وقتی مقاله شما در یک ژورنال یا کنفرانس پذیرفته و منتشر میشود، شما باید آن را در معرض دید پژوهشگران حوزه تحقیقاتی خود قرار دهید. هر چه تعداد پژوهشگران بینالمللی که مقاله شمارا مشاهده و مطالعه میکنند بیشتر باشد، درنتیجه تعداد سایتیشن هایی که مقاله شما بهمرور زمان دریافت خواهد کرد نیز بیشتر خواهد بود.
استنادهی یکی از مناسبترین شاخص آماری است که جنبههای اهمیت تحقیق را فراهم میکند. این شاخص، نشانگر استفاده از دانش یک محقق توسط سایر محققان و بر این مبنا به صورت ضمنی حاوی تأیید محقق توسط سایر افراد فعال در آن حوزه تحقیقاتی است و به همین دلیل برخی از آن بهعنوان رأیگیری محققین یادکردهاند. همانطور که میدانید افزایش رفرنس دهی و یا همان سایتیشن رابطه مستقیمی با بهبود اچ ایندکس یا H-Index (شاخص اچ) پژوهشگران دارد. افزایش رفرنس دهی به مقالات چاپشده محققان موجب میشود که مقالات چاپشده بیشتر در معرض دید پژوهشگران قرار بگیرد در ادامه مطلب قصد داریم به توضیحات بیشتر در این مورد بپردازیم.
سایتیشن (citation) در لغت به معنای ارجاع یا رفرنس دادن است. بهبیاندیگر وقتی شما در مقاله خود و بهخصوص در بخش مقدمه مقاله به سایر مقالات و کتابها رفرنس میدهید عملاً میزان سایتیشن آن مقاله را افزایش میدهید. با این تفاصیل، زمانی که نتایج علمی پژوهشگران پیشین را در لیست منابع مقاله خود میآورید، به مقاله آنها ارجاع یا سایت دادهاید. پس اگر در حال انجام پژوهش علمی خود هستید، به سایتیشن آن توجه کنید. هر چه تعداد ارجاعات یا سایتیشن مقاله بالاتر باشد، آن مقاله از اعتبار بیشتری برخوردار خواهد بود. چراکه نشاندهنده این است که توجه پژوهشگران بیشتری را به خود جلب کرده است.
پس از پاسخ به سؤال سایتیشن چیست باید بدانید که به دلایل چهارگانه زیر، ما بهعنوان یک محقق باید ارجاع نویسی یا سایتیشن مناسبی در مقاله خود داشته باشیم:
بالا بردن میزان اعتماد خواننده و اجتناب از سرقت علمی یا پلاجیاریسم
ارجاع دقیق برای هرکدام از منابع تحقیقاتی قبلی که از آن استفاده کردهایم
شفافسازی و فراهم ساختن امکان تطابق متن مورد استناد با ادعای نویسنده برای خواننده
دادن حق انتخاب به خواننده برای ارزیابی قوت و اعتبار منابع مورداستفاده نویسنده
افزایش h-Index پژوهشگران و Impact factor مجلات از عمده دلایل و مزیتهای استناددهی است.
علاوه بر بالا بودن ایمپکت فاکتور مجله، یکی دیگر از معیارهای باارزش بودن یک مقاله، تعداد سایتیشن آن است. البته که دو موضوع را هم باید مدنظر داشت. اول اینکه مقالهای که اولین بار نکته علمی جدیدی کشف میکند و یا قدمهای نخستین را در یک حوزه خاصی از علم برمیدارد طبیعتاً تعداد سایتیشن آن نیز بالا خواهد بود. چراکه اکثر کارهای تحقیقاتی آتی به این مقاله رفرنس خواهند داد. نکته دوم تقلبهای رایجی ست که برخی محققان انجام میدهند. همانند رفرنس دهی بیدلیل به مقالات پیشین خود، درخواست از سایر همکاران برای تبادل رفرنس دهی بین مقالاتشان و حتی دیدهشده که داوران برخی مجلات در مرحله ریوایز مقاله برای چاپ مقاله از نویسنده درخواست میکنند که به برخی از مقالات آنها ارجاع دهند. با همه این اوصاف تعداد ارجاعات به یک مقاله یکی از ملاکهای باارزش بودن یک مقاله است؛ اما سایتیشن مقاله شما زمانی افزایش مییابد که علاوه بر بالا بودن کیفیت، در معرض دید محققان دیگر نیز قرار گیرد. با بهکارگیری روشهای زیر میتوانید تعداد سایتیشن مقاله خود را بالا ببرید.
مقالات جدید خود را به مقالات قبلی رفرنس دهید. البته فقط برای مقالاتی که ازنظر محتوا باهم مرتبط باشند.
انتخاب کلمات کلیدی مناسب و مرتبط به موضوع، درواقع کلمات کلیدی را طوری انتخاب کنید که وقتی محققان دیگر در حوزه تحقیقی شما جستجو میکنند مقاله شما جزو اولینهای ظاهرشده در پایگاه جستجوی داده باشد.
تکرار کلمات و عبارات کلیدی بهصورت مکرر در عنوان و چکیده مقاله، احتمال قرارگیری مقاله شما در بالای لیست موتور جستجو را افزایش میدهد.
از قالب و شکل مشخصی برای نام خود در همهی مقالاتتان استفاده کنید. اگر از یک نام یکسان در تمامی مقالات خود استفاده کنید میتوانید یافتن مقالاتتان را برای دیگران راحتتر کنید.
از اینکه اطلاعات شخصی شما کاملاً درست است مطمئن باشید. نام و سمت دانشگاهیتان را در نوشتههایتان بهدقت چک کنید.
مقالهتان را در دسترس عموم قرار دهید. یکی از بهترین روشها برای این کار عضویت در شبکههای اجتماعی مانند Facebook،Twitter،Academia.edu،ResearchGate،Mendeley است.
با ارسال مقالات به کنفرانسها باعث بیشتر دیده شدن مقاله خود باشید.
تحقیقات خود را بهطور فعالانهای ارتقاء و افزایش دهید و با سایر محققان در مورد مقاله خود صحبت کنید، حتی باکسانی که در حوزه مطالعاتی شما کار نمیکنند.
کپی از مقالات و تحقیقات خود را به محققانی که ممکن است به این حوزه علاقهمند باشند، ایمیل کنید.
یک وبلاگ یا وبسایت ایجاد و آن را به پژوهش خود اختصاص دهید تا بتوانید کارهای تحقیقی خود را در آنجا به اشتراک بگذارید.
شاخص استنادی یا میزان سایتیشن مقالات در ارزیابی کیفیت فعالیتهای علمی و پژوهشی محققان در دانشگاهها استفاده میشود. این شاخص در طی زمان به دست میآید و هرچه طول مدت افزایش استنادات یک مقاله کوتاهتر باشد باعث بیشتر دیده شدن نتایج آن و نیز افزایش شاخص استنادی نویسندگان آن مقاله خواهد شد که به آن h-index میگویند. این شاخص استنادی مهم برای هر مقاله و هر محقق را میتوان از گوگل اسکالر (Google scholar) و اسکو پوس (Scopus) پیدا کرد.
برای اینکه میزان سایتیشن (citation) یک مقاله را در گوگل اسکالر ببینیم به تصویر زیر دقت نمایید. قسمتی که با دایره قرمز نشان دادهشده میزان ارجاعات یا استنادات به یک مقاله را در گوگل اسکالر نشان میدهد.
یکی از این وبسایتها، که منبع دقیق مقاله را میتوانید در آن بیابید، سایت https://citation.crosscite.org است، که فقط با درج DOI میتوانید به منبع کامل مقاله دستیابید. DOI یک کد استاندارد به شکل الفبایی/اعداد است که برای آثار منتشرشده (انواع کتابچه، مجلات، مقاله، کتاب، تصاویر، نرمافزارها و…) توسط بنیاد بینالمللی DOI برای شناسایی محتوا و دسترسی به لینک آن اثر در اینترنت، اختصاص داده است. این کد دائمی و بهعنوان یک مهر تأیید بر اعتبار هر اثر است. این عدد شامل 10 کاراکتر است که سایتهای Citation علمی قابلاستفاده است.درواقع در این سایت میتوانید فرمت خروجی منبع را اعم از اینکه APA باشد، هاروارد یا هر روش دیگر بیابید و در فهرست رساله دکتری، پروپوزال دکتری یا مقالهای که مینویسید درج کنید.
برای نویسندگان مهم است که مقالهشان که با زحمت و مشقت نوشته و چاپشده است، با استقبال روبهرو شده و دیده شود. ازاینرو اهمیت سایتیشن بالا میرود. در کنار سپری کردن چند ماه یا حتی چند سال برای نگارش مقاله و چاپ در مجلات معتبر انجام کارهایی که به دیده شدن آن کمک کند، عملی کاملاً منطقی است و قطعاً هزینهای که در این راه پرداخت میشود در قبال نتیجهای که دارد به چشم نمیآید. میزان هزینه افزایش سایتیشن تا حدی به تواناییهایی مثل دانش استفاده درست از علائم نگارشی، استفاده درست از دستورات زبان فارسی و… بستگی دارد. برای هر نوع مقالهای هزینه افزایش سایتیشن برابر نیست و بهتر است از متخصصان آن حوزه درباره هزینه دقیق اطلاعات کسب کنید تا گیر سودجویان نیفتید جهت ثبت سفارش و دریافت پاسخ هر یک از سؤالات با سینا ترجمه در ارتباط باشید.
برای افزایش سایتیشن یک پژوهشگر باید در برخی از پایگاه ها و نمایه ها اقدام نماید که در زیر به آن ها اشاره شده است:
افزایش سایتیشن گوگل اسکولار Scholar Google
افزایش سایتیشن Citation مقالات در گوگل اسکولار Scholar Google
افزایش تعداد ارجاعات و رفرتس دهی در اسکوپوس
افزایش سایتیشن Citation مقالات در اسکوپوس Scopus وابسته به الزویر
افزایش سایتیشن برای مجلات ISI با نمایه WOS
افزایش سایتیشن Citation مقالات ISI با نمایه JCR
افزایش سایتیشن Citation برای مقالات نمایه پابمد PubMed پزشکی
افزایش سایتیشن (Citation) برای مقالات نمایه مدلاین Medline پزشکی
اگر تمایل به استفاده از خدمات تخصصی سینا ترجمه درزمینهٔ راهنمایی برای افزایش سایتیشن مقاله، نحوه افزایش شاخص اچ H-index، پذیرش و چاپ مقاله در مجلات معتبر ISI، Pubmed، Scopus، Medline، ژورنالهای علمی و پژوهشی داخلی و کنفرانسی، ترجمه مقاله باشید کافی است از طریق راههای ارتباطی با ما در ارتباط باشید تا کار شما به بهترین شکل در بازه زمانی کوتاه انجام شود.
راه های ارتباطی با ما
از جمله اهداف افزایش سایتیشن مقاله می توان به موارد زیر اشاره کرد: جستجو و بازیابی اطلاعات بصورت ساده شناساندن پیشینه های پژوهشی از طریق استنادها و ارجاعات ارزیابی مقالات علمی بر اساس تعداد ارجاعات به آنها حذف مشکلات زبانی و مسائل مرتبط با واژگان در جستجوی اطلاعات
راحت ترین راه این است که خود محقق به مقالات قبلی خود ارجاع دهد که به آن ارجاع به خود یا Self-citation می گویند که البته دقت نمایید که نباید از بیشتر از ده درصد رفرنس های مقاله باشد . همچنین در برخی موارد ارجاع به خود از میزان اچ ایندکس کلی محقق کسر می شود و محاسبه نمی گردد.
همانطور که در متن توضیح داده شده، با استفاده از پایگاه گوگل اسکالر و نیز اسکوپوس می توان میزان ارجاعات به یک مقاله را فهمید.
بله ارائه در کنفرانس های بین المللی و معتبر می تواند باعث افزایش دیده شدن آن مقاله شود.