سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

چاپ کتاب جدید

انتشار 21 اردیبهشت 1399
مطالعه 4 دقیقه

چاپ کتاب میتواند یک موفقیت بزرگ برای نویسنده ای باشد که برای اولین بار این اتفاق شیرین را تجربه میکند. اما تحقق آن نیاز به گذراندن مراحلی دارد که این موفقیت را تضمین کند.

چاپ کتاب جدید

چاپ کتاب میتواند یک موفقیت بزرگ برای نویسنده ای باشد که برای اولین بار این اتفاق شیرین را تجربه میکند. اما تحقق آن نیاز به گذراندن مراحلی دارد که این موفقیت را تضمین کند. اولین فاکتور، علاقه و انگیزه برای شروع کار و پیگیری این مراحل است. از این رو هر فردی که قابلیت و استعداد نویسندگی را در خود میبیند و دانش لازم در زمینه ای بخصوص برای نگارش کتاب را دارد، با اتکا به این دو گزینه میتواند اقدام به این کار کند. انگیزه های مختلفی افراد را برای نوشتن ترغیب میکند. ممکن است فرد به دلیل علایق شخصی بخواهد کتابی نگارش کند و یا به دلیل استفاده از مزایای پژوهشی. در این میان آشنایی یک نویسنده با هر انگیزه و هدفی با پروسه نگارش و چاپ کتاب، یک اصل مهم است.

مراحل چاپ کتاب

اولین گام برای شروع نوشتن، تعیین هدف از نگارش کتاب است. کتاب می‌تواند تالیفی از تفکرات، اعتقادات دانش تخصصی نویسنده باشد. در این حالت مولف، دانسته های خود را با توجه به مخاطب هدف کتاب، به رشته تحریر در می آورد. همچنین میتوان کتابی خاص در زمینه ای علمی یا رمان یا هر موضوع دیگری که انتظار استقبال از آن در جامعه هدف وجود دارد، ترجمه کرد. در هر دو حالت باید هدف و انگیزه نگارش یا ترجمه مشخص گردد. 

زمانی که کار نگارش به اتمام میرسد، نوبت به ویراستاری محتوای کتاب میرسد. نگرانی از نادرست بودن مطالب و وجود برخی ایرادات نگارشی برای همه‌ی مولفان و نویسندگان وجود دارد. این نگرانی در بیشتر مواقع مانع اقدام برای به چاپ رسیدن کتاب می‌شود. اما نباید نگران این موارد بود زیرا با یک بازبینی دقیق و ساده می‌توان خطاها را به حداقل رساند.

وقتی محتوا به استاندارد لازم برای چاپ رسید باید برای اخذ مجوز اقدام کرد. گرفتن مجوز‌ها کار ساده‌ای نیست و زمان بر است. به همین دلیل بهتر است اخذ مجوزها به ناشر سپرده شود. این مجوزها شامل دریافت شابک، فیپا، مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. وزارت فرهنگ و ارشاد باید نسخه‌ی پی دی اف شده را به طور کامل بررسی کند و بعد تایید نهایی را ارسال کند.

توجه کنید که بعد از گرفتن مجوز و چاپ کتاب هم باید چند نسخه را برای وزارت فرهنگ و ارشاد جهت اعلام وصول ارسال کرد. در مورد روند اجرایی هم بعد از اخذ مجوزها، متن و جلد کتاب به مرحله‌ی آماده سازی می‌رسد. سپس باید فیلم، زینک متن و جلد، چاپ متن و جلد، سلفون کشی برای جلد و صحافی هم انجام شود. در اخر باید به چاپ و صحافی کتاب توجه کرد. بعد از گرفتن مجوزها، صفحه آرایی و طراحی جلد کتاب، باید تیراژ را تعیین کرد. در مورد تیراژهای بالاتر از ۱۰۰۰ جلد معمولا از افست استفاده می‌شود. در تیراژهای کمتر از ۱۰۰۰ جلد، نوع چاپ دیجیتال است.

بعد از آماده شدن کتاب چاپ شده، صحافی آن هم انجام می‌شود. در نهایت با دریافت اعلام وصول، پروسه اداری چاپ یک کتاب به پایان می‌رسد. اگر کتابی اعلام وصول نشود، یعنی چاپ نشده است و هیچ ارزشی ندارد. زیرا کتاب در کتابخانه ملی و ارشاد ثبت نشده است. بنابراین حق مالکیت و پیگرد قانونی در آن وجود ندارد. می‌توان بین ۶ ماه تا ۱ سال پس از چاپ کتاب، وارد سایت کتابخانه ملی شد و اسم کتاب را سرچ کرد.

نویسنده برای چاپ کتاب می‌تواند بخشی از مراحل را خودش انجام دهد و بخش دیگر که نیاز به تخصص و تجربه دارد (مانند اخذ مجوز، طراحی جلد و…) را به عهده‌ی ناشر بگذارد. یکی از مهم ترین مراحل در چاپ کتاب، انتخاب عنوان مناسب برای کتاب است که متاسفانه به این موضوع کمتر توجه می‌شود. در حالیکه نام کتاب تاثیر فوق العاده‌ای در انتخاب خواننده برای خرید آن دارد. زیرا می‌تواند تمامی حس و هدف آن کتاب را در قالب یک کلمه به مخاطب القا کند. عنصر تاثیرگذار دیگر، طراحی جلد کتاب است که معمولا توصیه میشود نویسنده این کار را به طراحان حرفه‌ای بسپارد. 

چاپ کتاب در موسسه سینا

چنانچه کتاب یا دست نوشته ای دارید که تصمیم به چاپ آن گرفته اید و یا قصد تبدیل پایان نامه خود به کتاب دارید، برای پیشرفت هرچه سریعتر کار، در اسرع وقت در سایت موسسه سینا به صورت آنلاین ثبت سفارش کنید تا از صفر تا صد چاپ کتاب توسط مجربترین کارشناسان و اساتید این حوزه در موسسه برای کتاب شما انجام گیرد. نکته قابل ذکر دیگر اینکه اگر قصد ترجمه کتابی را نیز داشته باشید، میتوانید کتاب مد نظر خود را معرفی کنید تا در مدت زمان تعیین شده از سوی شما، فرایند ترجمه تخصصی کتاب توسط بهترین و زبده ترین مترجمین کشور که در موسسه سینا گرد هم آمده اند، انجام گیرد و سپس پروسه چاپ از حروفچینی و طراحی جلد گرفته تا دریافت مجوزهای لازم، بر روی کتاب شما اعمال شود و در نهایت کتاب به آدرس پستی شما ارسال گردد. 

بیشتر بخوانید:

مراحل ترجمه و چاپ کتاب

محاسبه ی هزینه ی چاپ کتاب

چاپ کتاب موسیقی

چاپ کتاب اینترنتی

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام