رتبه بندی دانشگاه های سال ۲۰۱۹ در کشورهای با اقتصاد در حال پیشرفت از سوی نظام رتبه بندی تایمز منتشر شد.
نظام بین المللی رتبه بندی تایمز در تازه ترین گزارش خود رتبه بندی دانشگاهی شامل موسسات تحصیلات تکمیلی در کشورهایی با دسته بندی اقتصادهای در حال پیشرفت، نوظهور و یا در مرز پیشرفت را منتشر کرده است.
در این رتبه بندی از ۱۳ شاخص عملکردی همانند رتبه بندی دانشگاه های جهان استفاده شده است تا مؤسسات را در تدریس، تحقیق، انتقال دانش و چشم انداز بین المللی مقایسه کند. این دانشگاه ها با اولویت های توسعه دانشگاه ها در اقتصادهای نوظهور دوباره دیده شده اند.
در فهرست ۲۰۱۹ کشور چین با بیشترین تعداد دانشگاه در صدر قرار دارد و ۷۲ دانشگاه و موسسه تحصیلات تکمیلی این کشور در میان ۴۴۲ موسسه قرار دارند.
دانشگاه شینهوا واقع در پکن چین برترین دانشگاه این رتبه بندی است.
هند در سال ۲۰۱۹ نیز همانند سال گذشته رتبه دوم را به خود اختصاص داده است که ۴۹ مؤسسه تحصیلات تکمیلی از این کشور در این رتبه بندی حضور دارند. البته تعداد دانشگاه های این کشور نسبت به گذشته افزایش داشته است.
عملکرد کشور روسیه در این دوره از رتبه بندی متفاوت است. در حالی که تعداد دانشگاه های این کشور در رتبه بندی ۲۰۱۹ کاهش یافته اما همچنان در میان برترین ها قرار دارد.
برزیل به عنوان نماینده آمریکای لاتین، با دانشگاه سائوپولو در رتبه سوم این رتبه بندی قرار دارد.
آفریقای جنوبی، عضو نهایی گروه بریکس (BRICS) نیز جایگاه خود را در این رتبه بندی حفظ کرده است.
ضمن آنکه وضعیت دانشگاه های کشورهای در حال ظهور اروپایی به طور کلی کاهش یافته است اما چندین کشور در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و مناطق جنوب شرقی آسیا پیشرفت کرده اند.
در مجموع ۴۴۲ دانشگاه از ۴۳ کشور در این رتبه بندی حضور دارند.
بر اساس دسته بندی نظام رتبه بندی تایمز واجد شرایط بودن کشور توسط طبقه بندی FTSE تعیین می شود. به این ترتیب کشورهای «پیشرفته در حال ظهور» شامل : برزیل، جمهوری چک، یونان، مجارستان، مالزی، مکزیک، آفریقای جنوبی، تایوان، تایلند، ترکیه، کشورهای «در حال ظهور ثانویه» شامل : شیلی، چین، کلمبیا، مصر، هند، اندونزی، کویت، پاکستان، پرو، فیلیپین، قطر، فدراسیون روسیه، امارات متحده عربی هستند.
همچنین کشورهای در «مرز» شامل آرژانتین، بحرین، بنگلادش، بوتسوانا، بلغارستان، ساحل عاج، کرواسی، قبرس، استونی، غنا، اردن، قزاقستان، کنیا، لتونی، لیتوانی، مقدونیه، مالت، موریس، مراکش، نیجریه، عمان، فلسطین، رومانی، صربستان ، اسلواکی، اسلوونی، سریلانکا، تونس، ویتنام هستند.
