سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

نوشتن توصیه نامه برای پذیرش از دانشگاه‌های خارجی

انتشار 23 خرداد 1397
مطالعه 14 دقیقه

توصیه نامه یا Recommendation Letter یکی از مدارک لازم برای اخذ پذیرش از اکثر دانشگاه‌های معتبر دنیا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا است.

نوشتن توصیه نامه برای پذیرش از دانشگاه‌های خارجی

توصیه نامه یکی از مهم‌ترین ابزارها در فرایندهای تحصیلی و شغلی است که به افراد کمک می‌کند تا توانمندی‌ها و ویژگی‌های خود را از دید دیگران به نمایش بگذارند. این نامه‌ها معمولاً توسط افرادی که شما را می‌شناسند و توانمندی‌هایتان را تایید می‌کنند، نوشته می‌شوند و در ارزیابی شما توسط دانشگاه‌ها، کارفرمایان یا دیگر مراجع نقش مهمی ایفا می‌کنند.

در این مقاله به معرفی بیشتر توصیه نامه و نحوه دریافت آن در فرآیند اپلای خواهیم پرداخت. مراحل انتخاب فرد مناسب برای نوشتن توصیه نامه، نکات ضروری در نوشتن آن و چگونگی استفاده مؤثر از توصیه نامه‌ها در فرایندهای مختلف، از جمله مواردی است که در این مقاله بررسی می‌شود. هدف این مقاله کمک به شما برای دریافت توصیه نامه‌ای قوی و مؤثر است تا بتوانید در مسیر تحصیلی یا شغلی خود موفقیت بیشتری کسب کنید.

توضیح کلی درباره توصیه نامه و انواع آن

توصیه نامه (Recommendation Letter) یک نامه رسمی است که توسط فردی که شما را می‌شناسد و توانمندی‌های شما را تایید می‌کند، نوشته می‌شود. این نامه معمولاً به دانشگاه‌ها، شرکت‌ها یا سازمان‌ها ارسال می‌شود تا کمک کند تا آنها ارزیابی بهتری از ویژگی‌ها و صلاحیت‌های شما داشته باشند. توصیه نامه‌ها می‌توانند در موقعیت‌های مختلفی مانند درخواست شغل، پذیرش تحصیلی یا معرفی برای فرصت‌های خاص استفاده شوند.

انواع توصیه نامه به‌طور کلی شامل 2 مورد زیر می‌شود.

توصیه نامه تحصیلی: این نوع توصیه نامه برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی استفاده می‌شود. هدف از این نامه، معرفی توانمندی‌ها و شایستگی‌های علمی و آکادمیک فرد است. معمولاً این نامه توسط اساتید یا محققان که با متقاضی در زمینه‌های علمی همکاری کرده‌اند، نوشته می‌شود. توصیه نامه تحصیلی می‌تواند به دانشجو در فرآیند پذیرش در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا کمک کند.

توصیه نامه شغلی: این نوع نامه برای درخواست‌های شغلی یا ارتقاء در یک سازمان استفاده می‌شود. توصیه نامه شغلی معمولاً از سوی مدیران، همکاران یا افراد دیگر در محل کار صادر می‌شود. این نامه‌ها به کارفرمایان کمک می‌کنند تا ارزیابی بهتری از توانمندی‌ها، عملکرد کاری و ویژگی‌های اخلاقی متقاضی شغلی داشته باشند.

کاربرد توصیه نامه‌ها چیست؟

زمانی که برای یک موقعیت شغلی در یک شرکت یا موسسه در داخل یا خارج از کشور اقدام می‌کنید، احتمالاً از شما خواسته می‌شود که یک رفرنس یا توصیه نامه ارائه دهید. این نامه به مسئولان منابع انسانی کمک می‌کند تا برخی از ادعاهای شما در رزومه را راستی‌آزمایی کرده و صحت آن‌ها را بررسی کنند. این فرایند برای اطمینان از دقت اطلاعات و صحت ادعاهای متقاضی انجام می‌شود. البته در تمامی موارد کارفرما از این روش برای بررسی پرونده شغلی استفاده نمی‌کند، اما در بسیاری از موارد به عنوان ابزاری برای ارزیابی صلاحیت‌های فنی، اخلاقی، علمی و تجربی متقاضی مورد توجه قرار می‌گیرد.

در دنیای آکادمیک نیز، برای ارزیابی صلاحیت علمی و تجربی متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی خارج از کشور، از آن‌ها خواسته می‌شود تا توصیه نامه تحصیلی ارائه دهند. این نامه‌ها به دانشگاه‌ها کمک می‌کنند تا وضعیت علمی و تجربی متقاضی را از نگاه اساتید و کارشناسانی که با او کار کرده‌اند، مورد بررسی قرار دهند.

توصیه نامه تحصیلی یکی از مدارک ضروری در فرآیند اپلای برای پذیرش است، اما به خودی خود برای دریافت پذیرش کافی نیست. حتی اگر از بهترین استاد خود توصیه نامه داشته باشید، باید سایر شرایط پذیرش دانشگاه مقصد را نیز داشته باشید. در برخی موارد پیش آمده که دانشجویی با وجود داشتن توصیه نامه از یک استاد برجسته یا رئیس دانشگاه، به دلیل عدم کسب حدنصاب علمی لازم، از پذیرش نهایی بازمانده است.

همچنین، در مواقعی که برای شغل خاصی در حال درخواست هستید، ممکن است از شما خواسته شود که اطلاعات تماس فرد یا افرادی که می‌توانند برای تایید توانمندی‌هایتان صحبت کنند، در رزومه درج کنید. در دنیای شغلی، گاهی اوقات از شما خواسته می‌شود که رضایت‌نامه شغلی از کارفرمای قبلی خود دریافت کنید که مشابه توصیه نامه تحصیلی عمل می‌کند. این رضایت‌نامه نشان می‌دهد که شما از نظر فنی و تجربی شایستگی‌های لازم را برای انجام وظایف حرفه‌ای دارید.

نامه

به‌طور کلی توصیه نامه‌ها به‌ویژه در زمینه‌های تحصیلی و شغلی، به معرفی و تایید توانمندی‌ها و ویژگی‌های شما کمک می‌کنند. این نامه‌ها نشان می‌دهند که فرد توصیه‌کننده شناخت دقیقی از شما و قابلیت‌هایتان دارد و بر اساس این شناخت، شما را برای ادامه تحصیل یا اشتغال در موقعیت مورد نظر توصیه می‌کند.

آیا توصیه نامه الزامی است؟

همان‌طور که از نام توصیه نامه تحصیلی پیداست، این نامه در واقع یک پیشنهاد و توصیه است و هیچ الزام یا ضرورتی برای دانشگاه مقصد در بررسی پرونده تحصیلی شما ایجاد نمی‌کند. به عبارت دیگر، حتی اگر از رئیس‌جمهور یا رئیس دانشگاه‌های معتبر جهانی نیز توصیه نامه تحصیلی دریافت کنید، این نامه در کنار دیگر مدارکی که به دانشگاه ارسال کرده‌اید، مورد بررسی قرار خواهد گرفت و تصمیم‌گیری نهایی طبق ضوابط پذیرش دانشگاه مقصد انجام می‌شود.

بنابراین، دریافت توصیه نامه از شخصیت‌های سیاسی یا علمی برجسته نباید برای شما اهمیت زیادی داشته باشد. چرا که هیچ دانشگاهی پذیرش یا بورس تحصیلی را به فردی اعطا نخواهد کرد که نمره زبان ضعیف، معدل کم یا رزومه آکادمیک نامناسبی داشته باشد، حتی اگر توصیه نامه‌ای از مقامات برجسته دریافت کرده باشد.

این مشکل برای برخی از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور پیش آمده است؛ به‌طوری که برخی دانشجویان با رزومه ضعیف، ولی با توصیه نامه‌های برجسته، برای دانشگاه‌های معتبر اپلای کرده‌اند و نتواسته‌اند استاد راهنمایی برای دوره تحصیلی خود پیدا کنند. در نهایت، واحد پذیرش دانشگاه (admission office) حتی بدون اعطای بورس، از پذیرش آنها خودداری کرده است.

فکر کردن

هدف توصیه نامه های تحصیلی چیست؟

توصیه‌ نامه همان‌طور که از نامش پیداست، نامه‌ای است که فردی نوشته و در آن، فردی را به جایی معرفی می‌کند. این معرفی می‌تواند برای کار، تحصیل یا هر مورد دیگر باشد. توصیه‌ نامه برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور اهمیت زیادی دارد، چرا که دانشگاه مقصد باید بداند که حداقل دو نفر از اساتید دانشگاه یا کارشناسانی که مدتی با داوطلب در تعامل و ارتباط بوده‌اند، او را از نظر علمی و اخلاقی برای تحصیل در دانشگاه و رشته‌ای بالاتر تایید و توصیه می‌کنند.

هدف یک توصیه‌ نامه باید در واقع این باشد که به دانشگاه مقصد بگوید که شما به واسطه قابلیت‌های علمی، تجربی و توانمندی‌های خود، یک دارایی (asset) مطلوب برای منابع انسانی و رشد علمی دانشگاه مقصد خواهید بود. توصیه‌ نامه‌ها معمولاً یک صفحه و متشکل از چند پاراگراف است که توصیه‌کننده برای توصیه‌شونده نوشته و مهر و امضا می‌کند. توصیه‌ نامه‌ها معمولاً از ساختار خاصی تبعیت نمی‌کنند و معمولاً به صورت محرمانه توسط توصیه‌کننده به دانشگاه مقصد ارسال می‌شوند، مگر اینکه دانشگاه مقصد ساختار و شیوه ارسال خاصی را در Application’s Requirements ذکر کرده باشد که باید به آن توجه شود. به هر حال، تقریباً اکثر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، وقتی قصد اعطای پذیرش به دانشجویان خارجی را دارند که در دانشگاه خودشان تحصیل نکرده‌اند، توصیه‌نامه را به عنوان یکی از مدارک مورد نیاز برای بررسی شرایط پذیرش مطرح می‌کنند.

هدف

از طریق این توصیه‌ نامه می‌توان دریافت که:

  • داوطلب در مدت تحصیل و کار، با چه افرادی در چه سطوح و چه زمینه‌هایی مشغول به همکاری و فعالیت بوده است.

  • نقاط قوت و ضعف متقاضی تحصیل چیست.

  • توصیه‌ کننده چه مدت با توصیه‌ شونده در تعامل علمی بوده است.

  • چرا این داوطلب برای تحصیل در مقطعی در دانشگاه مقصد پیشنهاد می‌شود.

  • چرا توصیه‌ شونده یک دارایی خوب برای دانشگاه مقصد است.

چگونه توصیه نامه به دانشگاه مقصد ارسال می‌شود؟

توصیه نامه معمولاً توسط توصیه شونده به دانشگاه مقصد ارسال می‌شود، مگر اینکه دانشگاه در این زمینه الزامی برای ارسال مستقیم از سوی توصیه‌کننده نداشته باشد. توصیه نامه‌ها باید ضمیمه مدارک تحصیلی داوطلبان شده و به واحد پذیرش دانشگاه، مثل Admission Department، Graduate Department یا Undergraduate Department ارسال گردند. مسئولان این واحدها مسئول بررسی توصیه نامه‌ها و ارسال آن به دانشکده مقصدی هستند که داوطلب به آن اپلای کرده است.

شیوه ارسال توصیه نامه‌ها در دانشگاه‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد.

1. خود ارسالی: در این شیوه، دانشگاه از شما می‌خواهد که توصیه نامه‌ها را به همراه سایر مدارک در فرم درخواست (application) ضمیمه کرده و مستقیماً به دانشگاه ارسال کنید. در این حالت، الزامی برای ارسال توصیه نامه توسط توصیه‌کننده وجود ندارد.

2. ارسال مستقیم: در این حالت، دانشگاه از شما می‌خواهد که از توصیه‌کننده بخواهید توصیه نامه خود را مهر و موم کرده و به آدرس دانشگاه مقصد ارسال کند. ارسال با پست باید به صورت سفارشی انجام شود تا دریافت آن به طور دیجیتالی قابل پیگیری باشد.

3. ارسال الکترونیکی: برخی از دانشگاه‌ها، به ویژه دانشگاه‌های آمریکای شمالی، از دانشجویان می‌خواهند که از توصیه‌کننده درخواست کنند تا توصیه نامه را از طریق فرم الکترونیکی خاصی که برای او ارسال می‌شود، بنویسد و ارسال کند. در این حالت، معمولاً توصیه شونده از محتوای توصیه نامه اطلاع ندارد.

