نحوه تقسیم امتیاز همواره یکی از سوالات دانشجویان و نویسندگان مقاله بوده است. در این مقاله به بررسی نحوه تقسیم امتیاز بین نویسندگان خواهیم پرداخت.
در امتیازبندی اعضای هیئتعلمی یا انتخاب دانشجوی نمونه و مواردی مانند آن، ترتیب نفرات در بخش نویسندگان مقاله نقشی اساسی دارد. یک مقاله میتواند یک یا چند نویسنده داشته باشد که امتیاز هرکدام ، با توجه به میزان مشارکت و جایگاه آنها متفاوت خواهد بود در این مقاله به نحوه تقسیم امتیاز بین نویسندگان یک مقاله و بررسی نقش هریک از آنها خواهیم پرداخت.
تعداد نویسندگان یک مقاله علمی میتواند بسته به نوع تحقیق، حوزه علمی و سیاستهای مجله یا کنفرانس متفاوت باشد. برخی مجلات محدودیتهایی برای تعداد نویسندگان دارند. تحقیقات چند رشتهای (Interdisciplinary) یا پروژههای بزرگ ممکن است نیاز به همکاری گستردهای داشته باشند و بنابراین تعداد نویسندگان بیشتری داشته باشند. در پروژههای کوچک یا پژوهشهای انفرادی، تعداد نویسندگان معمولاً کمتر است. برخی مجلات ممکن است محدودیتی برای تعداد نویسندگان نداشته باشند، اما برخی دیگر ممکن است تعداد نویسندگان را محدود کنند. بهطور مثال، بعضی از مجلات در حوزههای خاص ممکن است حداکثر تعداد نویسندگان را به 6 یا 10 نفر محدود کنند. اگر تعداد نویسندگان زیاد باشد، برخی مجلات ممکن است بخواهند توضیحی در مورد سهم هر نویسنده از تحقیق ارائه شود. تعداد دیگرس از مجلات هیچ محدودیتی برای تعداد نویسندگان قائل نیستند، به شرطی که هر نویسنده سهم معناداری در تحقیق داشته باشد.
تقسیم امتیاز مقاله بین نویسندگان میتواند به روشهای مختلفی انجام شود و به عواملی مانند میزان مشارکت هر نویسنده، ترتیب نام نویسندگان، و سیاستهای مؤسسه یا مجله بستگی دارد. یکی از روشهای رایج برای ارزیابی سهم مشارکت هر نویسنده در زیر آورده شده است.
-اگر مقاله یک نویسنده داشته باشد 100 درصد امتیاز محسوب میگردد.
-اگر مقاله دو نویسنده داشته باشد نفر اول نویسنده 90 درصد و نفر دوم 60 درصد امتیاز محسوب میشود.
-اگر مقاله سه نویسنده داشته باشد نفر اول 80 درصد و نفر دوم 50 درصد و نفر سوم 50 درصد امتیاز محسوب میشود
-اگر مقاله چهار نویسنده داشته باشد نفر اول 70 درصد و نفر دوم 40 درصد و نفر سوم 40 درصد و نفر چهارم 40 درصد امتیاز محسوب میشود.
-اگر مقاله پنج نویسنده داشته باشد نفر اول 60 درصد و نفر دوم 30 درصد و نفر سوم 30 درصد نفر چهارم 30 درصد و نفر پنجم 30 درصد امتیاز محسوب میشود.
-و اگر مقاله بیشتر از 5 نفر نویسنده داشته باشد 50 درصد نفر اول 125 درصد تقسیمبر تعداد سایر نویسندگان امتیاز محسوب میگردد.
در مقالات علمی، نقشهای نویسنده اول «(First Author) » و نویسنده مسئول (Corresponding Author) دارای اهمیت ویژهای هستند و هرکدام از این نقشها میتواند بهطور متفاوتی امتیازدهی شود. معمولا اکثر دانشجویان در مورد امتیاز نویسنده اول و مسئول اشتباه میکنند و آنها را یکی میدانند. باید به تفاوت نویسنده مسئول و نویسنده اول دقت کرد. نویسنده اول بهعنوان مسئول اصلی مقاله در نظر گرفته میشود و از جایگاه بالایی در بین اسامی دیگر نویسندگان برخوردار هست. بهطورکلی، هم نویسنده اول و هم نویسنده مسئول نقشی کلیدی در موفقیت مقاله دارند و امتیازدهی به آنها باید با در نظر گرفتن مشارکت واقعی آنها در پژوهش انجام شود. نویسنده مسئول علاوه بر امتیاز بر اساس جایگاه، دارای امتیاز دیگری، صرفا برای مسئول بودن نیز دارا است. نویسنده مسئول بهعنوان رابط بین نویسندگان مقاله و مجله عمل میکند. توجه داشته باشید که نویسنده مسئول یا راهبر حتماً مدیر پروژه یا از ارکان اصلی پژوهش نیست.
نویسنده اول معمولاً کسی است که بیشترین مشارکت را در انجام تحقیق، نگارش مقاله، و تحلیل دادهها داشته است. او اغلب مسئول نوشتن پیشنویسهای اولیه مقاله و هماهنگی بین سایر نویسندگان است. در بسیاری از ارزیابیها، نویسنده اول بیشترین امتیاز را دریافت میکند، زیرا بیشترین سهم از کار را بر عهده داشته است. در نظامهای امتیازدهی مختلف، این امتیاز ممکن است به طور قابل توجهی بالاتر از سایر نویسندگان باشد.
نویسنده مسئول کسی است که مسئولیت ارتباط با مجله، پیگیری فرآیند داوری، و پاسخگویی به سوالات ویرایشگران و خوانندگان را بر عهده دارد. این نویسنده معمولاً مسئول ارسال مقاله به مجله و اطمینان از درستی کلیه مراحل انتشار است. نویسنده مسئول نیز امتیاز بالایی دریافت میکند، به ویژه اگر نقش علمی برجستهای در پروژه داشته باشد. امتیاز نویسنده مسئول معمولاً کمتر از نویسنده اول است، مگر اینکه نویسنده مسئول نقش کلیدی در پژوهش داشته باشد.
اگر دانشجو یا محقق اصلی بیشترین سهم را در پژوهش داشته باشد، نام او باید بهعنوان نویسنده اول ذکر شود و نام استاد یا اساتید بهعنوان نویسندگان بعدی یا در انتهای فهرست بهعنوان نویسنده آخر (Senior Author) آورده شود.
اگر استاد سهم عمدهای در تحقیق داشته باشد، ممکن است نام او بهعنوان نویسنده اول ذکر شود، اما این کمتر رایج است و بیشتر در پروژههایی دیده میشود که خود استاد نقش اصلی را در تحقیق ایفا کرده است.
درنهایت، ترتیب نامها باید بر اساس توافق مشترک و رعایت اصول اخلاقی پژوهش تعیین شود.
محاسبه امتیاز برای مشاوره پایاننامهها بستگی به سیاستهای دانشگاه یا مؤسسه آموزشی دارد. این امتیازها معمولاً در ارزیابی فعالیتهای علمی و پژوهشی اعضای هیئتعلمی و محققان مؤثر است و در ترفیع، ارتقاء و سایر ارزیابیهای شغلی موردتوجه قرار میگیرد. در زیر به اصول و روشهای رایج محاسبه امتیاز برای مشاوره پایاننامهها اشارهشده است.بهطورکلی، نحوه محاسبه امتیاز برای مشاوره پایاننامهها به سیاستهای مؤسسه و قوانین مربوطه بستگی دارد و اعضای هیئتعلمی باید با این سیاستها آشنا باشند تا از امتیازات مربوطه بهرهمند شوند.برای اطلاعات دقیقتر و آگاهی از سیاستهای خاص مؤسسه یا دانشگاه، بهتر است با دفتر پژوهش یا آموزش دانشگاه خود مشورت کنید. در زیر به بررسی امتیازات مربوط به هر بخش توضیح داده شده است.
1. مشاوره پایاننامه کارشناسی ارشد
امتیاز به استاد راهنما: معمولاً استاد راهنما (Supervisor) که مسئولیت اصلی هدایت پایاننامه را بر عهده دارد، بیشترین امتیاز را دریافت میکند. این امتیاز ممکن است بسته به دانشگاه یا مؤسسه، بین 1 تا 3 امتیاز باشد.
