سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

اصول نگارش مقالات به زبان ساده

انتشار 6 مهر 1400
مطالعه 12 دقیقه

از مهم‌ترین مواردی که هر دانشجو یا محقق در مراحل تحصیلی خود با آن روبه‌رو می‌شود، نگارش مقالات علمی است. همه افرادی که می‌خواهند برای اولین بار مقاله خود را نگارش کنند، با مشکلاتی چون شروع پژوهش، نحوه جمع‌آوری اطلاعات و تدوین مقاله روبه‌رو می‌شوند. برای حل چنین مشکلاتی، در این مطلب به ارائه توضیحات ساده‌ای در مورد نگارش می‌پردازیم.

اصول نگارش مقالات به زبان ساده

نوشتن مقاله یکی از مهارت‌های اساسی در دنیای آکادمیک و حرفه‌ای است که نیازمند رعایت اصول خاصی است. برای نگارش یک مقاله مؤثر و علمی، باید به مواردی همچون ساختار مناسب، نگارش دقیق و استفاده از منابع معتبر توجه کرد. رعایت اصول نگارش مقاله کمک می‌کند تا نویسنده افکار خود را به شیوه‌ای روشن و منظم بیان کند و مقاله از نظر علمی و نگارشی استاندارد و معتبر به نظر برسد.

در این وبلاگ، مهم‌ترین اصول و تکنیک‌های نگارش مقاله بررسی خواهد شد. با رعایت این اصول، مقاله‌ای ساختارمند، قوی و تاثیرگذار خواهید نوشت که خواننده را مجذوب خود کرده و پیام شما را به درستی منتقل می‌کند.

اصول نگارش مقاله چیست؟

همان طور که می‌دانید، اکثر مقالات علمی در برقراری ارتباط با مخاطبان خود و انتقال اطلاعات به آن‌ها موفق عمل نمی‌کنند. مقالات معمولاً به جای تمرکز بر نیازها و خواسته‌های خوانندگان، روی جزئیات غیرضروری تمرکز می‌کنند و در نتیجه نمی‌توانند به خوبی مخاطبان خود را از انگیزه و دلیل شروع و انجام تحقیق حاضر آگاه سازند. همچنین، برخی مقالات تلاش می‌کنند به جای آگاه‌سازی مخاطبان خود از موضوعات به‌روز و نتایج تحقیقات، با اشاره به نکات غیرضروری، مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار دهند. نتیجه چنین اقداماتی باعث می‌شود تنها گروه کوچک و خاصی از مخاطبان جذب نوشته حاضر شوند و آن را درک کنند. مقالات موثر، برخلاف مقالات مذکور، مخاطبان بسیار زیادی را جذب می‌کنند و می‌توانند برای گروه بزرگی از محققان و حتی محققان تازه‌وارد مفید باشند. طرز نوشتن مقاله دارای الگو و فرمت خاصی است که به اصول مقاله‌نویسی معروف است. این الگو توسط اکثر مجلات علمی رعایت می‌شود. در حقیقت، شما بایستی در طرز نوشتن مقاله خود منعطف باشید و مطالب را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که بتوانید آن را با استانداردهای مجلات مختلف وفق دهید.

مقاله

اهمیت نگارش مقاله

همان‌طور که می‌دانید، اکثر مقالات علمی در برقراری ارتباط با مخاطبان خود و انتقال اطلاعات به آن‌ها موفق عمل نمی‌کنند. مقالات معمولاً به‌جای تمرکز بر نیازها و خواسته‌های خوانندگان، روی جزئیات غیرضروری تمرکز می‌کنند و در نتیجه نمی‌توانند به‌خوبی مخاطبان خود را از انگیزه و دلیل شروع و انجام تحقیق حاضر آگاه سازند. همچنین، برخی مقالات تلاش می‌کنند به‌جای آگاه‌سازی مخاطبان خود از موضوعات به‌روز و نتایج تحقیقات، با اشاره به نکات غیرضروری، مخاطبان خود را تحت‌تأثیر قرار دهند. نتیجه چنین اقداماتی باعث می‌شود تنها گروه کوچک و خاصی از مخاطبان جذب نوشته حاضر شوند و آن را درک کنند. مقالات مؤثر، برخلاف مقالات مذکور، مخاطبان بسیار زیادی را جذب می‌کنند و می‌توانند برای گروه بزرگی از محققان و حتی محققان تازه‌وارد مفید باشند. طرز نوشتن مقاله دارای الگو و فرمت خاصی است که به اصول مقاله‌نویسی معروف است. این الگو توسط اکثر مجلات علمی رعایت می‌شود. در حقیقت، شما بایستی در طرز نوشتن مقاله خود منعطف باشید و مطالب را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که بتوانید آن را با استانداردهای مجلات مختلف وفق دهید.