4. ارسال با پست الکترونیک: در این روش، دانشگاه از شما می‌خواهد که از توصیه‌کننده درخواست کنید تا توصیه نامه را از طریق پست الکترونیک خود به آدرس دانشگاه مقصد ارسال کند. معمولاً این ارسال باید به آدرس ایمیل واحد پذیرش (Admission Department) انجام شود.

ارسال

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، روش‌های مختلفی برای ارسال توصیه نامه‌ها در دانشگاه‌های مختلف وجود دارد. هر دانشگاه بسته به سیستم پذیرش خود، روش خاصی را برای دریافت توصیه نامه‌ها دارد. برای شما ضروری است که توصیه نامه‌ها را بر اساس دستورالعمل‌های دقیق دانشگاه مقصد ارسال کنید. چرا که انتخاب روش نادرست می‌تواند منجر به رد پرونده تحصیلی شما شود. بنابراین، ارزش ندارد که پرونده تحصیلی‌تان را که ممکن است شانس پذیرش و حتی بورس داشته باشد، به دلیل اشتباه در ارسال توصیه نامه به خطر بیندازید و شانس قبولی آن را کاهش دهید.

گاهی مشاهده می‌شود که دانشجویی قادر یا علاقه‌مند به تغییر روش ارسال توصیه نامه به دانشگاه مقصد نبوده و همین موضوع باعث شده تا در فرآیند پذیرش رقابتی (competitive admission) پرونده‌اش مردود شود. توصیه نامه‌ها را می‌توان نوعی رفرنس علمی برای پرونده تحصیلی یک متقاضی تحصیل در دانشگاه دانست که باید قابلیت استناد داشته باشد. یعنی اگر دانشگاه مقصد بخواهد صحت مطالب بیان‌شده در توصیه نامه توسط توصیه‌کننده را راستی‌آزمایی کند، این امکان وجود داشته باشد.

نمونه یک توصیه نامه

برخی از اساتید، کارشناسان یا به‌طور کلی افرادی که قصد دارند شما را به دانشگاه توصیه کنند، حتی اگر دانشگاه مقصد از شما بخواهد که توصیه نامه‌ها به صورت الکترونیکی سابمیت شوند، ممکن است از شما بخواهند چند نسخه از توصیه نامه را پرینت گرفته و مهر و امضا کنند تا در صورت نیاز، در آینده بتوانید از این مدارک برای اپلای به دانشگاه‌های دیگر استفاده کنید.

گاهی اوقات، افرادی که قصد دارند شما را برای ادامه تحصیل توصیه کنند، از شما درخواست می‌کنند که یک template (الگو) برایشان آماده کنید. چرا که نوشتن توصیه نامه کاری پیچیده است و شاید همه اساتید دانشگاه‌ها توانایی لازم برای نوشتن یک توصیه نامه کامل و مناسب را نداشته باشند.

سایت‌های زیادی در اینترنت وجود دارند که اطلاعات مفیدی برای نوشتن توصیه نامه ارائه می‌دهند و می‌توان به برخی از آن‌ها اشاره کرد:

لیست

14 توصیه مهم برای توصیه نامه

در زیر 14 توصیه مهم برای نوشتن و ارسال توصیه‌ نامه تحصیلی به دانشگاه‌ها آورده شده است.

شما می‌توانید از اساتید مرجع خود که قصد دریافت توصیه‌ نامه از آن‌ها را دارید، درخواست کنید که نامه‌ای برای شما بنویسند. سپس می‌توانید آن را روی سربرگ دانشگاه پرینت کرده و برای امضای استاد مرجع ارسال کنید. پس از امضا، نامه را به دانشگاه مقصد ارسال خواهید کرد.

اگر به دلایلی استاد مرجع شما نتواند شخصاً توصیه‌نامه را بنویسد یا زمان کافی برای این کار نداشته باشد، شما می‌توانید از نمونه‌های آماده روی سربرگ دانشگاه پرینت بگیرید، اطلاعات شخصی خود را در آن قرار دهید و پس از تکمیل، نامه را برای امضا به استاد مرجع بدهید.

