دانشجویان و یا کارمندان ادارات و شرکتها ممکن است برای انجام پروژه ها و تحقیقات نیاز به ارائه گزارش کار داشته باشند.گزارش کار مجموعه دقیقی از اطلاعات و نحوه انجام تحقیق میباشد که باید توسط خود دانشجو یا کارمند تکمیل شود و مدیران با توجه به این گزارش کار نظریه خود را در مورد تحقیق اعلام میکنند.
اگر دانشجو یا کارمند هستید ممکن است بسیار با کلمه گزارش کار مواجه شده باشد گزارش کار چیست و چه کاربردی دارد و چگونه نوشته میشود؟اگر شما نیز یکی از افرادی هستید که برای اولین بار میخواهید گزارش کار ارائه دهید هم اکنون میتوانید با مطالعه این مطلب یک گزارش کار کامل از فعالیت های خود که در طول یک ماه کاری یا چندین ماه کار تحقیقاتی انجام داده اید را با دقت بنویسید و به مدیر مافوق یا استاد خود تحویل دهید.گزارش کار کاربرد زیادی هم برای شما و هم برای مدیران دارد.در واقع دید شما را نسبت مراحل انجام کار بازتر میکند و همچنین به مدیران موسسات کمک میکند تا بتوانند روند پیشرفت و یا پسرفت کاری را مشاهده کنند و نقاط ضعف و قوت پروژه را بررسی نمایند.
در حین گزارش نویسی، هدفتان باید کاملا واضح باشد. از همه مهمتر اینکه گزارش باید بهگونهای نوشته شود که حتی برای فردی که در زمینهی موضوع مورد نظر اطلاعات کافی ندارد هم قابل درک باشد. بنابراین باید از زبان ساده و جملات کوتاه استفاده و از جملات بلند و پیچیده خودداری کنید. همچنین باید از اصطلاحات فنی و تخصصی اجتناب کنید. اگر مجبورید از زبان تخصصی استفاده کنید باید تمامی واژههایی را که استفاده میکنید، توضیح دهید. اگر احساس میکنید باید بیشتر از پنج کلمه را توضیح دهید، یعنی بیش از حد از اصطلاحات تخصصی استفاده کردهاید و باید چند مورد از آنها را حذف و با کلمات ساده جایگزین کنید.
مخاطبان خود را مدنظر داشته باشید. اگر قرار است گزارش شما خطاب به فرد خاصی نوشته شود، دقت کنید آیا باید از «شما» استفاده کنید یا از «سوم شخص مفرد»، برای مثال: «شاید جناب مدیرعامل مایل باشند این موضوع را مدنظر بگیرند…»، یا «جناب وزیر موافقت کردهاند که…».
مانند همهی مقالات یا نوشتههای رسمی، گزارش شما هم باید بارها خوانده و با بیرحمی ویرایش شود. دقت کنید که حتما تمام اطلاعاتی که در گزارش نوشتهاید مرتبط به موضوع باشند، همینطور از نظر دستوری، املاء و استفادهی درست از ضمایر هم باید دقت لازم را به عمل آورید. بهتر است یک بار دیگر هم ساختار و ملزومات مربوط به آن را بررسی کنید. برای گزارشاتی که در زمینهی تحصیلی هستند دقت کنید که به تمامی مراجع بهدرستی اشاره شده باشد. مراقب باشید که سهوا و بدون اینکه حتی خودتان هم متوجه شده باشید از جایی کپیبرداری نکرده باشید.
در آخر حتما از خودتان سوال کنید: «آیا گزارش من در راستای هدف مورد نظر آماده شده است؟» فقط در صورتی که پاسخ مثبت بود، میتوانید آن را به مخاطب مورد نظر ارسال کنید.
سعی کنید تا میتوانید گزارش کار را خوانا تر و نزدیک تر به مفهوم بنویسید تا به واقعیت نیز نزدیک تر باشد.برای ارائه یک گزارش کار ترتیب رعایت موارد فوق الزامی میباشد و همچنین شیوه نوشتن نیز باید به سبک فوق باشد.