همانطور که میدانید، نگارش و اکسپت مقاله در مجلات معتبر از جمله اقداماتی است که باعث ارتقای رزومه شخصی، کاری و تحصیلی میشود. اما آگاهی از هزینه انجام این کار، به نظر مهمترین دغدغه فکری فرهیختگان عزیز است. با ما همراه باشید تا در ادامه، علاوه بر چگونگی نگارش مقاله و اکسپت در مجلات، شما را از هزینه انجام این کار آگاه سازیم.
فعالیتهای پژوهشی جزء جداییناپذیر تحصیلات تکمیلی است که هر دانشجویی به آن واقف است، خصوصاً اگر تصمیم به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و کسب رتبههای علمی در مجامع دانشگاهی داشته باشد. نگارش و اکسپت مقاله نیز بخش اصلی و در واقع ثمره فعالیتهای پژوهشی محققان است، البته در صورتی که محصول نهایی پژوهش در مجلات علمی معتبر به چاپ برسد.
در سالهای اخیر، چاپ مقالات در مجلات داخلی و خارجی به دلیل اختصاص امتیازات بالا به آنها، مورد توجه جامعه علمی قرار گرفته است؛ چراکه یکی از رایجترین ابزارهای انتشار یافتههای جدید محققان در سطح وسیع، همین مقالات علمی باارزش هستند. از این رو، مبحث چگونگی نگارش و اکسپت مقاله در مجلات معتبر و هزینههای مربوط به آن، مسئلهای است که ذهن اکثر پژوهشگران را به خود مشغول میکند.
بدیهی است که چاپ مقاله در ژورنالهای معتبر، دارای مزایا و امتیازاتی برای نویسندگان آنهاست. اما برخی، به دلیل نداشتن مهارت کافی در زمینه مقالهنویسی، خصوصاً کسانی که تجربه قبلی در این زمینه ندارند، شروع کار را برای خود سخت میدانند.
به همین دلیل، ما در سایت مؤسسه سینا ترجمه، در مطالب و گفتارهای خود معمولاً سعی داریم دانشجویان و محققان عزیز را تا حد امکان از شرایط و چگونگی نگارش مقالات و چاپ آنها در مجلات علمی مطلع سازیم و در این مسیر، یار و همراه آنها باشیم. در صورتی که پایاننامهای داشته باشند، برای آنها مقالهای مطابق با اصول مقالهنویسی استخراج کرده و به چاپ میرسانیم. همچنین، در صورت نداشتن پایاننامه، مسیر نگارش مقاله را به آنها بازگو میکنیم.
همانطور که میدانید، نگارش مقاله مستلزم دانش و آگاهی درباره اصول و قواعد کلی مقالهنویسی است که هر محققی، قبل از اقدام به نگارش، باید به آن مجهز باشد. در قدم اول، باید نوع مقاله و مخاطب خود را مشخص کنید تا بر اساس آنها، تکنیک و شیوه مطلوب خود را برای نگارش انتخاب کنید. غالباً، فرمت کلی مقالهنویسی برای تمام علوم، از جمله علوم انسانی، هنر، پزشکی و فنی و مهندسی، یکسان است. اما با توجه به نوع مقالهای که قصد نگارش آن را دارید، شیوه نگارش آن متفاوت خواهد بود.
همانطور که میدانید، مقالات علمی پژوهشی به شیوهای متفاوت از مقالات علمی ترویجی نوشته و تنظیم میشوند. نکته مهم در نگارش مقاله، رعایت اصول صحیح مقالهنویسی و استفاده از فرمتی است که مجله مدنظر برای اکسپت مقاله ارائه داده است.
ساختار مقاله علمی برای مجلات مختلف دارای یک چارچوب استاندارد از پیش تعیینشده است که محققان و نویسندگان مقالات، برای گرفتن پذیرش از مجلات معتبر، باید استایل معرفیشده را رعایت کنند. ممکن است جزئیات ساختار معرفیشده برای مجلات مختلف اندکی تفاوت داشته باشد که در سایت مجله مذکور قابل مشاهده خواهد بود. اما بهطور کلی، مقالات یک ساختار کلی دارند که معمولاً اکثر مجلات از آن پیروی میکنند.