در برخی موارد، دانشگاه مقصد یک فرم یا Template برای توصیه‌نامه در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. این فرم باید به استاد مرجع داده شود تا آن را تکمیل کند و سپس توسط استاد یا متقاضی از طریق پست یا الکترونیکی برای دانشگاه ارسال شود.

اگر دانشگاه مقصد از طریق سیستم الکترونیکی با استاد مرجع شما تماس گرفته است، حتماً اطمینان حاصل کنید که استاد شما ایمیل دانشگاه را دریافت کرده و فرم لازم را تکمیل کرده است.

تعداد توصیه‌ نامه‌های مورد نیاز برای پذیرش معمولاً طبق قوانین دانشگاه مقصد تعیین می‌شود و عموماً به 2 یا 3 توصیه‌ نامه نیاز است.

توصیه‌ نامه‌ای مناسب و قوی می‌تواند شانس شما را برای پذیرش و دریافت بورس افزایش دهد.

اساتیدی که به عنوان مرجع برای توصیه‌نامه انتخاب می‌کنید باید از اساتید سابق شما باشند که شناخت کافی از شما دارند یا با شما در پروژه‌های تحقیقاتی یا درسی همکاری کرده‌اند.

اگر برای مقطع دکترا اقدام می‌کنید، ترجیحاً یکی از توصیه‌ نامه‌ها را از استاد راهنمای خود در مقطع کارشناسی ارشد درخواست کنید.

استاد نوشتن توصیه‌ نامه حتما نباید عضو هیئت علمی دانشگاه یا یکی از برترین اساتید باشد. هر استاد با هر درجه‌ای می‌تواند این نامه را برای شما بنویسد. درجه استاد تأثیری در پذیرش یا عدم پذیرش شما ندارد.

فردی که توصیه‌ نامه شما را می‌نویسد، حتما نباید استاد دانشگاه شما باشد یا استادی که شما با او درسی گذرانده‌اید. شما می‌توانید از هر استادی در هر دانشگاه دیگری یا حتی از دوستی که استاد دانشگاه است، این نامه را بگیرید.

توصیه‌ نامه بهتر است روی سربرگ دانشگاه باشد. اگر نتوانید سربرگ دانشگاه را تهیه کنید، می‌توانید آن را از اینترنت بگیرید و بر روی نامه خود قرار دهید.

در انتهای توصیه‌نامه باید نام و نام خانوادگی استاد، شماره تماس (بهتر است هم شماره ثابت و هم همراه درج شود)، پست الکترونیکی (ترجیحاً دانشگاهی)، آدرس دانشگاه و امضای استاد درج شود. معمولاً دانشگاه از این اطلاعات برای تماس با استاد استفاده نمی‌کند، اما در موارد معدودی ممکن است برای تایید صحت اطلاعات از استاد ایمیلی ارسال کند.

در صورتی که استاد شما وقت کافی برای نوشتن توصیه‌نامه ندارد یا نمی‌تواند آن را به زبان انگلیسی بنویسد، شما می‌توانید با استفاده از نمونه توصیه‌ نامه‌های موجود، متن را خودتان بنویسید و برای امضا به استاد ارائه دهید.

اگر در داخل توصیه‌ نامه به موضوع خاصی اشاره شده باشد، دانشگاه ممکن است با توصیه‌کننده تماس گرفته و اطلاعات تکمیلی درباره محتوای ارائه‌شده بخواهد. ممکن است از شما بخواهند مدارکی که دلالت بر تخصص و تجربه‌تان در موضوعات ذکرشده در توصیه‌نامه دارد، ارائه کنید.

عدم توانایی در ارائه این مدارک یا اطلاعات می‌تواند منجر به حذف پرونده تحصیلی شما از دایره بررسی دانشگاه و در نهایت رد شدن شما در فرآیند پذیرش شود. بسیاری از دانشگاه‌ها در صورتی که متوجه فریبکاری یا رفتار مغایر با اصول و قوانین خود شوند، متقاضی را در هر مرحله‌ای از پذیرش یا تحصیل باز می‌دارند.

