سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

معیارهای انتخاب مجلات و مزایای نمایه سازی در اسکوپوس

انتشار 21 فروردین 1399
مطالعه 3 دقیقه

یکی از دلایل لزوم توجه به نمایه سازی مجلات در پایگاه های داده های علمی، گسترش روزافزون تولید مقالات علمی در نتیجه انجام کارهای پژوهشی جدید است. پایگاه های علمی معتبر بین المللی در پروسه انتخاب مجلات با تکیه بر شاخص ها و استاندارهای از پیش تعیین شده به بررسی مجلات می پردازند.

معیارهای انتخاب مجلات و مزایای نمایه سازی در اسکوپوس

یکی از دلایل لزوم توجه به نمایه سازی مجلات در پایگاه های داده های علمی، گسترش روزافزون تولید مقالات علمی در نتیجه انجام کارهای پژوهشی جدید است. پایگاه های علمی معتبر بین المللی در پروسه انتخاب مجلات با تکیه بر شاخص ها و استاندارهای از پیش تعیین شده به بررسی مجلات می پردازند. پایگاه علمی اسکوپوس که یکی از این پایگاههای معتبر و مطرح جهانیست نیز بر اساس شاخص ها و استاندارهای از پیش تعیین شده خود به بررسی مجلات پرداخته و سالانه از بین تعداد کثیری از مجلات درخواست کننده، تعدادی را جهت نمایه سازی در پایگاه داده انتخاب می کند. اسکوپوس به عنوان بزرگترین شاخص محتوای پژوهش جهانی، شامل بیش از 5000 عنوان از ناشران سراسر دنیا است. این نشریات، کتاب ها و مقالات کنفرانسی برای میلیون ها کاربر اسکوپوس، از جمله کسانی که مندرجات شما را می خوانند و در مقالات خود به آنها استناد می کنند، در دسترس هستند. 

معیار های انتخاب مجلات برای نمایه سازی در اسکوپوس

برای داوری و گزینش مجلات، تمام عناوین نشریات باید این حداقل معیارها را داشته باشند:

- شامل محتوای داوری کامل باشد و تعریف از فرآیند داوری کامل داشته باشد که برای عموم در دسترس باشد.

- در یک پایه معین منتشر شود و شماره سریال استاندارد بین المللی (ISSN) داشته باشد.

- دارای محتوایی مرتبط باشد و برای مخاطبان جهانی خوانا باشد، یعنی: به زبان لاتین منبع داشته باشد و دارای چکیده و عنوان انگلیسی باشد.

- دارای اخلاقیات نشر و بیانیه سو مدیریت باشد.

نشریات واجد شرایط برای داوری توسط اعضای CSAB (اعضای CSAB موضوع اصلی را عمیق و استادانه بررسی کرده و متعهدانه به دنبال انتخاب مطبوعات و نشریاتی که پاسخگوی  نیازها و استانداردهای جامعه پژوهشی هستند، میباشند) و طبق پنج معیاری زیر، ارزیابی خواهند شد:

1- سیاست نشریه: برآورده کردن سیاست های سردبیران، نوع داوری کامل، تنوع در پراکندگی جغرافیایی سردبیران، تنوع در پراکندگی جغرافیایی نویسندگان

2- محتوا: مشارکت علمی در زمینه مورد نظر، وضوح چکیده ها، کیفیت و انطباق با اهداف مقرر شده و حیطه کاری مجله و خوانایی مقالات

3- مقررات نشریه: ذکر مقالات نشریه در اکوپوس، مقررات سردبیر

4- نظم در انتشار: نبود هیچ گونه تاخیر و مزاحمت در برنامه زمان بندی نشریه

5- دسترسی آنلاین: دسترسی آنلاین به محتوی کامل نشریه، در دسترس بودن صفحه اصلی انگلیسی زبان، کیفیت صفحه اصلی نشریه

برای تصمیم در مورد کیفیت مجله، اسکوپوس یک برنامه ارزیابی مجدد سالیانه برگزار می کند تا نشریاتی که دور افتاده اند و در حد انتظار نیستند را با استفاده از 6 استاندارد و معیار مقایسه برای ارزیابی مجدد شناسایی کند. تمام نشریات موجود در پایگاه داده باید سال به سال از این استانداردها برخوردار باشند. 

- میزان ارجاع به خود

- میزان ارجاع های کلی

- میزان ارجاع های کلی

- تعداد مقالات

- تعداد کلیک روی کل متن در سایت اسکوپوس

- استفاده از چکیده ها در اسکوپوس

مزایای نمایه سازی مجلات در اسکوپوس

سه مزیت اصلی و مهم در اینجا مطرح است:

1- مزیت اصلی نمایه سازی مجلات در پایگاه اسکوپوس، افزایش میزان رویت پذیری مجلات و مقالات آنهاست که بالطبع موجب افزایش احتمال مرور مقالات، افزایش احتمال استناد و افزایش میزان جذب مقالات بیشتر از سوی جامعه هدف را میتواند موجب گردد.

2- کسب اعتبار در جامعه علمی که بخشی از ان برگرفته از اعتبار ناشر پایگاه الزویر بعنوان یکی از برجسته ترین ناشرین بین المللی و بخش دیگر به جهت معتبر و بنام بودن پایگاه اسکوپوس در جوامع علمی است.

3- سومین مزیت، فراهم آوردن امکان دسترسی بیشتر به جامعه مخاطبین یا همان جامعه هدف در عرصه بین المللی است. 

با توجه به مطالبی که گفته شد، علت حساسیت مجلات نمایه شده در پایگاه اسکوپوس در پذیرش و چاپ مقالات علمی کاملا آشکار میشود. این حساسیت ها همواره مد نظر کارشناسان و اساتید موسسه سینا بوده و از این رو تمام فرایندها و خدمات تخصصی مربوط به پذیرش و چاپ مقالات اسکوپوس را با نهایت دقت و وسواس توسط متخصصان و پژوهشگران برجسته کشور برای محققین و متقاضیان چاپ مقاله انجام میدهد. شما دانشجوی گرامی میتوانید با اعتماد به کادر مجرب موسسه سینا در چاپ مقاله خود در مجلات معتبر اسکوپوس موفق عمل کنید. کافیست با ما تماس بگیرید. 

بیشتر بخوانید:

راهنمای نمایه سازی در اسکوپوس Scopus

قیمت اکسپت مقاله Scopus

آشنایی با مجلات اسکوپوس

رتبه بندی مجلات پایگاه اسکوپوس Scopus

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام