید. این رشته برای جوانان کنجکاو که به دنبال کشف ناشناختهها میباشند و میخواهند در زمینه تحصیلیشان حرف اول را بزنند، رشته بکری است و زمینههای ناشناخته زیادی دارد. یک گفتار درمانگر میتواند در درمانگاهها و مراکز بهداشت، مراکز ویژه توانبخشی و مراکز آموزش و پرورش استثنایی فعالیت بکند چون قسمت عمده کار در ارتباط با ناشنواها و کمشنواها است.
فیزیک صوت، آناتومی و فیزیولوژی عمومی، آناتومی و فیزیولوژی مکانیزم گفتار، آناتومی و فیزیولوژی اعصاب و رابطه با گفتار، روانشناسی کودک و نوجوان، روانپزشکی کودک و نوجوان، روانشناسی یادگیری، رشد روانی حرکتی، عقبماندگی ذهنی، بازی درمانی، سنجش شنوایی، مبانی شنوایی سنجی، زبان تخصصی، کمکهای اولیه، زبانشناسی، آواشناسی، روانشناسی زبان، اصول و متون مشاوره، اصطلاحات پزشکی، روش تحقیق، ژنتیک پزشکی، بافتشناسی و آسیبشناسی، بیماریهای گوش و حلق و بینی ، کاربرد جراحی در گفتار درمانی، بیماریهای اعصاب در رابطه با گفتار، ارتودنسی در رابطه با گفتار، اصول توانبخشی.
دانشگاه علوم پزشکی ایران |
دانشگاه علوم پزشکی اهواز |
دانشگاه علوم پزشکی تهران |
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان |
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی |
مركز آموزش عالي علوم پزشكي وارستگان |
دانشگاه علوم پزشکی ایران |
دانشگاه علوم پزشکی اهواز |
دانشگاه علوم پزشکی تهران |
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان |
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی |
|
اختلالات صوت و تشدید 1. Colton EH, Casper JK, Hirano M.(2011). Understanding Voice Problems: A Physiological Perspective for Diagnosis and Treatment. Baltimore: Williams & Wilkins. 2. Peterson – Falzne SJ, Hardin – Jones MA, Karnell MP. (2009) Cleft palate speech. Mosby. اختلال بلع 1.Murray T,Carrau RL. (2006). Clinical Management of Swallowing Disorders. Plural Publishing. اختلالات واج شناختی و آواشناختی 1. Bernthal J, Bankson N, Flipsen P. (2009) Articulation and phonological disorders: Speech sound disorders in children (6th ed). Boston : Pearson. 2. Duff JR. (2005) Motor speech disorders: Substrates differential diagnosis and management (2nd Ed) St Louis MO Elsevier Mosby. (1364) آواشناسی زبان فارسی – آواها و ساخت آوائی هجا تهران مرکز نشر دانشگاهی ثمره 3 اختلالات روانی گفتار 1.Guitar B(2006) .Stutering : An Integragrate Approach to its Nature and Treatmant .Lippincott Williams and Wilkins. 2. Word D. (2006) struttering and Cluttering :Frameworks for Understanding and Treatment , Routledge. اختلال زبان در دوران رشد 1. Paul R. (2007) language disorder from infanc through adolescent. Elsevier Mosby 2. Hoff E. (2009) Language development Vicki Knight 3. Snowling Mj, Stackhouse J (2006) Dslexia speech and language : A practitioners handbook (2th ed) London Whurr publishers. 4. Bishop D, Mogford k (1993) Langugae development in exceptional circumstances. UK: Lawrence Erlbaum Associates publishers. اختلال اکتسابی زبان 1. Lapointe LL. (2005) Aphasia And Related Neurogenic Language Disorders. Thieme. 2. Murdoch BE. (2010) Acquired Speech and Language Disorders: a neuroanatomical and functional neurological approach. U.K: Wile – Blackwell. 3. Adler RK, Webb WG. (2008) Neurology for the Speech – Language pathologosit Mosby. |