بنابراین باید توجه داشته باشید که با اطلاعات واقعی و بر اساس توانایی‌های علمی و عملی خود برای تحصیل و دریافت بورس اقدام کنید. آنچه که هستید و دوست دارید باشید را معرفی کنید و از غلو کردن پرهیز کنید، چرا که این کار کمکی به شما نخواهد کرد و برعکس، می‌تواند فرصت‌های شما را کاهش دهد.

تفاوت توصیه نامه با انگیزه نامه

توصیه‌ نامه و انگیزه‌ نامه هر دو در فرآیند پذیرش تحصیلی یا استخدامی اهمیت دارند، اما تفاوت‌های اساسی در محتوا و هدف دارند.

توصیه‌ نامه توسط فردی معتبر، مانند استاد یا کارفرما، نوشته می‌شود تا توانمندی‌ها، ویژگی‌های اخلاقی و حرفه‌ای شما را تأیید کند و نشان دهد چرا شما برای یک موقعیت خاص مناسب هستید.

در مقابل، انگیزه‌ نامه به خود شما تعلق دارد و هدف آن توضیح دلایل شخصی و اهداف شما برای درخواست موقعیت است، به‌ویژه دلایلی که چرا آن موقعیت برای شما جذاب است و چگونه می‌توانید از آن بهره‌برداری کنید. در حالی که توصیه‌ نامه بر تأیید توانمندی‌ها تمرکز دارد، انگیزه‌ نامه بیشتر بر توضیح انگیزه‌ها و اهداف شخصی شما استوار است. در انگیزه‌ نامه، شما به طور شفاف و صادقانه توضیح می‌دهید که چرا علاقه‌مند به ادامه تحصیل در رشته یا دانشگاه خاصی هستید، چه اهداف کوتاه‌مدت و بلند‌مدتی دارید، و چرا آن موقعیت شغلی یا تحصیلی به شما کمک می‌کند تا به این اهداف دست یابید.در این نامه، متقاضی معمولاً باید به این سوالات پاسخ دهد: چرا این رشته یا شغل خاص را انتخاب کرده است؟ چه تجربیاتی او را برای این موقعیت آماده کرده است؟ و چگونه می‌تواند از فرصت‌های موجود بهره‌برداری کند؟ علاوه بر این، انگیزه‌ نامه باید به وضوح نشان دهد که متقاضی به خوبی با موقعیت مورد نظر آشنا است و این انتخاب را با دقت و تحقیق انجام داده است.

خدمات سینا ترجمه در تهیه و ویرایش انگیزه نامه تحصیلی (SOP)

خدمات نگارش انگیزه‌نامه در سینا ترجمه به‌طور تخصصی و متناسب با نیازهای هر فرد ارائه می‌شود. تیم متخصص سینا ترجمه با درک عمیق از الزامات دانشگاه‌ها و موسسات معتبر جهانی، انگیزه‌نامه‌ای منحصر به فرد و حرفه‌ای تهیه می‌کند که با توجه به ویژگی‌ها و تجربیات شخصی و تحصیلی شما تنظیم می‌شود. این خدمات به‌صورت اختصاصی برای هر کشور و دانشگاه طراحی می‌شود تا شانس پذیرش شما را به‌طور قابل توجهی افزایش دهد. از آنجایی که تهیه انگیزه‌نامه یک مرحله مهم در روند اپلای به دانشگاه‌ها است، تیم سینا ترجمه با دقت و توجه به جزئیات، به شما کمک می‌کند تا نظر هیئت پذیرش را جلب کرده و مسیر موفقیت تحصیلی و شغلی خود را هموار کنید.

برای ثبت سفارش تهیه یا ویرایش انگیزه نامه (SOP) می‌توانید با کارشناسان ما از طریق تماس، پست الکترونیکی موسسه و یا از طریق شبکه‌های مجازی (واتساپ، اینستاگرام و تلگرام) در ارتباط باشید و همچنین می‌توانید سفارش خود را از طریق لینک زیر ثبت نمایید.

سینا ترجمه

راه های ارتباطی

راه های ارتباطی با ما

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:



سوالات متداول

توصیه نامه یک نامه رسمی است که به معرفی ویژگی‌ها و توانمندی‌های یک فرد می‌پردازد.

باید دقیق، مستند، مثبت، شخصی و خلاصه باشد.

خیر، توصیه نامه باید مختصر و مفید باشد و به نکات مهم اشاره کند.