رتبه |
نام دانشگاه/ کشور |
مجموع امتیاز |
استنادات |
درآمد از صنعت |
چشمانداز بینالمللی |
پژوهش |
آموزش |
---|---|---|---|---|---|---|---|
۱ |
دانشگاه شینهوا/ چین |
۸۴.۰ |
۷۴.۸ |
۹۹.۸ |
۴۵.۶ |
۹۴.۱ |
۸۷.۷ |
۲ |
دانشگاه پکن/ چین |
۷۶.۷ |
۷۶.۷ |
۴۸.۳ |
۵۷.۲ |
۸۰.۴ |
۸۸.۸ |
۳ |
دانشگاه ژژیانگ Zhejiang/ چین |
۶۶.۲ |
۴۷.۹ |
۱۰۰.۰ |
۵۳.۰ |
۶۸.۴ |
۶۹.۴ |
۴ |
دانشگاه علوم و فناوری چین/ چین |
۶۲.۶ |
۷۷.۱ |
۸۹.۲ |
۳۲.۲ |
۵۴.۷ |
۶۲.۳ |
۵ |
دانشگاه ایالتی لومونوف مسکو/ روسیه |
۵۹.۷ |
۱۶.۲ |
۸۹.۱ |
۶۳.۴ |
۵۹.۸ |
۷۷.۷ |
۶ |
دانشگاه فودان/ چین |
۵۹.۳ |
۶۸.۹ |
۵۰.۲ |
۴۲.۱ |
۵۷.۲ |
۶۳.۷ |
۷ |
دانشگاه نانیانگ/ چین |
۵۸.۹ |
۷۱.۷ |
۸۴.۰ |
۵۵.۸ |
۴۷.۵ |
۵۴.۴ |
۸ |
دانشگاه جیاتونگ شانگهای/ چین |
۵۶.۵ |
۴۶.۲ |
۷۸.۵ |
۴۹.۷ |
۵۴.۸ |
۶۰.۲ |
۹ |
دانشگاه کیپ تاون/ آفریقای جنوبی |
۵۶.۴ |
۸۷.۲ |
۸۷.۶ |
۸۲.۵ |
۴۱.۵ |
۳۱.۷ |
۱۰ |
دانشگاه ملی تایوان/ تایوان |
۵۵.۲ |
۵۹.۴ |
۶۳.۲ |
۳۴.۵ |
۵۶.۸ |
۵۴.۹ |
۱۱ |
دانشگاه Witwatersrand/ آفریقای جنوبی |
۵۴.۲ |
۸۱.۰ |
۱۰۰.۰ |
۷۴.۴ |
۴۰.۸ |
۲۷.۷ |
۱۲ |
انستیتو فیزیک و تکنولوژی مسکو/ روسیه |
۵۳.۶ |
۴۷.۶ |
۹۹.۹ |
۵۹.۰ |
۴۳.۵ |
۵۰.۴ |
۱۳ |
دانشگاه خلیفه/ امارات متحده عربی |
۴۹.۰ |
۶۵.۳ |
۱۰۰.۰ |
۹۶.۴ |
۲۹.۱ |
۲۵.۳ |
۱۴ |
انستیتو علوم هند/ هند |
۴۷.۹ |
۴۱.۷ |
۵۰.۷ |
۲۰.۲ |
۵۱.۴ |
۵۶.۷ |
۱۵ |
دانشگاه سائوپولو/ برزیل |
۴۷.۴ |
۳۷.۰ |
۳۹.۵ |
۳۲.۷ |
۵۳.۵ |
۵۵.۹ |
=۱۶ |
دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای/ روسیه |
۴۶.۸ |
۴۳.۳ |
۱۰۰.۰ |
۶۰.۳ |
۳۳.۹ |
۳۹.۷ |
=۱۶ |
دانشگاه ووهان/ چین |
۴۶.۸ |
۴۷.۱ |
۸۷.۳ |
۴۰.۲ |
۳۴.۱ |
۴۸.۰ |
=۱۸ |
دانشگاه مالایا/ مالزی |
۴۴.۸ |
۵۹.۱ |
۵۲.۳ |
۸۵.۰ |
۲۷.۱ |
۳۷.۰ |
=۱۸ |
دانشگاه تونگجی/ چین |
۴۴.۸ |
۳۱.۰ |
۹۸.۴ |
۵۰.۲ |
۴۱.۷ |
۳۷.۵ |
۲۰ |
دانشگاه سابانچی/ ترکیه |
۴۴.۵ |
۵۶.۳ |
۹۵.۵ |
۴۸.۶ |
۳۵.۶ |
۲۷.۳ |
شرایط پذیرش بدون آزمون کاردانی پیوسته دانشگاه آزاد
ثبت نام آزمونهای EPT و فراگیر مهارتهای عربی دانشگاه آزاد
شیوه نگارش پایاننامه دانشگاه تبریز
شیوه نگارش پایان نامه دانشگاه های علوم پزشکی
شیوه نگارش پایاننامه دانشگاه شهید بهشتی