لایک

انواع مقالات علمی

نوشتن دستاوردهای کار تحقیقاتی به شکل یک مقاله علمی یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک کار پژوهشی است. انجام کار تحقیقاتی بدون نوشتن دستاوردهای آن، اتلاف وقت، انرژی و هزینه است. حالا پس از بیان ضرورت‌های نوشتن مقالات علمی، یکی از این دسته‌بندی‌ها، نگارش مقاله است که بر اساس نوع و ساختار مقاله طبقه‌بندی می‌شود. در اینجا، ما هرکدام از این دسته‌بندی‌ها را بازگو کرده و در مورد هرکدام توضیحات لازم را خواهیم داد.

مقاله تحلیلی

این سبک از مقاله به نام مقاله نظری هم معروف است. در این سبک نویسنده از طریق منابع پژوهشی قبلی نظریه خاصی را در چهارچوب کار خود بیان می‌کند. نویسنده ممکن است نظریه‌های قبلی را گسترش و توسعه دهد، از طریق شواهد موجود محکم‌تر کند، آن‌ها را به شکل دیگری مطرح کند و یا آنها را مورد تردید و شک و شبه قرار دهد.در واقع مقالات نظری به مقالاتی گفته می‌شود که مولف آن به بررسی و تحلیل یک تحقیق خاص می­‌پردازد. در این مقاله می­‌توان به نقاط قوت و ضعف تئوری ارائه شده اشاره کرد و یا حتی آن موضوع خاص را نقد کرد. مقالات نظری بسیار کوتاه هستند و معمولا تا 2هزار کلمه محدودیت دارند. بنابراین در همین مقاله کوتاه نویسنده باید بتواند با دلیل و مدرک، چیزی را رد کرده یا از آن حمایت کند و نظریه تازه ­ای مطرح نماید.

مقاله پژوهشی

مقالات پژوهشی یکی از رایج ترین نوع مقاله­ هستند که در مجلات به چاپ می­رسند. این مقالات برگرفته از پژوهش و تحقیقی هستند که خود مولف انجام داده است. در این نوع مقالات محقق یافته­‌های تجربی خود در خصوص یک موضوع جدید را بیان می­ کند. این مقالات در حقیقت حاصل پژوهش­‌های جدیدی است که قبلا مانند آن انجام نشده است.در حقیقت به دلیل نو بودن محتوای مقالات پژوهشی، فرصت بیشتری برای چاپ شدن دارند.

مقاله گردآوری

این‌ نوع‌ مقاله‌ صرفاً به‌ گردآوری‌ و انعکاس‌ دیدگاه های مختلف‌ مندرج‌ در نوشته‌های‌ مرتبط‌ با موضوعی‌ خاص‌ می‌پردازد و کار نوینی را ارائه نمی‌دهد. و تفاوتش با مقاله تحلیلی این است که نظریۀ جدیدی ارائه نمی‌دهد و تفاوتش با مقاله مروری در این است که حتما به سنجش و گزینش تمام آثار پیشین نمی‌پردازد.

مقاله مروری

این نوع مقاله به تحلیل، ارزیابی و انتقاد نوشته‌هایی می‌پردازد که در گذشته نوشته و منتشر شده است. در واقع مقالات مروری قصد دارند تا اطلاعات جامعی درباره آنچه قبلا پژوهش‌ شده، جمع‌آوری کنند و در اختیار مخاطبان قرار بدهند. از همین روست که به پایگاه داده خوبی برای محققان دیگر بدل می‌شوند و معمولا به آنها استناددهی زیادی داده می‌شود. مثلا دست روی موضوعی می‌گذارند و امور و تحقیقاتی را که در دهه اخیر روی آن صورت گرفته به دقت مرور می‌کنند.

اصول و قواعد نوشتن مقاله

مراحل جامع مقاله نویسی به منظور نوشتن مقاله‌ای که ارزش علمی و تحقیقاتی داشته باشد، باید اصول و روش‌های کلی را مرحله به مرحله رعایت کرد. این قواعد عبارتند از :

ابتدا موضوع مناسب و مورد نظر را انتخاب کرده و محدودیت های موضوع را نیز در نظر بگیرید.

در مورد موضوع، تحقیقات مفصلی انجام دهید. کتاب ها و مقالات مرتبط با موضوع را مطالعه کرده و نسبت به همه جنبه های موضوع تسلط پیدا کنید.

در صورتی که موضوع‌تان بسیار گسترده است، موضوع را با توجه به مطالعات تان محدود کنید.

برای نوشتن مقاله برنامه‌ریزی کنید.

اطلاعاتی را که به‌دست آوردید، جمع آوری و طبقه‌بندی کرده و اطلاعات بی ربط را حذف کنید.

سبک نوشتاری‌تان را به گونه‌ای انتخاب کنید که برای مخاطب قابل فهم باشد.

در ابتدای هر پاراگراف، ایده اصلی پاراگراف را ذکر کنید.

مقاله را به‌دقت چک کنید تا اشتباه تایپی نداشته باشد.

مقاله خوب باید به‌‎اندازه کافی بلند بوده و همه مطالب مورد نظر را در بر بگیرد.

منبع جملات و اطلاعاتی که نقل قول می‌شود را ذکر کنید.

اشاره به بالا

بعد از اتمام مقاله، آن‌ را برای سه تا پنج نفر از افرادی که از نظر علمی قابل تایید هستند بفرستید تا آن‌ را بررسی و نقد کنند. سپس مقاله را طبق آن نقد‌، ویرایش کرده، مجددا بخوانید و سپس اقدام به سابمیت و اخذ پذیرش و چاپ مقاله خود کنید.

ساختار کلی نگارش مقاله به زبان ساده

مقالات پژوهشی دارای ساختار مشخصی هستند که رعایت نکردن این ساختار توسط نویسندگان معمولاً به عدم پذیرش آن منجر می‌شود. بنابراین، برای پیشگیری از این مشکل، در زیر به مواردی که ساختار اصلی مقاله را تشکیل می‌دهند پرداخته و هر یک از موارد را به‌صورت مختصر و کاربردی توضیح خواهیم داد تا برخی از سوالاتتان در این زمینه برطرف شود.

  1. عنوان (Tittle)

  2. چکیده (Abstract)

  3. کلمات کلیدی (Keywords)

  4. مقدمه (Introduction)

  5. مواد و روش ها (Materials and methods)

  6. نتایج (Results)

  7. بحث (Discussion)

  8. نتیجه گیری (Conclusion)

  9. تقدیروتشکر (Acknowledgment)

  10. منابع(References)

  11. ضمیمه (Appendix)

مقاله

لازم به ذکر است که ممکن است بخش‌های 6 و 7 با هم ادغام شده و با عنوان Results and Discussion نگارش شوند. همچنین توجه شود که بعضی از بخش های گفته‌شده مثل قسمت های 9و 11 لزوما در همه مقالات وجود ندارند و وجود آنها به نوع مقاله و ژورنال مورد نظر بستگی دارد.

عنوان

عنوان اولین بخش مقاله است که باعث می شود داور در مورد آن تصمیم بگیرد. مخاطب ابتدا عنوان را می خواند و بر اساس آن تصمیم می گیرد که این مقاله برایش مفید است یا خیر. بنابراین عنوان های کلی را کنار بگذارید، یک عنوان دقیق، جزیی و شفاف برای مقاله خود انتخاب کنید. عنوان را آموزنده و مختصر انتخاب کرده و از هیچگونه علایم اختصاری یا فرمولی استفاده نکنید. همچنین در صورت امکان باید از اصطلاحات فنی خودداری کرده تا مخاطبان زیادی را برای مقاله خود جذب کنید.

title

چکیده

چکیده مقاله، نسخه فشرده‌شده مقاله است و همه اجزای اصلی مقاله را دربرمی‌گیرد. در چکیده، ارزیابی و نقد انجام نمی‌دهیم. در این بخش، نقل‌قول نیز جایی ندارد و تمام مطالب آن باید از زبان نویسنده مقاله ذکر شود. چکیده در ابتدای مقاله می‌آید، اما دقت داشته باشید که حتماً باید آخر نوشته شود. یعنی پس از این‌که همه بخش‌های مقاله خود را نوشتید و به نتیجه نهایی رسیدید، آن‌گاه می‌توانید چکیده را بنویسید. چکیده یک مقاله، معرف مقاله و نویسنده آن است. پس زمان کافی صرف کنید و با تمرکز بالا، چکیده خوبی برای مقاله خود بنویسید. خواننده از روی چکیده تصمیم می‌گیرد که مقاله شما را بخواند یا خیر، پس به چشم رفع‌تکلیف به چکیده نگاه نکنید. چکیده معمولاً متناسب با هر مجله و در 100 تا 250 کلمه نوشته می‌شود و دارای بخش‌های زیر می‌باشد.