بهتر است توصیه نامه را قبل از موعد درخواست شغلی یا تحصیلی تهیه کنید تا زمان کافی برای نوشتن و ارسال آن داشته باشید.

توانمندی‌ها، مهارت‌ها، و تجربیات فرد باید به‌طور مشخص و با مثال‌های عملی ذکر شود.



در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران
پرسش ها و دیدگاه های کاربران
بازدیدکننده

محمد
سلام وقت شما بخیر، ببخشید بنده میخواستم برای بورسیه کشور ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد اقدام کنم، اساتید دانشگاه به هیچ عنوان حاضر نیستن در سربرگ دانشگاه توصیه نامه بنویسن، میخواستم بدونم اگر توصیه نامه در کاغذ معمولی هم نوشته و امضا بشه، مورد تائید هست؟
4 سال پیش
بازدیدکننده

تیم پشتیبانی
سلام روز بخیر مفتخریم موسسه سینا را انتخاب نموده اید. متاسفانه ما نگارش انجام نمیدیم. با تشکر
5 سال پیش
بازدیدکننده

محمد پناهی
سلام من یه توصیه نامه بورسیه واسه ترکیه میخوام چطور باید ثبت سفارش نمود
5 سال پیش
بازدیدکننده

تیم پشتیبانی
سلام روز بخیر متاسفانه ما نگارش توصیه نامه یا فرمتی نداریم که ارسال کنیم. باید دانشگاه یا استاد خدمتتان ارائه کنند. با تشکر
5 سال پیش
بازدیدکننده

علی حسینی
سلام من دارم برای بورسیه ترکیه آماده میشم اما اساتید معزز بخودشون زحمت نوشتن توصیه نامه رو نمیدن میگن آماده کنید امضا و تاییدش بامن لطف کنید فرمتشو بفرستید برام ممنون
5 سال پیش
بازدیدکننده

محمد ثابت
توصیه نامه برای ثبت نام بورسیه دانشگاه یزد در مقطع کارشناسی ارشدباتشکرازشما
5 سال پیش
بازدیدکننده

حسن اکبری
سلام و وقت بخیر من دارم برای اشتراک در بورسیه کشور ترکیه خودمو آماده می کنم اما هیج کدوم از اساتید بنده راضی به نوشتن توصیه نامه برای من نیستند به همین بابت از شما خواهش میکنم که نمونه توصیه نامه فارسی برای من بفرستید تا خودم موارد لازم رو پر کنم ممنون
5 سال پیش
بازدیدکننده

تیم پشتیبانی
سلام و عرض ادب روزتان بخیر توصیه نامه را که اساتید برای دانشگاهها مینویسند و از توانایی های شما میگن. شما میتوانید انگیزه نامه بنویسید. بله میتونید کمک بگیرید اما بهتره متن بسیار قوی باشه. جالب نمیشه انگیزه نامه کپی برداشته شده باشه.
5 سال پیش
بازدیدکننده

اذر
سلام وقتتون بخیر من دارم خودم توصیه نامه هام رو مینویسم و هیچ پیش زمینه ای راجب این موضوع ندارم تنها از سمپل ها استفاده کردم بنظر شما جملات تکراری از بقیه توصیه نامه ها مشکلی ایجاد میکنه؟ یا کاملا این‌ توصیه نامه ها باید جدید باشه؟
5 سال پیش
بازدیدکننده

تیم پشتیبانی
سلام و عرض ادب روزتون بخیر متاسفانه نگارش یا ارائه نمونه برای توصیه نامه جز خدمات موسسه نمیباشد. بهتر است توصیه نامه توسط دانشگاه ، آماده گردد. البته می توانیم نحوه نگارش اصولی را برایتان ارسال کنیم ، اما متن نگارش را حتما باید با نظارت استاد یا دانشگاه نگاشته گردد . برای دریافت نحوه نگارش توصیه نامه ، لطفا در خواستتان به ایمیل موسسه ارسال نمائید. با سپاس
6 سال پیش
بازدیدکننده

Mozhgan
سلام وقت بخير نمونه توصيه نامه براي دانشگاهاي كانادا رشته روانشناسي باليني مقطع ارشد ميخواستم . باتشكر
6 سال پیش

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام