در این مقاله قصد داریم نمایه های معتبر مجلات را اعلام نموده و به بررسی نمایه سازی نشریات در پایگاه های علمی معتبر بپردازیم.
نمایه سازی يك نشريه به صورت كلي فراهم نمودن شرايطي است كه عنوان يك نشريه درسايت ها و پايگاه هاي مختلف عمومي و تخصصي رؤيت شود. هر چه عنوان يك نشريه بيشترديده شود، تعداد بازديد كننده از سايت نشريه بيشتر خواهد. و هرچه تعداد بازديد كننده از سايت نشريه بيشتر شود محققين بيشتري با نشريه آشنا مي شوند و در صورت تمايل، مقالات بيشتري براي چاپ به آن نشريه ارسال مي گردد.در نتیجه هرچه مقاالت بيشتر ديده شوند و استناد بيشتري به مقالات چاپ شده در يك نشريه صورت پذيرد حكايت از مقبوليت بيشتر نشريه در بين محققين آن رشته دارد.
1. نمایه سازهای داخلی: در سطح هر كشور فعاليت مي كنند. بطور مثال در كشور ما نمايه سازهاي داخلي موجود عبارتند از:
2. نمایه سازهای خارجی یا بین المللی:
مقالات را از تمامي مجلات جهان و به زبانهاي مختلف مي پذيرند:
PubMed Central
Medline
(ISI (Web of Science
SCOPUS, EMBASE, Elsevier Bibliographic Databases
Index Copernicus
DOAJ
Academic Search Complete (EBSCO)
پايگاه ها از نظر اهميت به 3 دسته اصلي قابل تقسيم بندي مي باشد:
1. پايگاه هاي عمومي و مشترك
DOAJ,COPE،Ebsco, Copernicus Magiran,SID،CIVILICA ،Noormag , …
2. پايگاه هاي تخصصي و موضوعي؛
Agricola،CAB &CABI, Agrindex
3. پايگاه هاي اصلي
ISI ,Pubmed, Scopus, ISC
اما اينكه براي نمايه شدن نشريات علمي در پايگاه ها چه كارها و اقداماتي و در چه مرحله ي بايد صورت گيرد از جمله مسائلي است كه نشريات بايد به آن توجه نمايند.
نکته: رعايت قوانين نشر، چاپ به موقع و انتشار مقاالت با كيفيت علمي باال نقش بسيار مهمي در نمايه شدن مجالت در پايگاه هاي علمي دارد
هر نشريه بايد داراي يك وبگاه اختصاصي باشد.
بايد داراي آرم مشخص به نشريه و يا آرم صاحب امتياز نشريه نيز باشد.
بخش اطالعات نشریه: اين بخش خود مي تواند به چند زير بخش تقسيم شود كه عبارتند از:
بخش داوران: اين بخش نيز مي تواند شامل زير بخش هاي:
1 .راهنماي داوران و اسامي داوران شمارگان سال هاي قبل نشريه باشد.
بخش تماس با نشریه: شامل اطلاعات تماس، شماره تلفن، دورنگار، آدرس پستي، پست الكترونيك، نام كارشناس و يا فرد پاسخگو، زمان تماس و پيگيري، نحوه پيگيري مقالات و ... باشد.
بخش مرور (جستجو): كه بر اساس مواردي همچون كلمات كليدي ، عنوان مقاالت، نويسندگان و ... مي تواند صورت گيرد.
تمامي مقالات به لحاظ بخش بندي و ساختار ظاهري يكسان و مطابق راهنماي نويسندگان باشد.
بخش هاي كه در هر مقاله بايد وجود داشته باشد عبارتند از:
1 .عنوان اصلي مقاله
2 .اسامي نويسندگان مقاله
3 .وابستگي سازماني نويسندگان به صورت كامل (با ذكر مرتبه علمي، وابستگي سازماني و تخصص)
4 .تاريخ دريافت و تاريخ بازنگري و تاريخ پذيرش مقاله
5 .چكيده
6 .كلمات كليدي
7 .مقدمه
8 .مواد و روش ها
9 .يافته ها
10 . بحث و نتيجه گيري
11. تقدير و تشكر
12 . منابع(تمامي استنادات و رفرنس ها به درستي نوشته شده باشد)
13 . عنوان انگليسي مقاله (براي مقاالت غير انگليسي زبان)
14 .چكيده به انگليسي (براي مقاالت غير انگليسي زبان)
15 . اسامي نويسندگان به انگليسي (براي مقاالت غير انگليسي زبان)
16. وابستگي سازماني نويسندگان به صورت كامل به انگليسي
17 . تاريخ دريافت و تاريخ بازنگري و تاريخ پذيرش مقاله به انگليسي
يكي از بديهي ترين اصول Access Open اطلاق مجوز نشر تحت عنوان Commons Creative مي باشد كه اجازه به اشتراك گذاري منابع همراه با ارجاع را مي دهد.
يك كد عددي است كه همانند اثر انگشت براي هر مقاله بي همتاست. اين كد همانند باركد براي شناسايي محصولات آنلاین بكار برده ميشود. بطور خالصه DOI بطور بي همتا و انحصاري مختص هر مقاله ميباشد و كليد اصلي ارتباط اين محصول آنلاین با ساير محصولات آنلاین (در اينجا ساير مقاالت) در دنياي مجازي محسوب ميشود.
ناشران براي ارتقا شاخص هاي كيفي و كمي مقالات خود با كسب اين كد عمال قسمت عمده اي از مراحل ارتقا مجله و افزايش شانس نمايه سازي را انجام ميدهند.
DOIيك رشته عدد است كه بطور انحصاري به هر نوشته آنلاین تعلق مي گيرد. اين كد به يك لينك دايم اينترنتي بطور ابدي و فناناپذير متصل ميباشد.
داشتن شناسه دايمي در همه مقالات
تبديل منابع به ابرلينك يا Hyperlink
جلوگيري از خطاهاي انساني يا ماشيني در نگارش منبع يا Reference
قدرت نفوذ يا Factor Impact براي مجلات
ارتقا شاخص واقعي علم سنجي ( scientometrics) محققين و مالكين حقوقي مقالات همانند دانشگاه ها