در ادامه به این ساختار اشاره شده است.
عنوان مقاله
هر مقاله با عنوان خود به مخاطب معرفی میشود. امروزه که کاربران برای جستوجوی آسان از اینترنت استفاده میکنند، انتخاب عنوان با گذشته متفاوتتر است. عنوان مقاله باید بهگونهای تعیین شود که هم پوششدهنده محتوای مقاله باشد و هم حاوی کلماتی باشد که در موتورهای جستوجوی اینترنتی بهخوبی ظاهر شود.
چکیده
چکیده همان بخشی از مقاله است که مخاطب بر اساس آن تصمیم میگیرد به خواندن مقاله ادامه دهد یا از آن منصرف شود. در چکیده، مباحث مهم مقاله نوشته میشود. برای مقالات علمی، معمولاً چکیده بین 150 تا 350 کلمه نوشته میشود. در این بخش از مقاله، لازم نیست اشارهای به پیشینه تحقیق شود یا رفرنسها درج گردند.
کلمات کلیدی
بعد از اتمام چکیده، کلمات کلیدی نوشته میشوند. کلمات کلیدی در واقع کلماتی هستند که با تجزیه و تحلیل مقاله متوجه میشویم بنیان آن بر این واژهها استوار است. معمولاً تعداد کلمات کلیدی در یک مقاله بین 4 تا 6 کلمه است.
مقدمه
بخش مقدمه، تنه اصلی مقاله علمی است که چشماندازی از کل مقاله را به خواننده ارائه میدهد. در بخش مقدمه مقاله، باید به تمام فعالیتهایی که در تحقیق انجام شده است، اشاره شود. در واقع، مقدمه مقالات علمی باید شامل معرفی مسئله تحت بررسی یا سؤال تحقیق، پیشینه تحقیق یا مرور ادبیات، و همچنین ارائه کار تحقیقی خود باشد.
در این قسمت از مقاله، سبک نگارش، لحن کلام نویسنده و موضوعاتی از این دست، بنا به نوع مقاله و بستری که در آن به چاپ میرسد، مشخص خواهد شد. اما باید بدانید که ایجاز، درستنویسی و استفاده از جملات و کلمات قابلدرک، باعث میشود تا مخاطبان با قلمتان همراه شوند و بهتر متوجه مفاهیم و مطالبی شوند که ارائه میدهید.
آخرین بخشی که یک خواننده در مقالات علمی مطالعه میکند، بخش نتیجهگیری مقاله است. نتیجهگیری، آخرین پاراگرافهای همه مقالات را شامل میشود. در واقع، نگارش این بخش تا حدودی شبیه چکیده مقاله است، با این تفاوت که در چکیده، که اولین بخش مقاله است، نکات پیشزمینهای مطرح میشود تا ذهن خواننده برای خواندن محتوای اصلی مقاله آماده باشد. اما در بخش نتیجهگیری، فرض بر این است که خواننده مطالب مقاله را خوانده است، پس نیازی به بیان نکات اضافی و اولیه نیست.
در این بخش، تنها خلاصهای از نکات مهم و محدودیتهای مقاله ذکر میشود. در برخی از مقالات، نویسنده با توجه به تحقیقاتی که انجام داده است، ممکن است با موضوعاتی روبهرو شده باشد که نیاز به بررسی و تحقیق بیشتر دارد و میتوان آنها را در مقالهای جداگانه بررسی کرد. نویسنده میتواند این موضوعات را در قالب پیشنهاداتی برای مطالعات بعدی، بهطور خلاصه در این قسمت از مقاله مطرح کند.
هنگامی که مقاله خود را تنظیم میکنید، بخش مهمی از آن ارجاعات به مقالات و منابع خارجی است. بسیار اهمیت دارد که منابعی که استفاده میکنید، معتبر و از درجه علمی خوبی برخوردار باشند، زیرا این ارجاعات بررسی میشوند و سند محکمی از کار قوی که انجام دادهاید به شمار میآیند و سندیت مقاله تألیفی شما را تعیین میکنند.
برای اینکه این ارجاعات به مقالات درست و با کیفیتی انجام شود، باید منابع و مقالاتی که به عنوان منبع گفتههای شما استفاده میشوند، معتبر باشند. اگر این مقالات ارجاعشده نامعتبر باشند، فرضیهها و پیشینه تحقیق شما ارزش علمی خود را از دست داده و به کیفیت و ارزش مقاله لطمه خواهد زد.
برای چاپ یک مقاله در مجلات معتبر، باید ابتدا تصمیم بگیرید که میخواهید مقاله را در مجلات داخلی چاپ کنید یا خارجی. پس از تصمیمگیری، فرآیند آمادهسازی مقاله برای بارگذاری را طبق پنج مرحلهای که در زیر به آنها اشاره شده است، آغاز میکنیم.
برای پذیرش مقاله در مجلات خارجی، ترجمه تخصصی و دقیق مقاله از اهمیت زیادی برخوردار است. ترجمه مقاله باید با دقت بالا و مطابق با استانداردهای علمی و زبانی مجله مورد نظر انجام شود تا مفهوم و محتوای مقاله بهدرستی منتقل گردد. در این مرحله، لازم است توجه ویژهای به اصطلاحات تخصصی رشته مورد نظر شود تا هیچگونه اشتباه مفهومی به وجود نیاید.
پارافریز مقاله یکی از مراحل ضروری در فرآیند آمادهسازی مقاله است. این فرآیند شامل بازنویسی قسمتهای مختلف مقاله به زبان خود نویسنده میشود تا از تشابهات و سرقتهای ادبی جلوگیری شود. همچنین، تمامی منابع و ارجاعات باید بهدرستی ذکر شوند تا از مشکلات احتمالی در پذیرش مقاله جلوگیری شود. رفع تشابهات ادبی نه تنها به اعتبار مقاله کمک میکند، بلکه باعث میشود مقاله از نظر اخلاقی نیز قابل قبول باشد.
انتخاب ژورنال مناسب برای چاپ مقاله یکی از گامهای حیاتی در فرآیند انتشار است. مجلهای که برای ارسال مقاله انتخاب میشود باید با زمینه نگارشی مقاله و سطح علمی آن تطابق داشته باشد. برای این منظور، باید به دقت شاخصهای علمی، میزان تاثیرگذاری (Impact Factor) و اعتبار مجله بررسی شود. همچنین، باید مطمئن شویم که مقاله با اهداف و حوزههای تخصصی مجله همخوانی دارد.
قبل از ارسال مقاله به مجله، ویرایش و فرمتبندی مقاله بر اساس دستورالعملهای مجله ضروری است. این فرایند شامل اصلاح گرامری، نگارشی، و علمی مقاله است. همچنین، ساختار مقاله باید به گونهای تنظیم شود که با فرمت تعیینشده از طرف مجله هماهنگ باشد. رعایت دقیق این موارد باعث میشود که مقاله به صورت حرفهای و بدون مشکل فنی به مجله ارسال گردد.
پس از اتمام مراحل ویرایش و آمادهسازی، نوبت به سابمیت (ارسال) مقاله به مجله مورد نظر میرسد. در این مرحله، مقاله باید از طریق پلتفرم آنلاین مجله ارسال شود و تمامی مستندات و اطلاعات لازم برای پذیرش مقاله نیز ارائه گردد. سابمیت مقاله باید طبق دستورالعملهای مجله انجام شود تا از هرگونه تاخیر یا رد مقاله به دلیل ناهماهنگی با قوانین جلوگیری گردد.
پس از اتمام کار نگارش مقاله، حتماً از یک فرد با تجربه، بهخصوص استاد راهنمای خود بخواهید تا مقاله شما را مطالعه نماید و ایرادات احتمالی آن را متذکر شود. حتی میتوانید قبل از ارسال مقاله خود به مجله انتخابی، بخشی از آن را به یک کنفرانس ارسال نمایید تا نظرات داوران آنجا را در خصوص مقاله خود بدانید. فرآیند اخذ پذیرش و چاپ مقالات علمی پژوهشی، خصوصاً در مجلات معتبری چون ISI، بسیار پیچیده و دارای جزئیات فراوان است. برای اینکه بتوانید مقالات خود را در ژورنالهای معتبر به چاپ برسانید، بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید.