امتیاز به استاد مشاور: اگر پایاننامه دارای استاد مشاور (Advisor) نیز باشد، معمولاً امتیاز کمتری به او تعلق میگیرد. این امتیاز ممکن است در حدود 0.5 تا 1 امتیاز باشد.
2. مشاوره پایاننامه دکتری
امتیاز به استاد راهنما: برای پایاننامه دکتری، امتیاز استاد راهنما معمولاً بیشتر از کارشناسی ارشد است و میتواند بین 3 تا 5 امتیاز باشد. این به دلیل حجم و پیچیدگی بیشتر کارهای پژوهشی در مقطع دکتری است.
امتیاز به استاد مشاور: استاد مشاور در پایاننامه دکتری نیز امتیاز بیشتری نسبت به کارشناسی ارشد دریافت میکند و این امتیاز ممکن است بین 1 تا 2 امتیاز باشد.
3. محاسبه بر اساس تعداد دانشجویان
تعداد دانشجویان راهنمایی شده: برخی دانشگاهها امتیاز را بر اساس تعداد دانشجویانی که یک عضو هیئتعلمی بهعنوان استاد راهنما یا مشاور هدایت کرده است، محاسبه میکنند. در این حالت، سقفی برای امتیازدهی وجود دارد و پس از رسیدن به یک تعداد مشخص، امتیاز اضافی برای دانشجویان جدید بهطور کاهشیافتهای تعلق میگیرد. برخی مؤسسات ممکن است سقفی برای تعداد پایاننامههایی که میتوانند در یک سال امتیازدهی شوند، تعیین کنند تا از تمرکز بیشازحد بر روی این فعالیت جلوگیری شود.
4. سیاستهای دانشگاهی
سیاستهای داخلی: دانشگاهها ممکن است سیاستهای خاص خود را برای امتیازدهی داشته باشند که در آییننامهها و دستورالعملهای مربوطه ذکرشده است. این سیاستها میتوانند شامل جزئیات دقیقتری درباره نحوه محاسبه امتیاز بر اساس نوع پایاننامه، تعداد نویسندگان و دیگر عوامل باشند.
توجه به خروجیها: در برخی موارد، امتیاز مشاوره پایاننامه ممکن است با توجه به خروجیهای علمی (مانند مقالات منتشرشده بر اساس پایاننامه) افزایش یابد.
با توجه به اینکه هر چه تعداد نویسندگان مقاله کمتر باشد، امتیاز بیشتری به نفرات میرسد، پس باید تلاش شود که تا حد ممکن تعداد نویسندگان مقاله کم باشد. البته گاهی اوقات دانشمندان بزرگ نیز بهصورت گروهی مقاله ارائه میدهند.
یکی از بزرگترین موسسات فعال درزمینه کارهای پژوهشی، سینا ترجمه میباشد. این موسسه با بهرهگیری از نخبگان بزرگ مراکز آموزشی کشور، توانسته است در انواع خدمات پژوهشی حرف اول را بزند که ازجمله خدمات میتوان به استخراج مقاله از پایاننامه کارشناسی ارشد و تهیه مقاله از رساله دکتری اشاره کرد. در حقیقت سینا ترجمه با بهرهگیری از پژوهشگران و مترجمین نیتیو، آماده استخراج مقاله از پایاننامههایی است که به زبانهای مختلف نوشتهشده است. اگر پایاننامه شما به زبان فارسی یا غیرفارسی است و درخواست استخراج مقاله رادارید این نوید را به شما میدهیم که سینا ترجمه میتواند بهترین گزینه برای شما باشد.
راه های ارتباطی با ما
09149724522
04133250787
sina.pub@gmail.com
@pub.sina
خیر، نویسنده مسئول و نویسنده اول میتوانند افراد متفائت باشند اما در بسیاری از موارد نویسنده اول و مسئول، شخص واحد هستند.
بله، ترتیب نامها معمولاً نمایانگر سهم و نقش هر نفر است.
میتوان گفت که تعدد نویسندگان یک مقاله پژوهشی معمولا بین 2 تا 6 نفر است، اما ممکن است در برخی موارد، این تعداد بیشتر شود.