تیک

  1. تاریخچه

  2. هدف مقاله

  3. روش مورد استفاده

  4. یافته ها/نتایج

  5. نتیجه گیری

کلمات کلیدی

کلمات کلیدی 3 تا 5 کلمه هستند که در انتهای بخش چکیده قرار می‌گیرند. معمولاً مخاطب براساس کلمات کلیدی مقاله تصمیم به خواندن آن نمی‌گیرد، اما آنچه مخاطب جستجو کرده و به مقاله شما رسیده، همه یا بخشی از کلیدواژه‌های مقاله یا واژه‌های نزدیک به آن‌ها بوده است. کلمات کلیدی در حقیقت خلاصه مقاله شما در چند واژه هستند و تأثیر نامحسوس اما قدرتمندی در مقاله دارند.

کلمات کلیدی

introduction

مقدمه

مقدمه یکی از مهم‌ترین قسمت‌های نگارش مقاله است زیرا بعضی از مجلات برای داوری مقاله، فقط بخش مقدمه را مطالعه می‌کنند. در مقدمه از موضوع و اهمیت پژوهش می‌نویسیم و مرور کوتاهی بر پژوهش‌های پیشین داریم و ویژگی‌هایی که باعث تمایز پژوهش ما از پژوهش‌های پیشین می‌شود را توضیح می‌دهیم. در نهایت، در مورد هدف پژوهش خود صحبت می‌کنیم. در واقع، هم‌زمان که باید مقدمه‌ای جامع بنویسیم، نباید در مقدمه زیاده‌گویی کنیم.

مواد و روش ها

این بخش زمان، مکان و روش مطالعه را شرح می‌دهد. در این قسمت از فرآیند نوشتن مقاله، محقق یک طرح تحقیقاتی، تجهیزات لازم، روشی برای جمع‌آوری اطلاعات و کنترل نتایج به مخاطبان ارائه می‌دهد. به‌عنوان مثال، شما می‌توانید مواد مورد استفاده و ابعاد آن‌ها را توصیف کنید. سپس می‌توانید دستگاه‌های مورد استفاده را ارائه دهید و در نهایت، روند و روش کار را به‌طور دقیق و کامل شرح دهید.

مواد و روش ها

نتایج

نتایج

در این بخش، توصیف کلامیِ مختصر و مفیدی از آنچه به دست آمده است، ارائه می‌شود. این توصیف کلامی با اطلاعات آماری مورد استفاده تکمیل می‌شود و بهترین روش آن است که داده‌ها از طریق شکل، نمودار یا جدول نمایش داده شوند. ساختار بخش نتایج، معمولاً مبتنی بر ترتیب منطقی پرسش‌ها یا فرضیه‌ها و نیز وابسته به تأیید شده بودن یا تأیید نشده بودن فرضیه‌هاست. در کل، هدف از بخش نتایج، ارائه و نمایش یافته‌ها است. این بخش را باید یک گزارش عینی از نتایج قرار دهید و تمام تفسیرها را برای بخش بحث نگه دارید.

بحث

این بخش از مقاله به تفسیر و تعبیر نتایج و دستاوردهای پژوهش اختصاص دارد. در این قسمت باید پژوهش‌های قبلی و مرتبط با موضوع مقاله که در بخش مقدمه عنوان شده‌اند، بیان و مقایسه شوند. همچنین، لازم است مزایا و معایب پژوهش فعلی و هم‌خوانی یا عدم هم‌خوانی دستاوردهای حاصل با یافته‌های پیشین با دقت توضیح داده شود. زمان افعال به‌کاررفته باید گذشته باشد.

بحث

نتیجه گیری

نتیجه گیری

نگارش این بخش تا حدودی شبیه چکیده مقاله است، با این تفاوت که در چکیده، که اولین بخش مقاله است، نکات پیش‌زمینه‌ای مطرح می‌شود تا ذهن خواننده برای خواندن محتوای اصلی مقاله آماده شود. اما در بخش نتیجه‌گیری، فرض بر این است که خواننده مطالب مقاله را خوانده است؛ بنابراین نیازی به بیان نکات اضافی و اولیه نیست. در این بخش تنها خلاصه‌ای از نکات مهم و محدودیت‌های مقاله ذکر می‌شود. در برخی از مقالات، نویسنده با توجه به تحقیقاتی که انجام داده ممکن است با موضوعاتی روبه‌رو شده باشد که نیاز به بررسی و تحقیق دارند و می‌توان آن‌ها را در مقاله‌ای جداگانه بررسی کرد. نویسنده می‌تواند این موضوعات را در قالب پیشنهاداتی برای مطالعات بعدی در این قسمت از مقاله به‌طور خلاصه مطرح کند.