فصل نتایج و تحلیل به خوبی نوشته شود و در برگیرنده تمام نتایج باشد و به بهترین شکل ارائه شود.
پیشنهادات باید برای پروژههای آتی به خوبی مطرح شود.
از رفرنسهای معتبر، مهم و بهروز استفاده شود.
ژورنالی که میخواهید مقاله برای آن فرستاده شود، باید کاملاً متناسب با حوزه (Scope) تخصصی مقاله باشد.
ژورنالهای معتبر و مورد تایید را انتخاب کنید و به اوپن اکسس یا کلوز اکسس بودن مجله دقت کنید. هزینههای چاپ مقاله معمولاً در سایت هر مجله ذکر میشود. با اطلاع از این هزینهها، میتوانید با دید بازتری مجله مورد نظر خود را انتخاب کنید.
متن مقاله شما نباید از جایی کپی شده باشد. این کار از دید داوران یک نوع سرقت علمی (Plagiarism) محسوب شده و خط قرمز بسیاری از داوران و ژورنالهاست.
در صورت ارسال مقاله به مجلات خارجی، ترجمه مقاله باید کاملاً حرفهای (Native) باشد. همچنین باید نمونهخوانی (Proofreading) روی آن صورت گیرد. در نظر داشته باشید که خیلی از ژورنالها فقط ممکن است به دلیل ترجمه ضعیف و نگارش انگلیسی نامناسب، مقاله شما را رد کنند.
هزینه چاپ مقالات متفاوت میباشد. برخی از نشریات داخلی و خارجی کاملاً رایگان هستند؛ یعنی نیازی به پرداخت هزینه چاپ و انتشار در آنها وجود ندارد؛ اما برخی دیگر هزینههایی برای انتشار آثار از شما دریافت میکنند. این هزینه برای انتشار مقالات در مجلههای خارجی بهمراتب بیشتر است، زیرا این هزینه به شکل ارزهای خارجی دریافت میشود و باید ریال را به دلار و ارزهای خارجی دیگر تبدیل کنید و از طریق درگاههای پرداخت بینالمللی، کارتهای اعتباری خارجی یا دوستان و آشنایانی که حسابهایی در بانکهای خارجی دارند، هزینه را پرداخت نمایید. شاید برای شما هم سوال شود که این هزینهها جهت چه امری از نویسنده اخذ میشود که در زیر به این موارد اشاره شده است.
هزینه رسیدگی به مقالات
تحت عنوان هزینه انتشار نامیده میشود. درواقع هزینهای هست که برخی مجلات (ازجمله مجلات علمی پژوهشی داخلی) از نویسندگان دریافت میکند تا مقاله بر اساس دستورالعمل مجله قالببندی شده تا درنهایت به فرم قابلچاپ در مجله درآید. دریافت این هزینه به معنای پذیرش مقاله در آن مجله نیست.
هزینه دسترسی رایگان یا Open Access
با پرداخت این هزینه مقاله شما بهصورت رایگان در دسترس عموم قرار خواهد گرفت و مجله بابت دسترسی به این مقاله، از خوانندگان مقاله وجهی دریافت نخواهد کرد. این گزینه ضمن اجازه دسترسی سادهتر به مقاله شما، شانس ارجاعات (Citation) را افزایش میدهد.
هزینه داوری سریع
گاهی زمان رسیدگی به مقالات بهصورت عادی بین 3 تا 6 ماه به طول میانجامد، در چنین مواردی مجلات با دریافت هزینهای بابت داوری سریع در زمان کمتری به مقالات رسیدگی خواهند کرد. لطفاً دقت فرمایید داوری سریع به معنی پذیرش مقاله شما در مجله نیست.
هزینه انتشار
گاهی مجلات پس از تأیید مقالات هزینهای بابت چاپ مقاله نیز بهصورت جداگانه دریافت میکنند.
بعد از نگارش مقاله و یا استخراج مقاله از پایاننامه برای پذیرش و چاپ مقاله در مجلات معتبر داخلی و خارجی میتوانید از طریق موسسه سینا ترجمه اقدام فرمایید زیرا این موسسه با همکاری یک کادر مجرب و متخصص برای پذیرش و چاپ تخصصی مقالات شما عزیزان تمام تلاش خود را خواهد کرد و از صفر تا صد مراحل چاپ در کنار شما خواهد بود. کلیه خدمات در این موسسه با بهترین کیفیت و بهصورت کاملاً تخصصی ارائه میشوند و ترتیب اقدام شامل موارد زیر میباشد:
تحویل فایل مقاله از طریق سایت سینا ترجمه و یا از طریق ایمیل و سایر راه های ارتباطی آنلاین
بررسی و ارزیابی مقاله توسط کارشناس خبره موسسه و تعیین مناسب ترین مجله برای مقاله شما
ترجمه تخصصی مقاله که توسط مترجمین متخصص انجام می گیرد که تا 1 سال دارای گارانتی می باشد.
تشخیص تشابهات ادبی موجود در مقالات تخصصی و پارافریز و بازنویسی آن
ویرایش مقاله و همچنین فرمت بندی مقاله طبق ساختار و فرمت قابل پذیرش برای مجله
سابمیت مقاله به مجله مورد نظر و انجام پیگیری های لازم برای پذیرش و چاپ
سینا ترجمه با بهرهگیری از تیمی متخصص و مجرب، خدمات جامع و حرفهای در زمینه استخراج، ترجمه و چاپ مقالات علمی به پژوهشگران، دانشجویان و محققین عزیز ارائه میدهد. ما به شما کمک میکنیم تا مقالهتان را با بالاترین کیفیت ممکن آماده کرده و برای چاپ در مجلات معتبر داخلی و بینالمللی ارسال کنید. از ترجمه تخصصی و دقیق، ویرایش علمی، پارافریز حرفهای، رفع تشابهات ادبی گرفته تا انتخاب مجله مناسب، فرمتبندی استاندارد و ارسال مقاله، هر مرحله از فرآیند چاپ را به بهترین نحو ممکن انجام میدهیم. با خدمات سینا ترجمه، شما میتوانید به راحتی مقالات خود را به مجلات برجسته ارسال کرده و در عرصه علمی جهانی بدرخشید. همراهی ما تضمین میکند که مقاله شما با دقت و کیفیت بالا به نتیجه مطلوب برسد.
راه های ارتباطی با ما
مقالهای که پذیرش شده است بهاحتمال بسیار پایین در مراحل بعدی ریجکت میشود مگر اینکه سردبیر در مراحل بعدی متوجه مسئله خاصی در محتوای مقاله شده باشد.
نگارش مقاله برای موسسات غیر قانونی می باشد از این رو موسسات از پایان نامه ارسالی شما مقاله استخراج کرده و در مجلات معتبر به چاپ می رسانند.
برای ثبت سفارش چاپ مقاله و دریافت مشاوره و یا مجلات مرتبط می توانید از طریق سایت سینا ترجمه از قسمت پذیرش و چاپ مقاله سفارش خود را ثبت نمایید تا کارشناسان مرتبط به درخواست شما از طریق ایمیل و یا واتس آپ پاسخ دهند.
فاصله بین پذیرش مقاله و چاپ مقاله عمدتاً از سوی سردبیر بر روی نامه پذیرش قید میشود. این زمان ممکن است از چند روز تا حتی دو سال متغیر باشد.0
هزینه اکسپت مقاله با توجه به مجله انتخابی متفاوت می باشد لطفا درخواست را از طریق سایت و از قسمت پذیرش و چاپ مقاله و یا از طریق واتس آپ و یا ایمیل ارسال بفرمایید تا تمامی شرایط و هزینه هر یک از مجلات خدمتتان عرض شود.