تقدیر و تشکر

در اینجا می‌توانید از افرادی که در مسیر نوشتن مقاله به شما کمک کرده‌اند تشکر کنید. برای مثال، شما می‌توانید از شخص حقیقی یا یک شرکت به‌واسطه تأمین منابع مالی پژوهش تشکر نمایید.

تقدیر و تشکر

reference

منابع

به‌طور معمول، در قسمت منابع بیشتر از هر قسمت دیگری اشتباه صورت می‌گیرد. برای جلوگیری از این اشتباهات، باید نحوه نوشتن درست منابع و روش‌های ارجاع‌دهی را بلد باشید. در متن، شما باید به کلیه انتشارات علمی که کار شما بر اساس آن انجام شده استناد کنید و از استناد به مقالات و کتاب‌هایی که هنوز چاپ نشده‌اند خودداری کنید. می‌توانید از نرم‌افزارهایی مانند EndNote یا مندلی برای قالب‌بندی و قرار دادن منابع خود در مقاله استفاده کنید. اکنون اکثر مجلات امکان بارگیری قالب منابع را دارند و به شما این امکان را می‌دهند تا آن را به‌صورت خودکار تغییر دهید. لیست مراجع و استنادها در متن را کاملاً با سبکی که در راهنمای نویسندگان آورده شده مطابقت دهید.

ضمیمه

در این قسمت، محقق می‌تواند نقشه، آمار، تصویر، نمودار و هر آنچه را که بر ارزش مطلب می‌افزاید و به درک مطالب ارائه‌شده کمک می‌کند، ضمیمه مقاله کند. در صورت لزوم، کارهای آماری، پرسش‌نامه یا سایر توضیحات را می‌توانید در قالب پیوست‌ها به مقاله خود اضافه کنید. این کار غنای علمی مقاله را بیشتر می‌کند.

ضمیمه

استخراج مقاله از پایان‌نامه

استخراج مقاله از پایان‌نامه، فرآیندی هدفمند برای تبدیل دستاوردهای پژوهشی به یک مقاله علمی مختصر و قابل انتشار است. در این روش، با تمرکز بر یک جنبه خاص از پایان‌نامه، بخش‌های مهم مانند مقدمه، روش‌ها، نتایج و بحث انتخاب شده و در قالب مقاله‌ای استاندارد ساختاربندی می‌شوند. مقاله باید کوتاه‌تر از پایان‌نامه باشد و اطلاعات اضافی یا غیرضروری حذف گردد. پس از نگارش، مقاله باید مطابق با دستورالعمل‌های مجله منتخب ویرایش شود و برای سابمیت ارسال گردد. همچنین، بازنویسی و رعایت اصول اخلاقی علمی در این فرآیند ضروری است تا از مشکلات سرقت ادبی جلوگیری شود. با رعایت این اصول، می‌توان پایان‌نامه را به یک یا چند مقاله علمی باکیفیت تبدیل کرد و دستاوردهای پژوهشی را در سطح جهانی به اشتراک گذاشت.

مقاله

سیناترجمه

خدمات استخراج مقاله از پایان نامه در سینا ترجمه

موسسه سینا ترجمه با بهره‌گیری از تیمی متخصص، خدمات استخراج مقاله از پایان‌نامه، نگارش علمی مطابق با استانداردهای بین‌المللی و اخذ پذیرش و چاپ آن در مجلات معتبر داخلی و خارجی را ارائه می‌دهد. این فرآیند شامل شناسایی ژورنال‌های مناسب، ویرایش فنی و زبانی مقاله، و انجام مراحل سابمیت و پیگیری‌های مربوطه است. با استفاده از خدمات ما، محققان می‌توانند بدون دغدغه و در کوتاه‌ترین زمان، یافته‌های علمی خود را به جامعه جهانی ارائه کرده و از مزایای پژوهش خود بهره‌مند شوند.

راه های ارتباطی

راه های ارتباطی با ما

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:



سوالات متداول

نگارش مقاله برای موسسات امری غیر قانونی است بنابراین در سینا ترجمه نگارش مقاله از پایان نامه انجام می گیرد.

سینا ترجمه با بهره گیری از پژوهشگران و مترجمین نیتیو استخراج مقاله از پایان نامه تمامی زبان ها و تخصص ها را به بهترین شکل ممکن انجام می دهد.

ساختار کلی مقالات به ترتیب شامل موارد زیر می باشد: عنوان (Tittle)چکیده (Abstract)کلمات کلیدی (Keywords)مقدمه (Introduction)مواد و روش ها (Materials and methods)نتایج (Results)بحث (Discussion)نتیجه گیری (Conclusion)تقدیروتشکر (Acknowledgment)منابع(References)ضمیمه (Appendix).



در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام